• Anonym (Konfunderad)

Min man låter min tonåring ta hand om vårt gemensamma barn

Min dotter och min man(styvpappa) vägrar prata med varandra sedan 2 månader tillbaka. Det råder en helt iskall
    kyla mellan dem två. Min dotter är 17 år. Jag försökt medla mellan dem men det verkar vara helt
    hopplöst. Tycker de båda har gjort fel.
    Jag var en dag ute och shoppade medans min man stannade hemma och tog hand om vår 5-åring. 5-åringen
    hade bajsat i trosorna...storasystern tyckte att det lukta och skrek till min man som satt i köket att "för fan
    det stinker - byta blöja!" Min man reagerade med ilska på sättet hon framfört nyheten och sa fränt att "du ska
    inte komma och säga hur jag ska ta hand om mitt barn" och då säger min dotter "Äh, du helt sjuk i huvudet".

Min man vill min dotter ska säga förlåt för hon kallade honom sjuk i huvudet. Min dotter vägrar för hon tycker
    att varje gång jag går ut så på något sätt överlåter han ansvaret över 5-åringen till min dotter för att själva
    kunna sitta framför datorn i lugn och ro.

Nu är det total noll läge. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min man låter min tonåring ta hand om vårt gemensamma barn
  • Alisa
    Snöflinga skrev 2013-04-12 20:04:10 följande:
    Det låter som om det vore en god idé för er att söka upp familjerådgivningen alla tre. Där kan ni med en neutral "tredje part" prata, och det brukar vara så att känslorna är lättare att hålla i schack när det finns tydliga yttre ramar kring samtalet.
    Då kan förhoppningsvis er onda spiral brytas där kommunikationen bara blir mer och mer destruktiv.
  • Anonym (Sandra)

Jag håller helt och hållet på dottern här. Jag har varit i hennes situation själv faktiskt. Mamma jobbade fram till tio på kvällen, så gissa vem som fick göra mat, läsa läxor, tvätta, lägga barnen, läsa sagor... Jo jag, för min idiot till styvfar var ju så trött efter arbetet så han orkade bara inte med att vara pappa. Det enda han orkade var att sitta framför tv:n från klockan 17. Och sen undrade mamma varför jag inte ens kom på tanken att skaffa barn förrän jag var 30. Ha, kanske för att jag redan uppfostrat barn i sex år.

Din dotter är inte ansvarig för sitt småsyskon ts, se till att du och mansbarnet du skaffat barn med ser till att NI tar hand om ERT barn.  

• Killa

Men stackars 17åring! Mannen borde bete sig som en vuxen gestalt och inte göra skillnad på sitt biobarn eller bonusbarn. Sen beror det såklart på hur länge han funnits med i storasysters liv och vilken relation dom haft och har sen tidigare.
    Givetvis ska man hjälpa till hemma och alla bidrag till hemmet på olika sätt men att han är lat och överlåter 5 åringen till 17åringen är Bara omoget.

Tycker du ska ta din dotters parti och förklara för din man att det är hans ansvar att ta hand om eran genomsamma dotter när du inte är där. Något annat vore fel enligt mej.

• Anonym
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-12 18:53:41 följande:

Instämmer..........är man 5 år borde man kunna gå på toaletten för att bajsa (och även kissa).

TS, är er 5-åring sen i utvecklingen eftersom h*n har böja fortfarande?    
    Tycker man är mer sen i utvecklingen om man inte kan läsa och förstå skriven text som vuxen än om man måste ha blöja vid diarré som femåring.
  • Anonym
    Anonym (Konfunderad) skrev 2013-04-11 15:35:13 följande:
    Jag är fullt medveten över att min man älskar att sitta framför datorn och prata med sina vänner och gärna överlåter HELA ansvaret över 5åringen till min dotter och det gör mig riktigt förbannad. Jag når inte fram till min man hur många gånge jag än påpekar hur fel det är. Och nu har det blivit bråk mellan min dotter och min man.   vad ska jag göra? separera? Ja ,,,, då är jag som blir skiten som ber min dotter sitta barnvakt de kvällar jag jobbar sent....ska jag bli arbetslös? Vilket jävla helvetes liv jag lever!!!!!!

