• miafred

välling, gröt, pure till 10-veckors bebis

Jag har en son på 10 veckor som inte blir mätt på ersättning. Han börjar dagen med 175 ml-portioner var 3-4e timme för att på eftermiddagen vilja ha 260-300 ml varannan timme. Det blir så mycket i magen att han får ont när han ska leka sen. Anledningen till att han får ersättning är att bröstmjölken tog slut. Det var samma sak med äldsta sonen. Honom gav jag majsvälling och gröt när han var ca 14 veckor och i och med det blev han en mycket lyckligare bebis. Jag blir trots det rädd att han ska bli sjuk om jag inte väntar de rekommenderade 4 månaderna.

Har någon haft samma problem? Hur gjorde ni? Hur gick det?

Jag vet vad som rekommenderas och varför så det behöver ni inte berätta.jag är bara intresserad av svar från er som talar utifrån erfarenhet.

• Svar på tråden välling, gröt, pure till 10-veckors bebis
  • Lindsey Egot the only one

Det finns mjölkfri ersättning på Apoteket och den är extremt dyr. Inget man ska mixtra med själv utan läkares ordination. Det bästa du kan göra är att låta barnet äta när han är hungrig oavsett om det blir 30 ml eller 150 ml per tillfälle. Alla mina barn har krånglat vid 8-12 veckors ålder oavsett om de ammats eller fått ersättning. Det är en extrem väx period vid 8-12 veckors ålder. Tänk dig själv vilken växtvärk dessa små måste ha i sin lilla kropp.

• miafred
    Lilia skrev 2013-04-14 00:13:18 följande:
    Jag blev inte heller mätt på ersättningen och började äta mat vid 12 veckors ålder och jag lever än. ;) Jag kommer naturligtvis inte ihåg det själv, men min mamma har berättat att hon började med välling och fruktpuréer då. Hon sa också att det är viktigt med glutenfri välling eftersom så små barn ofta inte tål gluten. Det fungerade tydligen jättebra för mig. Man får naturligtvis vara observant i början och kolla så allt går bra.
    Ja, precis, tänkte fasa in pyttelite majs- eller havrebaserad välling på kvällen i första hand isf, alt. lite lite potatispuré OM jag ska testa. Både jag och min man kommer från en rad släktingar som inte klarade sig så särskilt länge på ersättning utan krävde gröt och potatis i tidig ålder och vi inte bara överlevde utan har inga problem med magen eller med laktos/glutenallergi. Skönt att höra att det finns fler för då stämmer ju antagligen min teori att barn är olika :)
  • miafred
    babybabe skrev 2013-04-14 12:46:20 följande:
    Min dotter åt också ersättning, upp till 240ml ibland i den åldern. BVC sa att ge tills hon säger ifrån - hon sa aldrig ifrån utan hon åt tills maten stod upp i halsen och skrek och grät. Varit in på akuten flera gånger för att hon inte kunnat sova, låtit som hon haft något i halsen, inte kommit till ro alls. Dem visste inte vad de var för fel..

En dag drog jag ner på hennes mat , vips försvann alla problem. Hon hade alltså ätit så mycket att se stod henne upp i halsen. I en sådan liten mage, hur kan de få plats nästan 3dl mat, nära en halvliter? Näe.. Inte konstigt hon skrek. Men hon sa aldrig ifrån. BVC har tyvärr aldrig varit till större hjälp.

Kanske därför han inte är så nöjd?

Lycka till!! 
    Fast min son säger ifrån när han är mätt. Vi har slutat ge tidigare för vi tycker att "det här kan aldrig få plats" men då skriker han tills han får mer mat och sen slutar han äta vid ungefär samma portionsstorlek som vanligt
  • pralinen86

Jag är nyfiken på vad du gjort och hur det gått. Vad har de sagt på BVC? Det har ju gått ett tag sedan du startade tråden nu.

• miafreden
    pralinen86 skrev 2013-04-24 15:38:32 följande:
    Jag är nyfiken på vad du gjort och hur det gått. Vad har de sagt på BVC? Det har ju gått ett tag sedan du startade tråden nu.
    Jag bytte till Nan vilket har varit snällare mot magen och så har han fått Semper extra på kvällen, vet inte om det senare gjort någon skillnad dock. Vi har ökat dosen minifom till 25 droppar vilket också verkar hjälpt magen.

