Cheerio skrev 2013-04-13 23:19:37 följande:
Men uppgiften är väl inte bara att räkna ut 17-9 utan att göra det på rätt sätt? Längre fram kommer han ju få betydligt mer komplicerade tal, t.ex. 3278-1289 uppställda på samma vis som då är svårare att räkna ut i huvudet.
Precis som Jerryfer sa så ska du låna från 1:an, dvs. stryka över den och skriva 10 ovanför 7:an och räknar sedan (10+7)-9 = 17-9 = 8. Just detta exempel är ju ganska dåligt eftersom du får en 0:a framför 8:an.
Ett nytt exempel:
32
- 14
Du börjar längst till höger: 2-4, det "går inte" eftersom 2 är mindre än 4, så då måste du låna från tiotalssiffran, dvs. 3:an. Du stryker 3:an och skriver 10 ovanför 2:an.
(10+2)-4=12-4= 8. Du skriver en 8:a under fyran.
10
3 2
- 1 4
8
Nu går du vidare till nästa kolumn, dvs. den överstrukna 3:an minus 1. När 3:an nu är överstruken är den värd 3-1=2 (dvs. du tar alltid bort 1 när du stryker över siffran, därav blev det 0 i ditt exempel när du strukit 1:an).
Då har du: (3-1)-1 = 2-1 = 1. Du skriver en 1:a bredvid 8:an.
10
3 2
- 1 4
1 8
Svaret blir alltså 18.
Onödigt krångligt sätt att att räkna men det är användbart när talen blir större.

Bad om en förklaring i skolan och de förklarade precis så som du gör i första exemplet så det var rätt :)
Kodia skrev 2013-04-13 23:26:59 följande:
Men står verkligen talen under varandra så som du har ritat? Eller står det bara 17-9?
Om det står under varandra är det onödigt krångligt, eftersom det blir samma huvudräkning som om det hade stått efter varandra. Uppställningen underlättar ju inte! Du skriver att om man hade räknat plus så gör uppställningen att det blir lättare, men det beror på talen - hade det stått 37-9 hade det underlättat att ställa upp, men om det hade stått 7+9 hade det inte underlättat.
Japp, det stod precis så som jag skrivit i ts, visst kändes det onödigt krångligt.