• Johjo

Min femåring (snart sexåring) tar mat från skåpen

Ja alltså. Det skulle inte vara något problem om hon gjorde sin egen frukost men nu handlar det om att hon tar godsaker, chips, tortilla bröd och nu senast en burk rostad lök. Hon tar det till sitt rum, gömmer det och äter när hon inte tror att någon ser. Jag har prövat att prata med henne, men hon lider av svår dyspraxi och ligger därför långt efter med språket. Hon svarar därför "jag vet inte" så fort man frågar henne något. Det är hennes svar på i princip alla frågor. Jag vet att beteendet startade efter att hon kollat på ett avsnitt av spöket Laban när de smygäter under bordet i ett av avsnitten. Men jg vet inte hur jag ska komma tillbukt med problemet så hon inte fortsätter. Den rostade löken hon åt igår har gjort henne riktigt dålig i magen och det är ju inte så bra. Kan någon hjälpa mig!?!

• Svar på tråden Min femåring (snart sexåring) tar mat från skåpen
  • Johjo

Hon är uppe någon gång på natten. Svårt att säga när utan det är när hon är uppe och kissar och då väcker hon inte oss.

Jag är inte en person som går in på hennes rum och letar, det tycker jag är kränkande utan vi upptäcker om vi hittar en burk eller skräp liggandes när vi går in där.
    Våra barn har två väldigt små sovrum och sen ett gemensamt lekrum där de är tillsammans och där finns även vi. Vi går i princip bara in på hennes rum när det är dags att säga god natt.

Amanda har som jag skrev i trådstarten en grov språkstörning. Hon pratar och man förstår om man har väldigt vild fantasi, men ställer man henne "mot väggen" och frågar varför hon gör såhär så får vi bara en axelryckning och ett "jag het inte".
    Vi jobbar på att bygga upp hennes självförtroende så hon ska börja prata även i dessa situationer men hon får en låsning någonstans.
    Vi har alltså hjälp för detta problem.

• tusla

Vi har det precis lika Sonen som är 6 1/2 år smyger upp på nätterna & småäter.. Finns det godis el glass så letar han fram det.. Finns inget sånt så letar han fram annat.. Allt från sylt, oboy, vaniljsocker, strösocker.. Ja allt möjligt.. Vi har provat allt känns det som Vist, godis, glass & sånt det kan vi klara oss utan, inga problem.. Men tar vi bort, så letar han fram något annat.. Oboy, socker & liknande har vi ställt högst upp på ett skåp, men då klättrar han helt enkelt.. Har flera gr vaknat av att han ramlar Är ju livrädd för att han ska ramla & göra sig riktigt illa!

• Johjo

Det är läskigt när det blir så, att han ramlar.

Här har vi också tagit bort allt gott. Finns inget godis, chips, läsk eller glass i skåpen längre. Så nu plockas det fram nytt. Igår hittade jag en påse riven ost, ärtor och tacosås på hennes rum. Allt ätet av.
    Och det är ju inte sånt som jag kan ta bort. Mat måste vi ha, jag har inte råd att stå med tomma skåp och handla varje dag.. Men jag vet inte vad jag ska göra längre. Snart blir det dessutom rötmånad och då kan hon ju bli riktigt sjuk om hon äter det som inte är kylt.

Kan lägga till att vi gett henne en bricka i kylen med frukt på som hon får ta om hon blir hungrig. Det hjälpte i tre dagar och sen var det igång igen

• Miss Cee

Kan ni inte låsa till köket under natten, och förvara någon liten fruktskål eller liknande på vardagsrumsbordet eller så??

(Gissar att det är kört i nutidens våg av öppna planlösningar...)

Ordet
  • asp76

Går det att införa nåt belöningssystem om hon låter bli? Bara en tanke jag fick, men en del barn i den åldern svarar upp bra på det. Kanske poäng, stjärnor, bokmärken eller veckopeng? Det att hon inte själv kan förklara varför hon gör det spelar inte så stor roll tycker jag, hon förstår väl vad ni säger när ni säger nej och förklarar? Det handlar ju mer om att bryta och ändra ett beteende än att ni nödvändigtvis måste förstå varför hon gör det!

• Johjo

Tyvärr kan vi inte låsa till köket. Som du själv säger så har vi öppen planlösning. Jag har haft tankar på att ställa ut kyl och frys på altanen (under tak) under sommaren men vet inte om det verkligen kommer hjälpa. Vi har redan belöningssystem vad det gäller annat. Inte lyfter eller puttar lillasyster. Lär sig ett nytt ljud eller stavelser. Och jag har provat att även ge henne glada gubbar när hon inte smygäter. Tyvärr så har det inte fungerat. Det hjälper kanske inte direkt att min sambo väljer att ta bort gubbarna om hon gör fel. Jag kanske måste lära honom först... Det löser sig alltid på något sätt. De slutar väl någon gång. Jag minns att jag kunde äta kakor osv ur skåpen fram till jag var gammal nog att köpa eget. Men jag gick aldrig så långt att jag tog mat som kunde göra mig sjuk och dessutom förvarade det på mitt rum.

• mikroE

Kanske är det att hon tycker det är kul och spännande att göra det i smyg? Har du funderat på att prova säga åt henne att det är OK att ta en macka om man är hungrig och att hon inte behöver göra det i smyg och att hon kan väcka dig om hon inte lyckas ta ned något hon vill ha på natten. Om det blir helt tillåtet kanske det inte blir så tilltalande längre? Jag vet att jag ofta gjorde saker i smyg bara för att jag inte fick och det var spännande att kunna göra det och inte bli upptäckt. 

• Johjo

Jo det har jag funderat på och det är därför hon fått brickan med frukt bl.a. Där brukar det ofta finnas gurkstavar i en burk osv men de är sällan det hon väljer att ta.

Vi har börjat fundera på om hon går i sömnen och äter då. Ska ringa BVC om detta i nästa vecka och se hur vi ska gå vidare för att testa det. Eller hur man nu gör. :)

• Litet My

Min son gjorde så ganska länge, tror han var 6 år när han slutade. Vi körde med stoppakyltar då han har problem med impulskontrollen samt med belöningsystem, efter 5 klistermärken (1 för varje stöldfri dag) så fick han en belöning tex en serietidning, baka och dyl. Det fungerade bra, idag stjäl han inget alls.

• Erica80

Mina systrar gjorde likadant och tillslut valde pappa och hans fru att sätta lås på skåpen, kyl och frys.

Dom låste inför natten då det oftast var då systrarna snodde mat. På dagarna var det olåst eftersom att det var lättare att hålla koll på dom

• Mynona619

En drastisk åtgärd är att flytta all matförvaring tillfälligt till ett låsbart utrymme. Kyl, frys och skafferi åkte in i klädkammaren i några månader hos oss vid liknande problem. Några månader räkte och nu står allt där det ska igen.

Svar på tråden Min femåring (snart sexåring) tar mat från skåpen