• vintermor

vaknar flera gånger per natt, kan inte somna om själv. Tips?

Tacksam för alla tips kring varför vår lilla tjej, 15 månader sover så dåligt på nätterna. Sitter bara och gråter efter ännu en strulnatt. Vår dotter på 15 månader är en riktig solstråle på dagarna men nätterna är ren terror. Vi, föräldrar, är helt slutkörda och harinte något socialt nätverk som kan avlasta så att vi får sova en hel natt. Har en son på 4 år också som är pigg och alert och som förstås också behöver mycket uppmärksamhet och jag känner mig så olycklig eftersom jag bara är trött, sliten och sur och inte orkar någonting. Vill bara sova

Dottern sover 2 ggr per dag men vi har försökt med en lur efter lunchen för att hon ska sova bättre på natten men det verkar inte fungera. Hon somnar på kvällen efter högljudda protester, fast vi ser att hon är trött går hon runt i spjälsängen och skriker eller gråter. Någon av oss föräldrar är alltid med henne i sovrummet när hon ska nattas så hon behöver inte somna själv. Hon kastar ut tutten och snutten från sängen och vill komma upp i famnen. Vi försöker ha samma rutiner kring läggdags men det verkar som om hon aldrig vill sova i spjälsängen. Efter nån timmes sömn vaknar hon, antingen har hon tappat tutten eller så står hon bara upp i sängen och vrålar och verkar jättearg. I natt orkade jag inte gå runt och bära på henne utan försökte bara krama om henne och stryka på ryggen men hon skriker högre och högre. Hade henne i famnen men hon ställde sig upp och skrek rakt i örat, ville inte ligga ned i famnen heller. Till slut somnade hon efter att jag vyssjat och gungat. Lade ned henne med efter 5-10 minuter samma sak igen. Så där kan det hålla på heeeela nätterna.

Har funderat på om det är nån typ av nattskräck eftersom hon skriker så och verkar så arg, storebror krånglade också länge med sömnen men inte så här illa.

Hon har inte sovit en hel natt sen hon föddes, tror att det längsta hon sovit i sträck är 6 timmar men det var när hon var alldeles nyfödd. Hon sover i spjälsäng i vårt sovrum som ligger vägg i vägg med sonens rum. Eftersom hon skriker så högt är vi rädda att hon ska väcka storebror, därför tar vi till slut upp henne och vaggar och håller på. Förstår att hon måste lära sig att somna om själv men är villrådig hur vi ska göra.

Hon dricker välling på natten vilket jag skulle vilja sluta med men det har varit ett sätt att få henne att sova någon extra timme på morgonen, annars vaknar hon 04.30 och vägrar somna om

Det här blev osammanhängande och långt men jag känner mig desperat efter råd. Skulle önska att det gick att ha henne mellan oss i sängen men hon är väldigt snabb och rörlig så vi vågar inte av rädsla att hon ska ramla ned från sängen under natten. När vi prova ha henne där vill hon bara busa och kasta sig hit och dit och rullar runt så att vi måste fånga upp henne innan hon ramlar ned.
  • Svar på tråden vaknar flera gånger per natt, kan inte somna om själv. Tips?
  • Lena

Hon ramlar inte ner om hon ligger i mitten. Hon lär sig klättra ur.

• vintermor

Samsova funkar tyvärr inte, hon är verkligen rörlig och vi är rädda att hon ska vakna och klättra över oss/krypa iväg och slå sig när vi sover. På dagarna har vi fullt upp med att hindra henne från att klättra upp i soffan, på stolar i sängar etc. och hoppa ned. Hon har inte så mycket säkerhetstänk, vilket i och för sig inte kan förväntas eftersom hon är så liten.

• jodå

Eftersom detta är ett stort problem för er tycker jag att ni ska anpassa er efter dottern. Barnsäkra ert sovrum och sätt en grind i dörröppningen. Lägg era madrasse på golvet och låt henne sova mellan er!

• Flickan och kråkan

Jag säger också samsov! Det är ju en ålder med separationsångest så det är ju närhet av er hon söker och hon lär knappast traska iväg ut i mörkret ensam. Lär henne hur man tar sig ner från soffor, sängar etc.

• Lena

Vi har oxå en dotter som klättrar som en tok när hon är vaken men hon har aldrig ramlat ur sängen. Vaknar hon klättrar hon ur sängen om vi inte är där. Är vi där väcker hon oss

• jodå
    jodå skrev 2013-04-13 20:42:16 följande:
    Eftersom detta är ett stort problem för er tycker jag att ni ska anpassa er efter dottern. Barnsäkra ert sovrum och sätt en grind i dörröppningen. Lägg era madrasse på golvet och låt henne sova mellan er!
    ...om ni dessutom tar in lite av hennes leksaker i sovrummet kan hon kanske underhålla sig själv en stund på morgonen så att ni kan ligga kvar lite längre.
  • Natulcien
    jodå skrev 2013-04-13 20:42:16 följande:
    Jättebra tips!
  • Mitt liv mitt val

För oss var samsovning lösningen! Dotter vaknade, såg oss på varsin sida om henne, lade sig ner och somnade om! Allt är värt att provas minst en gång!

• Heffa

Vår dotter på 1,5 år har också alltid haft många uppvak på nätterna. Så är det fortfarande, men vi låter henne sova i vår säng och där sover hon bäst.
    Jag tycker att det låter som din lilla söker trygghet, jag håller med de övriga, prova att låta henne sova hos er.

Svar på tråden vaknar flera gånger per natt, kan inte somna om själv. Tips?