• Anonym (Stina)

Bor trångt och vill skaffa fler barn...

Jag är mamma till en glad liten kille på 1 år. Bor tillsammans med min sambo, våran pojk och vv sambons två äldre barn en pojk och en flicka på 10 och 7år. 
    Vi bor väldigt trångt, en liten 4a på 80kvm. Vi kommer inte kunna flytta på många år då vi pricis har flyttat hit och det tog oss över 2 år och få denna lägenhet. Drömmer varje dag om eget hus men har inte ekonomi till det tyvär.

Jag är jätte sugen på ett till barn och speciellt nu när sonen börjar bli över årtet, har alltid velat ha barn tätt.

Sambons barn har varsit rum just nu men inom kort kommer någon få dela, vilka har vi inte kommit fram till ännu. Barnen skrek rakt ut och ingen vill dela. Dom har varsit rum hos deras mamma..

Hur trångt kan man bo är min fråga? Vill verkigen inte slumpa mina drömmar om två barn. Älskar barn och kommer aldrig förlåta mig om jag skaffar ett barn till.

Hur hade ni tänkt?            

• Svar på tråden Bor trångt och vill skaffa fler barn...
  • Anonym
    Rummeltass skrev 2013-04-16 15:45:57 följande:
    Alternativet bostadsrätt finns ju också, eller hus. Finns inget som säger att det blir dyrare än en hyresrätt.
    Fast det är ju inte säkert att TS har flera 100 k till kontantinsatsen.
  • Rummeltass
    Anonym skrev 2013-04-16 15:50:27 följande:
    Fast det är ju inte säkert att TS har flera 100 k till kontantinsatsen.
    Det behöver man inte ha, jag känner flera personer som fått låna till 100 %. Givetvis är det lättare att få lån om du har 15 % i kontantinsats, men bankerna vill fortfarande tjäna pengar och kan du visa upp en bra kalkyl går det att få lån ändå. 
  • M166
    Rummeltass skrev 2013-04-16 16:07:46 följande:
    Det behöver man inte ha, jag känner flera personer som fått låna till 100 %. Givetvis är det lättare att få lån om du har 15 % i kontantinsats, men bankerna vill fortfarande tjäna pengar och kan du visa upp en bra kalkyl går det att få lån ändå. 
    Är det inte bättre att lära sina barn att ta vettiga beslut istället för att kräva lyx? Att financiera en bostad till 100% i denna ekonomi är finansiellt sett dumt. Går det fel hamnar man på gatan istället för fyran TS redan har. 
  • Rummeltass
    M166 skrev 2013-04-16 16:41:10 följande:
    Är det inte bättre att lära sina barn att ta vettiga beslut istället för att kräva lyx? Att financiera en bostad till 100% i denna ekonomi är finansiellt sett dumt. Går det fel hamnar man på gatan istället för fyran TS redan har. 
    Vad är skillnaden? Kan du inte betala dina bostadslån åker du ut till slut. Kan du inte betala hyran åker du också ut. 

Jäkla dumheter att få det att låta som att hyresrätt är enda alternativet. I en hyresrätt får du dessutom aldrig något tillbaka, i en bostadsrätt betalar man i mångt och mycket till sig själv.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-16 10:19:57 följande:

Bor också i Höganäs och här får du inte ett hus på åkrarna med sju rum för ingenting... Visst, inne i Höganäs är det dyrare. Men Kullabygden är populärt och det är dyrt även om du väljer Jonstorp, Farhult eller Viken. Vill du ha ett hus för ingenting i Skåne får man välja nordöstra Skåne eller mellersta Skåne. Hela västra Skåne är dyrt liksom delar av södra och sydöstra. Bjuv, Klippan, Svalöv, Eslöv, Höör, Hässleholm... där kan du få hus för ett bra pris.

Men om man jämför med Stockholm är kanske allt billigt, vad vet jag. 
    Jag har hus i höganäs (uppfödd där) .. Men min gård ligger i nordöstra skåne :) Jag hade aldrig fått 20 hektar skog i kullabygden, inte för alla pengar i världen ;)
  • M166
    Rummeltass skrev 2013-04-16 18:31:49 följande:
    Vad är skillnaden? Kan du inte betala dina bostadslån åker du ut till slut. Kan du inte betala hyran åker du också ut. 

Jäkla dumheter att få det att låta som att hyresrätt är enda alternativet. I en hyresrätt får du dessutom aldrig något tillbaka, i en bostadsrätt betalar man i mångt och mycket till sig själv.  
    Så enkelt är det inte. I och med dagens bostadsmarknad är det en stor risk att belåna med 100%, det är generellt dumt att belåna med 100% men just nu är det mera risk än för några år sedan. Det återspeglas till exempel även i bankernas villkor numera. Idag är det svårare än någonsin att få 100% till bostaden, dessutom är det svindyrt, just för att folk inte tänker efter. Låt en inkomst falla bort och se vad som soc säger om bostadsrätten. DÄR ligger skillnaden. Att visa barnen att det är lugnt att leva över sina tillgånger är definitivt en jäkla dumhet. 
  • Iam
    Rummeltass skrev 2013-04-16 16:07:46 följande:
    Det finns lag på att man måste ha 15% kontantinsats... Däremot kan vissa banker vara "snälla" och gå runt det genom att ge dig ett blancolån till kontantinsatsen.. men då blir ju oxå räntan därefter... 