Anonym (Konfunderad) skrev 2013-04-11 15:35:13 följande:
    Jag är fullt medveten över att min man älskar att sitta framför datorn och prata med sina vänner och gärna överlåter HELA ansvaret över 5åringen till min dotter och det gör mig riktigt förbannad. Jag når inte fram till min man hur många gånge jag än påpekar hur fel det är. Och nu har det blivit bråk mellan min dotter och min man.   vad ska jag göra? separera? Ja ,,,, då är jag som blir skiten som ber min dotter sitta barnvakt de kvällar jag jobbar sent....ska jag bli arbetslös? Vilket jävla helvetes liv jag lever!!!!!!

Det är du som sviker din dotter. Du borde stötta henne och vara tydlig att hon inte ska barnvakta när du är ute. Du borde vara tydlig mot din man att din dotter inte ska barnvakta när du är ute utan att det är han som är förälder, tillsammans med dig. Det är fegt av dig att inte ta ställning för din dotter. Om du tycker att du lever ett helvetes liv, vad gör då inte din dotter?
  • Lavish

Förstår att din dotter är less på att din man inte ser till er unge och inte märker sånt själv.

• ladybird
    Anonym (Konfunderad) skrev 2013-04-11 15:02:13 följande:

Min dotter och min man(styvpappa) vägrar prata med varandra sedan 2 månader tillbaka. Det råder en helt iskall
    kyla mellan dem två. Min dotter är 17 år. Jag försökt medla mellan dem men det verkar vara helt
    hopplöst. Tycker de båda har gjort fel.
    Jag var en dag ute och shoppade medans min man stannade hemma och tog hand om vår 5-åring. 5-åringen
    hade bajsat i trosorna...storasystern tyckte att det lukta och skrek till min man som satt i köket att "för fan
    det stinker - byta blöja!" Min man reagerade med ilska på sättet hon framfört nyheten och sa fränt att "du ska
    inte komma och säga hur jag ska ta hand om mitt barn" och då säger min dotter "Äh, du helt sjuk i huvudet".

Min man vill min dotter ska säga förlåt för hon kallade honom sjuk i huvudet. Min dotter vägrar för hon tycker
    att varje gång jag går ut så på något sätt överlåter han ansvaret över 5-åringen till min dotter för att själva
    kunna sitta framför datorn i lugn och ro.

Nu är det total noll läge. Vad ska jag göra?

Men herre gud!
    Det viktigaste är väl hur det var för 5åringen när de skrek och höll på!
  • Pluppisarna

Jag hade lämnat en så omogen man som inte begriper sig på hur känslig en tonåring kan vara. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • molly50
    Jag är jag Vem är du skrev 2013-04-12 18:53:41 följande:

Instämmer..........är man 5 år borde man kunna gå på toaletten för att bajsa (och även kissa).

TS, är er 5-åring sen i utvecklingen eftersom h*n har böja fortfarande?    
    Barnet hade blöja pgaatt det hade diarré. Men det är väl inte det centrala problemet här,utan det är väl att pappan överlåter ansvaret för 5-åringen på en 17-åring,för att själv kunna sitta vid datorn och prata med sina kompisar!
    Jag tycker inte att problemet ligger i att 5-åringen bär blöja pga diarré,utan det är pappans bristande ansvar,och att TS inte sätter ner foten och säger ifrån på skarpen.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Flygfotogen

Din dotter har rätt och din man har fel enligt mig. Hon ska därmed inte foga sig om han inte tänker bättra sig.

• MBB

Låter som att balansen i er familj är ngt skev. En "styvpappa" som blir uppläxad av en 15-åring... Gå ni i familjerådgivning - ni behöver nog det!

