• Anonym

SGI efter jobb utomlands hos svensk arbetsgivare

Hej!

En fråga:

Planerar att åka utomlands och jobba som utsänd för ett svenskt företag (utanför EU) i 1 år. Under denna tid antar jag att det räknas som att jag jobbar i Sverige och får inkomst vilket ger mig rätt till SGI. Om jag sedan bestämmer mig för att stanna några månader (3 månader) till utomlands och fortsätta jobba för det svenska företaget och därmed blir utförsäkrad under dessa extra månader (eftersom det då överstiger 1 år) - har jag rätt till inkomstgrundande SGI då jag kommer hem till Sverige eftersom jag jobbat ihop detta från en svensk arbetsgivare innan jag blev utskriven? Observera att det eventuella barnet kommer födas i Sverige då jag kommit hem från totalt 15 månader utomlands då jag hela tiden arbetat för en svensk arbetsgivare. Totalt sett har jag då varit utförsäkrad i tre månader i slutet av vistelsen. 

Ser fram ett svar! TACK!

• Svar på tråden SGI efter jobb utomlands hos svensk arbetsgivare
  • Försäkringskassan

Hej! En anställd som blir utsänd till ett land utanför EU/EES och Schweiz fortsätter att vara försäkrad i Sverige. En förutsättning är att utsändningsperioden och bosättningen utomlands inte kan antas pågå längre än ett år. Bifogar en länk till vår vägledning på vår hemsida där du kan läsa om detta samt exempel, sidorna 261-262. www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.pdf Särskilda regler gäller om du är utsänd av statlig arbetsgivare eller är utsänd som biståndsarbetare av ett svenskt trossamfund. Kontakta vårt kundcenter för mer information 0771-524 524. Hälsningar Gabriella, handläggare

• Anonym

Hej försäkringskassan!

Tack för svaret! Så om min anställning med en svensk arbetsgivare och där jag får lönen från Sverige (skatt och arbetsgivaravgift betalas i Sverige) antas pågå i ett år så "samlar" SGI under denna tid. Om utsändningstiden blivit förlängd tre månader utöver det första året och jag efter dessa extra tre månader  återvänder till Sverige - har jag rätt till den SGI jag jobbat upp under tiden som utsänd med svensk arbetsgivare då? 

Tacksam för svar!  

• Anonym

Hej igen,

Om kontraktet förlängs med 4 månader efter den ursprungliga tiden på ett år som var tänkt från början. Vad gäller då? Har jag rätt till SGI då jag återvänder till Sverige? 

• Försäkringskassan

Hej! Det är svårt att svara på din fråga när vi inte vet vem som är din arbetsgivare. Precis som det står i bifogad länk gäller olika regler beroende på arbetsgivare. Hälsningar Lotta, handläggare

• Anonym

Hej! 

Det kommer i så fall att vara en "vanlig" svensk arbetsgivare. Inte en statlig arbetsgivare.

Om tjänsten skulle bli förlängd med 4 månader  (efter den tänkta ursprungliga tiden på ett år) och jag efter två månader går ner i arbetstid och sedan tar tjänstledigt för min graviditet. Är min SGI skyddad då? För det finns väl något som heter "efterskydd" som gäller tre månader efter den ursprungliga tiden (som i Rosas fall som ni hänvisade till i exemplet på sidan 262). Är man fortfarande försäkrad under efterskyddstiden? 

• Försäkringskassan

Hej!

Jag får be dig kontakta vårt Kundcenter för privatpersoner för att få hjälp med dina frågor. Eftersom frågan är så pass komplex och det är väldigt många faktorer som spelar in. 

Kundcenter för privatpersoner
    0771-524 524

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

Svar på tråden SGI efter jobb utomlands hos svensk arbetsgivare