• Zayco

Hur ofta hade du sammandragningar i vecka 21?

Hur ofta hade du sammandragningar i vecka 20-21? Eller hade du inga?

• Svar på tråden Hur ofta hade du sammandragningar i vecka 21?
  • Zayco
    Mick112 skrev 2013-04-11 12:05:30 följande:
    Inga, är i v 28 nu å har inga. :S ska man ha det lr??
    Det är ju individuellt :-P Vissa har, andra inte har jag för mig
  • Madeleinekk

Jag är i v 22 nu och har fått det 2/3 gånger i veckan sen typ v 17 kanske (fast då fattade jag inte vad det var, haha) men jag märkte det i början att efter jag hade kissat när jag reste mig upp, så blev livmodern stenhård och kändes liksom obehagligt. Har du oxå sammandragningar? :)

• rebeccalind

hela tiden, flera ggr om dagen, speciellt när jag bär eller är stressad... är i vecka 23

• Nyckelben

Första graviditeten hade jag det några gånger i veckan kring v 21, om jag ansträngde mig eller så. Den här gången började sammandragningarna v 16 och vid v 21 var de flera gånger om dagen.

• littletreasure

En dum fråga, men hur vet man att det är sammandragningar annat än om magen blir hård? Kan känna att det värker lite en bit nedanför magen, närmare venusberget i samband med snabba promenader till exempel. Är det mer som vanlig molvärk el kan det ha något med sammandragningar att göra? Tycker inte magen blir hård som andra beskriver det. Är i V 20.

• mx5

Jag har haft Sm i  flera veckor är nu i v23

• Nyckelben
    littletreasure skrev 2013-04-14 13:18:39 följande:
    En dum fråga, men hur vet man att det är sammandragningar annat än om magen blir hård? Kan känna att det värker lite en bit nedanför magen, närmare venusberget i samband med snabba promenader till exempel. Är det mer som vanlig molvärk el kan det ha något med sammandragningar att göra? Tycker inte magen blir hård som andra beskriver det. Är i V 20.
    Det kan inte vara lite foglossning du känner av då? Annars kan det ju vara smärta då bebisen trycker mot venusberget när magen drar ihop sig, men jag tyckte sammandragningarna så tidigt kändes mest som att nedre delen av magen molade/stramade lite vid ansträngningen, inte lika kraftigt som senare i graviditeten. Något som kan tala för att det är sammandragningar är att det ska försvinna om du stannar upp.
  • littletreasure
    Nyckelben skrev 2013-04-22 14:29:27 följande:
    Det kan inte vara lite foglossning du känner av då? Annars kan det ju vara smärta då bebisen trycker mot venusberget när magen drar ihop sig, men jag tyckte sammandragningarna så tidigt kändes mest som att nedre delen av magen molade/stramade lite vid ansträngningen, inte lika kraftigt som senare i graviditeten. Något som kan tala för att det är sammandragningar är att det ska försvinna om du stannar upp.

Väldigt svårt att förklara då det är så diffust, men det gick bort efter att jag stannat av så kanske har något med sammandragningar att göra iaf. Nu har det lugnat sig och har väldigt sällan såna känningar. Däremot har jag ont långt ner i svanken vid promenaderna emellanåt. Men helt hanterbart än så länge. :)
Svar på tråden Hur ofta hade du sammandragningar i vecka 21?