Problemet med att han måste äta massor med ersättning kvarstår dock och för att bli mätt äter han så mycket att det "rinner över" när han gör något annat än ligger stilla vilket han helst inte gör.

Ska prata med BVC på måndag. Hans storebror var ungefär lika gammal när han började få lite majsvälling och 4-månadersgröt och potatispuréer. Han är 5½ nu och har hittills inte haft några problem med magen. När han var bebis blev han dock en gladare, nöjdare bebis med bättre mage så fort han fick lite fastare mat och som sagt, det har gällt för mina släktingar också. Min lilla bebis nu väger dessutom 2½ kg mer än hans bror gjorde i samma ålder så jag tror att magen klarar snälla saker nu om det är lite och blandat med ersättning.
  • ymmmi

Men vanlig mat för magen hör absolut inte något med vad någon väger.

Varför i hela friden inte vänta tills han är 4 månader.

• keron
    miafreden skrev 2013-04-26 18:55:05 följande:
    Jag bytte till Nan vilket har varit snällare mot magen och så har han fått Semper extra på kvällen, vet inte om det senare gjort någon skillnad dock. Vi har ökat dosen minifom till 25 droppar vilket också verkar hjälpt magen.

Problemet med att han måste äta massor med ersättning kvarstår dock och för att bli mätt äter han så mycket att det "rinner över" när han gör något annat än ligger stilla vilket han helst inte gör.

Ska prata med BVC på måndag. Hans storebror var ungefär lika gammal när han började få lite majsvälling och 4-månadersgröt och potatispuréer. Han är 5½ nu och har hittills inte haft några problem med magen. När han var bebis blev han dock en gladare, nöjdare bebis med bättre mage så fort han fick lite fastare mat och som sagt, det har gällt för mina släktingar också. Min lilla bebis nu väger dessutom 2½ kg mer än hans bror gjorde i samma ålder så jag tror att magen klarar snälla saker nu om det är lite och blandat med ersättning.
    Vad har hans vikt att göra med hans mage och vad den klarar??
  • pralinen86
    miafreden skrev 2013-04-26 18:55:05 följande:

Bara en tanke som du antagligen redan testat, men skadar ju inte att tipsa. Ibland beter sig min lilla tjej precis som om hon är hungrig fast hon inte är det. Hon äter lite, men det kommer ut igen, och hon skriker precis som när hon är riktigt hungrig. Då brukar det hjälpa att jag håller henne som om hon ska ammas, men hon får nappen istället. Då lugnar hon ner sig, inget annat verkar hjälpa och det dröjde ett tag innan jag förstod att hon inte var hungrig utan bara "snuttsugen".
    Hoppas det löser sig på ett bra vis utan att du ska behöva ge annat än bröstmjölk eller ersättning. Sen tipsar jag också om att kontakta BVC tidigare, de finns till för att hjälpa.
  • TaSe
    cloudberry79 skrev 2013-04-27 22:04:57 följande:
    Den här artikeln är helt ny, i den slås det fast att det kan vara direkt farligt och skadligt att introducera mat före 17 veckors ålder.

www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=19... 
    Väldigt intressant artikel! Den trycker ju tydligt på att mat inte ska introduceras alls innan fyra månader, men vad jag förstår av den spelar det mindre roll om man sedan börjar ge vid fyra månader eller sex månader?
  • cloudberry79
    TaSe skrev 2013-04-27 22:26:10 följande:
    Väldigt intressant artikel! Den trycker ju tydligt på att mat inte ska introduceras alls innan fyra månader, men vad jag förstår av den spelar det mindre roll om man sedan börjar ge vid fyra månader eller sex månader?
    De säger att inga sådana studier finns, "Interventionsstudier som explicit jämför effekter av 4, 5 eller 6 månaders exklusiv amning i industrialiserade länder saknas dock", så de verkar hålla fast vid rekommendationen 6 månader exklusiv amning, men det ska inte vara några större problem att introducera annan mat innan sex månader som de kan se, såvida man inte börjar innan 17 veckor (4 månader).
    (M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden välling, gröt, pure till 10-veckors bebis