• Dompans mamma

Vad händer om jag dör? Ensam vårdnad

Min son är 10 år och jag har ensam vårdnad. Idag frågade hans pappa mig vad som händer om jag förolyckas? Han står skriven som fader. Visst är det han som tar över vårdnaden då? Eller riskerar han att förlora honom? Vi bor inte tillsamnans och är bodatta på varsin sida av sverige.

• Svar på tråden Vad händer om jag dör? Ensam vårdnad
  • Anna i Hult

Först undersöks givetvis om barnets fader tar över vårdnaden. Endast om han är direkt olämplig, missbrukare eller psykiskt sjuk så kommer socialen att leta reda på ett fosterhem.

• Whitetrash86
    Anna i Hult skrev 2013-04-12 18:12:12 följande:
    Först undersöks givetvis om barnets fader tar över vårdnaden. Endast om han är direkt olämplig, missbrukare eller psykiskt sjuk så kommer socialen att leta reda på ett fosterhem.
    OM det finns syskon/föräldrar andra släktingar som vill ta hand om barnet så kan dom bli godkända innan fosterhem.
  • gabriella2013

Du kan skriva i ditt testamente vem du önskar som vårdnadshavare om du går bort. Det är inte hundra att du får som du vill men de brukar ta stor hänsyn till vad vårdnadshavaren hade som önskan. Sen är ditt barn så stort att han säkert skulle ha något att säga till om också om det är en bra soctant det vill säga.

Svar på tråden Vad händer om jag dör? Ensam vårdnad