• AnnaForever

Resa till England med nationellt ID-kort?

Jag undrar om det går bra att resa till England (London) med sitt nationella ID-kort, alltså det som polisen utfärdar. Mitt pass har gått ut och jag hinner inte ordna ett nytt. Jag ska resa med Ryanair och har inte köpt biljett än. Jag vet att England inte är med i Schengen, men enligt EU och UK Border Agency (http://www.ukba.homeoffice.gov.uk/customs-travel/Enteringtheuk/arrivingatukborder/) så ska det gå bra att resa med sitt nationella ID-kort. Men jag har hittat många trådar på internet där folk säger att man inte ska chansa, att de kan vara griniga vid det brittiska gränsen. Jag ska hälsa på min syster och vågar inte chansa.

Är det någon som vet mer? 

• Svar på tråden Resa till England med nationellt ID-kort?
  • anonimus

vet att min syster har haft problem med detta, fast inte med brittiska polisen men med Ryanair precis.
     Skulle flyga från Sverige till Spanjen med transfer i England. Inga problem med id-kortet vid gränsen, men hon kom inte på planet till Spanjen för Ryanair accepterade inte id-kortet. Kolla med Ryanair vad de har för regler nu förtiden.  

• EJL

Ja, kolla upp! Har jobbat vid ett statligt verk som har hand om närliggande frågor och minns hur mina kollegor sa att de aldrig skulle ta den risken.

• JPT
    724 skrev 2013-04-14 07:55:05 följande:
    Varför inte använda passet?
    Om du läser hennes inlägg igen så står det att passet har gått ut och att hon inte hinner fixa ett nytt. 

T: Alternativet du har om du inte vill chansa med nationellt ID-kort är ju att ordna ett provisoriskt pass (beroende på var du bor). 

• AnnaForever

Det lutar nog åt att jag chansar på mitt ID. Enligt brittisk lag så ska man kunna åka på sitt nationella ID. Det kan de väl ändå inte bara ignorera? Jag ska mejla Stansted Airport och höra om de har några invändningar. Håller tummarna!

Tillfälligt pass fungerar tyvärr inte eftersom jag ska resa med Ryan Air och då måste ange passnummer/ID-nummer när jag köper biljetten.. Som tur är så ska Ryan Air iaf godkänna att man reser med ID inom EEA, så det ska nog gå bra, Hoppas jag :S

• JPT
    AnnaForever skrev 2013-04-14 22:37:43 följande:
    Det lutar nog åt att jag chansar på mitt ID. Enligt brittisk lag så ska man kunna åka på sitt nationella ID. Det kan de väl ändå inte bara ignorera? Jag ska mejla Stansted Airport och höra om de har några invändningar. Håller tummarna!

Tillfälligt pass fungerar tyvärr inte eftersom jag ska resa med Ryan Air och då måste ange passnummer/ID-nummer när jag köper biljetten.. Som tur är så ska Ryan Air iaf godkänna att man reser med ID inom EEA, så det ska nog gå bra, Hoppas jag :S
    Ahh, surt. 
  • evaoregon
    Bergling skrev 2013-04-15 09:12:15 följande:
    Det står visserligen på din länk att det skulle gå bra med nationellt ID-kort, men eftersom Storbritannien inte är med i Schengen, så måste du troligtvis ha pass. Se även: www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/London/.../ Flybolaget kan även vägra påstigning utan pass.

Så, se till att fixa pass (provisoriskt eller vanligt) innan du reser. 
    Jag skulle också förnya passet eller skaffa provisoriskt.  När åker du?  Ta även med det nationella id kortet om det nu har betydelse för din resa med ryan air.  Bra att ha båda delarna att visa upp!
  • amanda h

Du behöver inte fylla i pass-nr förrän du checkar in online, inte när du bokar biljetten. Så du kan ju alltid fixa ett provosoriskt pass!

• annaba

Har ett svagt minne av att svenska ID-kort inte godtas som resehandlingar då din nationalitet/ditt medborgarskap inte finns angiven på kortet (det enda som krävs för ett svenskt ID-kort är ju personnummer, d v s även någon som är här med tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd kan få ett, de är ju fortfarande inte svenska medborgare). Om det inte ändrats nyligen tror jag att det fortfarande är ett krav att medborgarskapet finns angivet för att det ska räknas som ett giltigt resedokument då du rör dig utanför Skandinaviens gränser.

• MaNiMi
    annaba skrev 2013-04-15 15:54:59 följande:
    Har ett svagt minne av att svenska ID-kort inte godtas som resehandlingar då din nationalitet/ditt medborgarskap inte finns angiven på kortet (det enda som krävs för ett svenskt ID-kort är ju personnummer, d v s även någon som är här med tillfälligt eller permanent uppehållstillstånd kan få ett, de är ju fortfarande inte svenska medborgare). Om det inte ändrats nyligen tror jag att det fortfarande är ett krav att medborgarskapet finns angivet för att det ska räknas som ett giltigt resedokument då du rör dig utanför Skandinaviens gränser.
    TS har ett nationellt ID-kort och det gäller som ID-handling i EU-länderna.
    Däremot kan flygbolag konstra och kräva pass, därför kan det vara bra att ha ett sånt.
    Vi valde att skaffa pass ist för nationellt ID åt sonen. Dels för id-kortet var dyrare och dels för att ett pass gäller i resten av världen också och inte bara Schengen/EU .
  • Lilia

Det går inte eftersom England inte är med i Schengen. Varför har du inte skaffat ett pass än? Eller bokade ni resan igår? England är stenhårda vid gränskontrollerna, inte alls som på Arlanda. Så det finns inte en chans att du kan åka utan pass.

• 724

Man kan tydligen få provisoriskt pass för lite under tusenlappen, gäller bara en (1) gång och är rosa för att inte blanda ihop med ett vanligt pass.

• Crazydre

Det gick att resa in till Storbritannien med nationellt ID 2013 (det har det alltid gjort), men svensk polis släppte inte ut en om man ville flyga direkt dit.

Svar på tråden Resa till England med nationellt ID-kort?