• Anonym (pappsen)

tilltalade min pojkvän som hens pappa???!!!

Hej. För att göra historien kort. Har en helt underbar kille sen 6 mån tillbaka, han flyttade in ganska så direkt hos mig o mitt barn. Vi har d verkligen toppen ihop alla tre. Han tar sin roll som bonuspappa och hjälper mig o uppfostra, omvårdnad o allt annat.
    Mitt barn har en biopappa som kanske träffad max 5-7 ggr om året.
    Idag när vi fikade ute så såg mitt barn en ensam pojke i affären o frågde mig var hans pappa var? Då frågade jag mitt barn vem hens egen pappa var. Och då svarade hen att min kille var pappan. Jag blev helt ställd då jag ALDRIG försökt göra honom till pappa. Tycker det är viktigt att mitt barn vet vem som är biopappan...hur går jag vidare nu? Nån som varit i liknande situation?
    Vill tillägga att jag är och har alltid varit ensamstående och heller aldrig haft en pojkvän sen mitt barn föddes.

• Svar på tråden tilltalade min pojkvän som hens pappa???!!!
  • Lilia

Det är helt naturligt. Din pojkvän är mer pappa än den biologiska fadern. Jag tycker inte att du ska göra något alls. Ditt barn vet från vem säden kommer.

• En himmelsk drog

Jag tror mycket på att man väljer sin egen familj, att blod inte alltid är tjockare än vatten. Tycker inte du ska göra någonting, hen vet nog mycket väl vem som egentligen är biologisk far men har valt att kalla din pojkvän för pappa eftersom han finns i ditt barns liv på daglig basis och antagligen känner mer kontakt till honom än sin riktiga far.

• Anonym

Det händer flera gånger i veckan att min dotter kallar min sambo för pappa. Hon är hon sin pappa varannan helg men min sambo tar hand om henne som om hon vore hans egna dotter. Jag är uppvuxen utan min biologiska pappa och har tagit till mig mina småsyskons pappa och har kallat honom för pappa så länge jag kan komma ihåg. Jag tycker inte att man ska göra någon stor grej av det. Låt barnet säga vad det vill men prata gärna om den biologiska pappan emellanåt, även om barnet inte träffar det så ofta.

• Anonym (pappsen)

Tack för svaren! Jo detta känns stort för både mig o min sambo.. vi tänker inte pressa mitt barn med detta alls. Men absolut att detta tåls att tänka på. Precis som ni säger så har dom fått en förälderrelation och det känns underbart för mig

• nymedlem

Personligen tycker jag att enda gången man ska tillåta sitt barn att kalla ens pojkvän för pappa är när den biologiska pappan är helt ute ur bilden.

Därav skulle jag i detta fall säga till barnet att "nej, detta är Pelle... din pappa heter ju Lars".

• Moolie

Ditt barn har rätten att utse din pojkvän som pappa. Barnet kan dessutom ha en pappa och en biologisk fader! :)

En pappa förtjänar sin roll! En biologisk fader har bara varit med och gjort barnet. :)

Grattis till att ha hittat en man som ditt barn älskar! :) 

• Essence

Min dotter kallar min man för pappa, dels eftersom han har varit i hennes liv i flera år, och för att han är biologisk pappa till mitt yngsta barn som då kallar honom för pappa. Men hon vet vem hennes biologiska pappa är, eftersom vi har varit helt ärliga med henne om vart hon kommer ifrån.

Om hon vill säga pappa, och din kille går med på det, så ser jag inget fel med det, så länge ni är ärliga med henne om vem hennes biologiska pappa är. Man ska inte ljuga för barn.  

• Anonym (pappsen)
    Moolie skrev 2013-04-14 09:09:12 följande:
    Ditt barn har rätten att utse din pojkvän som pappa. Barnet kan dessutom ha en pappa och en biologisk fader! :)

En pappa förtjänar sin roll! En biologisk fader har bara varit med och gjort barnet. :)

Grattis till att ha hittat en man som ditt barn älskar! :) 

Tack vilka kloka ord du ger mig.!!

Jo min pojkvän blev väldigt rörd när jag berättade detta. Men vi talar inte högt om detta framför mitt barn. Den biologiska pappan vet han vem det är, men fadersfigur har han aldrg varit
Svar på tråden tilltalade min pojkvän som hens pappa???!!!