• Orolig82

    Ni som fått metotrexat vid utomkvedshavandeskap

    Hej,

    Vill gärna ha hjälp av er som fått metotrexat spruta vid utomkvedshavandeskap. Jag fick förra fredagen en spruta då mitt hCG var uppe i 317 samt att de hade hittat X i höger äggledare som då var 1,3 cm stort. De sa att troligen skulle sprutan fungera. På dag 4 var mitt hCG nere i 81 och de och jag var supernöjda, nu dag 7 igår var det 71 alltså en väldigt liten minskning men de sa att det var precis innanför deras nedre gränsvärde men ok. Nu ska jag mäta på måndag igen och jag oroar mig så mycket för att det ändå kommer sluta med en operation. Sedan i torsdags har jag börjat blöda en del - som en riklig mens, innan kom det mest droppar. Ingen aning om det är bra att jag blöder - att det försvinner från kroppen då? Eller betyder det att det växer i mig igen.
    Jag tyckte själv att 10 ned från dag 4 till 7 var väldigt lite och är rädd att det stannar av eller rentav ökar och växer igen och att värdet stiger till måndag. 
    Någon som har erfarenhet och kan hjälpa och kanske även lugna mig.
    Är livrädd för en operation, narkos och att inte överleva. Har två små barn och vill verkligen inte dö ifrån dem under en operation....

    Tack för alla svar

  • Svar på tråden Ni som fått metotrexat vid utomkvedshavandeskap
  • Saga 675

    hej
    jag har själv haft utomkvedshavandeskap dom sa att det var vanligt att man kunde blöda men jag blödde inget alls så dom opererade ist och jag mådde kanon bra efteråt men prata med dom också om det blir operation så att du vet vad dom gör i din kropp så du vet vad dom tar bort 

  • charmina

    Trådstartare hur gick det för dig?

    Jag är enligt sista mens i v 7+6 och plussade tidigt. Bestämde mig tidigt för att söka en klinik som kunde ge snabb aborttid. Kom i kontakt med en privat klinik som kunde hjälpa mig snabbt. Väl där kunde dom inte hitta en graviditet utan bara en minimal liten fläck så jag fick komma tillbaka 2 dagar senare. Efter 2 dagar fick jag samma svar och ombeddes att komma igen efter ytterligare 2 dagar. Väl på plats bad man mig att lämna blodprov för att sen lämna ett nytt 2 dagar senare vilket jag gjorde. Kliniken ringde och sa att hcg steg som det skulle så man kunde påbörja aborten. Kom in och fick första tabletten, kom in dagen efter för att få resterande tabletter. fick stanna på plats och övervakas hela dagen utan att nån hände. Åkte hem på kvällen och morgonen efter drog allt igång med kraftiga smärtor. Fick endast normala blödningar med klart blod och inga klumpar. Efter två dagar började jag få sjukt ont på höger sida som strålade ut i ryggen, varken smärtstillande eller värmekudde kunde stilla det. Åkte in och blev inlagd på gynakuten. Efter 2 dagar kunde man bekräfta att jag hade ett utomkvedshavandeskap på höger sida. Graviditeten mätte 1.5x1.6 cm någon som vet hur långt gången man är då? Fick metotrexat injektion i måndags och biverkningarna är vidriga. Könner mig sjuk som influensa, förstoppad fast jag har diarré, hög puls, svag och snurrig. Könner mig lite spänd på höger sida också. Just nu känns allt blä och jag undrar om jag nånsin kommer må bra igen och kunna leva som innan?? När började ni må bra?  Ska göra nya blodprover om 2 dagar och om 5 dagar.

Svar på tråden Ni som fått metotrexat vid utomkvedshavandeskap