• MBB

...17-åring... OT: Det där med blöjan kan ju ändå ha med ngt i familjen att göra... Mina barn har gått på toa själva sen de fyllde tre - diarré eller inte. Jag menar, om det finns en obalans mellan föräldrar och i stort sett vuxna syskon KAN det påverka en 5-åring negativt.

• Anonym
    MBB skrev 2013-04-13 13:30:26 följande:
    Låter som att balansen i er familj är ngt skev. En "styvpappa" som blir uppläxad av en 15-åring... Gå ni i familjerådgivning - ni behöver nog det!
    Men hallå! En tonåring kan låta så där utan att det råder obalans i familjen. Det ska givetvis inte göra det men de gör det ändå ibland.
    MBB skrev 2013-04-13 13:34:18 följande:
    ...17-åring... OT: Det där med blöjan kan ju ändå ha med ngt i familjen att göra... Mina barn har gått på toa själva sen de fyllde tre - diarré eller inte. Jag menar, om det finns en obalans mellan föräldrar och i stort sett vuxna syskon KAN det påverka en 5-åring negativt.
    Men dina barn kanske inte har haft problem med att bajsa ned sig då de har haft diarré och inte hunnit till toan, denna femåring kanske kände sig tryggare med blöja. Precis som de flesta vuxna skulle göra om det var en överhängande risk att bajsa ned sig.

• molly50
    Anonym skrev 2013-04-13 14:22:21 följande:
    Men hallå! En tonåring kan låta så där utan att det råder obalans i familjen. Det ska givetvis inte göra det men de gör det ändå ibland.

Men dina barn kanske inte har haft problem med att bajsa ned sig då de har haft diarré och inte hunnit till toan, denna femåring kanske kände sig tryggare med blöja. Precis som de flesta vuxna skulle göra om det var en överhängande risk att bajsa ned sig.

Fast nu är det väl inte tonåringens beteende som är det som är det avgörande för om det råder obalans i TS familj eller inte. Det är TS mans beteende! Det faktum att han överlåter ansvaret för en sjuk 5-åring på en 17-åring och sedan vägrar be om ursäkt. Och att TS inte sätter ner foten och säger ifrån till sin man,en gång för alla.
    Att 5-åringen bär blöja är väl inte det största problemet här,som jag ser det. Men kan kanske komma sig av att det redan finns problem i den här familjen.
  • Anonym
    molly50 skrev 2013-04-13 17:24:16 följande:

Fast nu är det väl inte tonåringens beteende som är det som är det avgörande för om det råder obalans i TS familj eller inte. Det är TS mans beteende! Det faktum att han överlåter ansvaret för en sjuk 5-åring på en 17-åring och sedan vägrar be om ursäkt. Och att TS inte sätter ner foten och säger ifrån till sin man,en gång för alla.
    Att 5-åringen bär blöja är väl inte det största problemet här,som jag ser det. Men kan kanske komma sig av att det redan finns problem i den här familjen.
    Har han gjort det?
    Överlåtit ansvaret om femåringen på 17-åringen?
    I så fall har han inte lyckats så bra eftersom hon inte tog ansvar över lillasystern utan började skrika och bete sig illa. Som tonåringar kan göra. 

Styvpappan/pappan är barnslig och 17 åringen "tonårig".  
  • molly50
    Anonym skrev 2013-04-13 23:29:33 följande:
    Har han gjort det?
    Överlåtit ansvaret om femåringen på 17-åringen?
    I så fall har han inte lyckats så bra eftersom hon inte tog ansvar över lillasystern utan började skrika och bete sig illa. Som tonåringar kan göra. 

Styvpappan/pappan är barnslig och 17 åringen "tonårig".  

Enligt TS så siter han hellre framför datorn och pratar med sina kompisar än att ta hand om sitt barn.

Ja,han verkar fruktansvärt omogen och tonåringen "tonårig". Men det kanske finns lite mer förståelse för tonåringens beteende när TS man beter sig som han gör.  Han ska trots allt föreställa vara vuxen.
  • étranger

Hade vart intressant att här TS man version.

Svar på tråden Min man låter min tonåring ta hand om vårt gemensamma barn