Har man inte råd så ska man inte.. det är vad jag har lärt mig...  
  • Rummeltass
    Iam skrev 2013-04-16 20:56:39 följande:
    Det finns lag på att man måste ha 15% kontantinsats... Däremot kan vissa banker vara "snälla" och gå runt det genom att ge dig ett blancolån till kontantinsatsen.. men då blir ju oxå räntan därefter... 

Har man inte råd så ska man inte.. det är vad jag har lärt mig...  
    Nej det finns ingen lag som säger det, du säger det ju själv, bankerna begår inga lagbrott förstår du väl. Villkoret brukar ofta vara att man får en kortare amorteringsplan på det överstigande. 
  • Iam
    Rummeltass skrev 2013-04-16 21:30:27 följande:
    Nej det finns ingen lag som säger det, du säger det ju själv, bankerna begår inga lagbrott förstår du väl. Villkoret brukar ofta vara att man får en kortare amorteringsplan på det överstigande. 
    Du får inte ta 100% bolån, och det finns det lag på. Så det så. 
    Blancolån är en annan femma, men bolån får du bara på 85%.
    Att ta 15% på blancolån är inte ett lagbrott, men kanske korkat beroende på hur ekonomin ser ut.  
  • Anonym

varför vill ni inte sova i vardagsrummet?

• Rummeltass
    Iam skrev 2013-04-16 21:37:07 följande:
    Du får inte ta 100% bolån, och det finns det lag på. Så det så. 
    Blancolån är en annan femma, men bolån får du bara på 85%.
    Att ta 15% på blancolån är inte ett lagbrott, men kanske korkat beroende på hur ekonomin ser ut.  
    Du skrev "Det finns lag på att man måste ha 15% kontantinsats..." och jag skrev att du hade fel, vilket du också erkänner. Så vad bråkar vi om? Vi är alltså överens om att det är fullt möjligt att låna till 100 % av en bostads värde. 

För övrigt, i att lära sina barn att fatta ansvarsfulla beslut tycker jag det ingår att inte skaffa fler barn än vad man har råd med.  
  • Iam
    Rummeltass skrev 2013-04-16 21:42:27 följande:
    Du skrev "Det finns lag på att man måste ha 15% kontantinsats..." och jag skrev att du hade fel, vilket du också erkänner. Så vad bråkar vi om? Vi är alltså överens om att det är fullt möjligt att låna till 100 % av en bostads värde. 

För övrigt, i att lära sina barn att fatta ansvarsfulla beslut tycker jag det ingår att inte skaffa fler barn än vad man har råd med.  
    Vad som är fullt möjligt är ju individbaserat. Att få ett bolån är inte lika svårt som att få ett privatlån/blancolån, eller hur? Så... 

Jag har läst ikapp alla dina kommentarer och kan konstatera att du nu "känner" en som delat rum med sitt syskon. Jag delade rum med min lillebror fram tills att jag var 12-13 år. Hade mamma och pappa sen inte skilt sig så hade vi snällt fått fortsätta dela rum tills en av oss flyttade hemifrån.
    Var det ett trauma? Nej. 

Ts har ju uppenbarligen råd att skaffa ett barn till eftersom barnet får tak över huvudet, kläder på kroppen, mat på bordet och kärlek och trygghet. 
    Att du anser att det är synd om bonusbarn är ju din högst subjektiva offermentalitet som talar, inte en verklighet som barn lever i.  
  • M166
    Iam skrev 2013-04-16 21:52:01 följande:
    Vad som är fullt möjligt är ju individbaserat. Att få ett bolån är inte lika svårt som att få ett privatlån/blancolån, eller hur? Så... 

Jag har läst ikapp alla dina kommentarer och kan konstatera att du nu "känner" en som delat rum med sitt syskon. Jag delade rum med min lillebror fram tills att jag var 12-13 år. Hade mamma och pappa sen inte skilt sig så hade vi snällt fått fortsätta dela rum tills en av oss flyttade hemifrån.
    Var det ett trauma? Nej. 

Ts har ju uppenbarligen råd att skaffa ett barn till eftersom barnet får tak över huvudet, kläder på kroppen, mat på bordet och kärlek och trygghet. 
    Att du anser att det är synd om bonusbarn är ju din högst subjektiva offermentalitet som talar, inte en verklighet som barn lever i.  
    Håller med.

Dessutom handlade "striden" om vad föräldrarna kan ge barnen, bonus som bio. Att inte leva över ens tillgångar och att samarbeta med sin familj istället för att kräva orimligt är mycket värdefullt. Det är faktiskt mycket mera värt än egna rum.  
Svar på tråden Bor trångt och vill skaffa fler barn...