• Bellafia

Hjälp, hur räknar man ut talen?

Sonen har matteläxa och jag är uppenbarligen senil idag Skäms för jag kan för mitt liv inte komma på hur man räknar ut detta talet och liknande på ett enkelt sätt så att han förstår. Han går i tvåan. Jag vet ju hur jag själv gör, men hur gör de i skolan, så att det blir någorlunda samma? Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp, hur räknar man ut talen?
  • Jerryfer

Du "lånar" från siffran innan.
    Ettan i talet 17 har ett värde av 10.
    Du stryker 1:an och skriver tio lite smått över sjuan och räknar samman 10 och 7 (17) och tar sedan det minus 9

• Bellafia
    Jerryfer skrev 2013-04-13 14:31:33 följande:
    Du "lånar" från siffran innan.
    Ettan i talet 17 har ett värde av 10.
    Du stryker 1:an och skriver tio lite smått över sjuan och räknar samman 10 och 7 (17) och tar sedan det minus 9
    Men jag tänker att han ser ju redan från början att det står 17 - 9 så är inte det att bara ta en omväg?
    När det är uppställt på det viset är det väl mer meningen att talet ska delas upp på något vis så att det blir enklare, lite som man gör med samma uppställning om det är plus?
  • Jerryfer

Hur tänker du med "samma som när det är plus" ?

Helt klart en omväg men så räknade vi ut när jag gick i skolan men det har ju hunnit ändras en del sen dess :)
    Finns det inte ett par informationssidor i början av kapitlet som visar hur man gör?
    Brukar finnas...

• Bellafia
    Jerryfer skrev 2013-04-13 14:40:37 följande:
    Hur tänker du med "samma som när det är plus" ?

Helt klart en omväg men så räknade vi ut när jag gick i skolan men det har ju hunnit ändras en del sen dess :)
    Finns det inte ett par informationssidor i början av kapitlet som visar hur man gör?
    Brukar finnas...
    Problemet är att han aldrig får med sig själva matteboken hem, då hade det varit mycket enklare, han får bara med sig utskrivna papper så man får alltid gissa sig till hur det är tänkt att räknas ut. Rätt irriterande ibland.
    Jag tänker att om talet varit plus istället så hade man ju först tagit 7 + 9 (16) satt 6 under entalen och 1 över tiotalet och på så vis fått 2. Man liksom delar upp det på ett lättare sätt om du förstår.

• Vacker

Med ett tal som detta kan du använda dig av Hoppa på tallinjen", rita antingen upp en egen eller använd ett måttband.
    Backa först 7 (hamnar då på 10) och backa sedan resterande 2 (hamnar då på 8).

• tobiq

Istället för att bara tänka "ta bort" så kan man tänka att man tar reda på skillnaden mellan talen som en hjälp, hur stor är differensen mellan 17-9? Eller komplettera, hur mycket behöver man lägga till för att få 17 om man har 9?

Annars är det som ovanstående skrev, ett väldigt bra sätt att utgå från 17-10+1.

• 87timo39

Kan han tvillingarna (9+9) kan det vara något att utgå ifrån också! Och sedan skillnaden för att det ska bli 17. Dvs 18-17

• Cheerio

Men uppgiften är väl inte bara att räkna ut 17-9 utan att göra det på rätt sätt? Längre fram kommer han ju få betydligt mer komplicerade tal, t.ex. 3278-1289 uppställda på samma vis som då är svårare att räkna ut i huvudet.

Precis som Jerryfer sa så ska du låna från 1:an, dvs. stryka över den och skriva 10 ovanför 7:an och räknar sedan (10+7)-9 = 17-9 = 8. Just detta exempel är ju ganska dåligt eftersom du får en 0:a framför 8:an.

Ett nytt exempel:

32
    - 14

Du börjar längst till höger: 2-4, det "går inte" eftersom 2 är mindre än 4, så då måste du låna från tiotalssiffran, dvs. 3:an. Du stryker 3:an och skriver 10 ovanför 2:an.

(10+2)-4=12-4= 8. Du skriver en 8:a under fyran.

10
      3  2
    - 1  4
          8

Nu går du vidare till nästa kolumn, dvs. den överstrukna 3:an minus 1. När 3:an nu är överstruken är den värd 3-1=2 (dvs. du tar alltid bort 1 när du stryker över siffran, därav blev det 0 i ditt exempel när du strukit 1:an).

Då har du: (3-1)-1 = 2-1 = 1. Du skriver en 1:a bredvid 8:an.

10
      3  2
    - 1  4
       1 8

Svaret blir alltså 18.

Onödigt krångligt sätt att att räkna men det är användbart när talen blir större.

• Kodia

Men står verkligen talen under varandra så som du har ritat? Eller står det bara 17-9?

Om det står under varandra är det onödigt krångligt, eftersom det blir samma huvudräkning som om det hade stått efter varandra. Uppställningen underlättar ju inte! Du skriver att om man hade räknat plus så gör uppställningen att det blir lättare, men det beror på talen - hade det stått 37-9 hade det underlättat att ställa upp, men om det hade stått 7+9 hade det inte underlättat. 

• Bellafia
    Cheerio skrev 2013-04-13 23:19:37 följande:
    Men uppgiften är väl inte bara att räkna ut 17-9 utan att göra det på rätt sätt? Längre fram kommer han ju få betydligt mer komplicerade tal, t.ex. 3278-1289 uppställda på samma vis som då är svårare att räkna ut i huvudet.

Precis som Jerryfer sa så ska du låna från 1:an, dvs. stryka över den och skriva 10 ovanför 7:an och räknar sedan (10+7)-9 = 17-9 = 8. Just detta exempel är ju ganska dåligt eftersom du får en 0:a framför 8:an.

Ett nytt exempel:

32
    - 14

Du börjar längst till höger: 2-4, det "går inte" eftersom 2 är mindre än 4, så då måste du låna från tiotalssiffran, dvs. 3:an. Du stryker 3:an och skriver 10 ovanför 2:an.

(10+2)-4=12-4= 8. Du skriver en 8:a under fyran.

10
      3  2
    - 1  4
          8

Nu går du vidare till nästa kolumn, dvs. den överstrukna 3:an minus 1. När 3:an nu är överstruken är den värd 3-1=2 (dvs. du tar alltid bort 1 när du stryker över siffran, därav blev det 0 i ditt exempel när du strukit 1:an).

Då har du: (3-1)-1 = 2-1 = 1. Du skriver en 1:a bredvid 8:an.

10
      3  2
    - 1  4
       1 8

Svaret blir alltså 18.

Onödigt krångligt sätt att att räkna men det är användbart när talen blir större.
    Bad om en förklaring i skolan och de förklarade precis så som du gör i första exemplet så det var rätt :)
    Kodia skrev 2013-04-13 23:26:59 följande:
    Men står verkligen talen under varandra så som du har ritat? Eller står det bara 17-9?

Om det står under varandra är det onödigt krångligt, eftersom det blir samma huvudräkning som om det hade stått efter varandra. Uppställningen underlättar ju inte! Du skriver att om man hade räknat plus så gör uppställningen att det blir lättare, men det beror på talen - hade det stått 37-9 hade det underlättat att ställa upp, men om det hade stått 7+9 hade det inte underlättat. 
    Japp, det stod precis så som jag skrivit i ts, visst kändes det onödigt krångligt.

• skogsvitter

Känns som ett väldigt dåligt talexempel för att träna uppställning...
    Mest rimliga metoder att använda och lära sig på den här nivån skulle jag tycka var det som vacker eller flickan och kråkan nämner. Det är vanliga metoder inom lågstadiet.

• Vacker

Är själv utbildad lärare, skulle aldrig använda mig av uppställning med ett sådant tal :S jätte skumt!

Svar på tråden Hjälp, hur räknar man ut talen?