• Transsubstansus

Ni som har tre barn tätt och är lite äldre, se hit!

Jag är snart 39 och väntar en tredje. det var oplanerat, och nu går jag i valet och kvalet om jag ska behålla det. det som talar emot ett tredje barn är vår ålder och ork, att de andra bara är 4 och 2 och att det känns som att man börjar om från ruta noll igen där man blir helt bunden och aldrig kan komma loss. jag trodde nånstans innan att det kunde vara kul med tre men nu när det väl håller på att hända har jag bara panik.

jag behöver höra lite från er som har tre barn o som inte är purunga, hur det är egentligen. klarar man av det, hur?

• Svar på tråden Ni som har tre barn tätt och är lite äldre, se hit!
  • Mabaja

Nu är jag lite yngre men har väldigt tätt med mina. Väntar tredje i juni och kommer då vara 2 år och 8 mån mellan nr 1 och 3...

• Flickan och kråkan

Nu har jag inte tre barn ännu, men väntar 3:an till sommaren. Jag har inte riktigt så tätt. Mina äldsta barn är täta och är idag 5 respektive snart 4 år. Jag blir själv 38 i början hösten. Jag kan inte säga hur man klarar av det men däremot så upplever jag att det har hänt väldigt mycket med våra pojkar det senaste året. De (framför allt äldsta) känns plötsligt "stor" och självständig. Eftersom jag antar att du är väldigt nygravid så kommer ju era barn att vara närmare 3 och 5 år när nummer tre kommer. Det är inte samma sak som att ha en 2- och 4-åring .

• Transsubstansus

jag har sån ångest bara, funderar hela tiden på abort, samtidigt som det känns svårt eftersom jag fött barn tidigare och vet vad som ligger i magen....

är rädd för att hela livet kommer bara cirkulera kring barn...

• Dixie

Jag har tre barn, som är 7,5 och 1 - det jag tycker är "jobbigt" är ev fritidsaktiviteter eftersom jag måste ha med alla barnen om en tex spelar fotboll ( min man jobbar alltid till 20) annars är det inte mycket mer jobb, tvätt, matlagning mm blir ju inte mycket jobbigare med ett extra barn.

• tilj75

Jag fick just min femma, fyller 38 i sommar, mina andra är 3, 3, 4 och 5 år. Jag tror inte orken har mest med åldern att göra utan hur du är som person.

• Flegmatikern

Jag håller med tilj75. Tror det beror på hur du är som person.
    Jag är 40 och har 3 barn på 9 månader, 2 år och 3 år.
    Visst är det intensivt och det blir inte så mycket egen tid just nu. Men barnen blir större och mera självgående.
    Jag har privilegiet att kunna vara hemma ett bra tag till med barnen. Skulle vara jobbigt att börja jobba heltid igen.
    Det blir mycket familjeliv men det blir det ju med 2 barn också.
    Jag tycker mina barn har givit mig så mycket glädje och livet har fått en ny dimension.

• Transsubstansus

känner ni aldrig dåligt samvete över att ni inte kan fokusera tillräckligt mycket på de äldsta barnen, speciellt det äldsta?

• only4you

Jag är lite yngre men har tre barn på 4,2 och 4 månader, minstingen var liksom din oplanerad, gick på abortrådgivning men efter VUL där dom tidsbestämde och jag fick se hjärtat slå så kände jag att jag inte klarade av det. Separerade dessutom innan bebis kom och jag kan inte säga annat än att det är vädigt tufft,

Men samtidigt så är det ju alltid värt det så fort barnen ler :) Tycker inte att jag tappat fokus på dom äldre barnen utan dom får väldigt mycket av min uppmärksamhet alla tre, hushållsarbetet osv har däremot blivit lidande men jag tänker att när bebis börjar krypa, sitta, gå så får jag händerna fria lite mer och då ska man nog hinna med :)

• tilj75

Dåligt samvete finns men jag försöker att inte tänka så. Mina barn har varandra och slipper gå heltid på dagis med heltidsjobbande föräldrar. Jag finns här hela tiden för alla barnen istället för att finnas där för bara ett barn nån timme efter dagis och sen i säng. Om ni förstår vad jag menar. Säger inte att det ena är bättre än det andra men jag är glad över hur vi har det och att vi har många barn.

• Flegmatikern

Åter igen håller jag med tilj75.
    Det är skönt att kunna vara hemma länge med barnen. Vid heltidsarbete får man ju inte så mycket tid för varandra under vardagarna. Men visst önskar man ibland att man hade fler armar : )

• Apolline

Jag är 39 och har tre pojkar på 1, 1 och 2,5 år. Upplever nog att vi har mer tid för våra barn än många andra just pga att de är tre och vi har möjlighet att vara hemma. Sen har vi också gjort avkall på en del annat, kör enkel matlagning och städfirma tex. Visst, livet handlar mycket om barnen men jag gillar det och vet att det kommer förändras. Vi tar båda lika mycket ansvar för barnen och allt omkring dem (och delar glädjen) vilket jag tror underlättar. Rent praktiskt vore det förstås mycket lättare med bara två barn. Men det är inte något jag eftersträvar, tvärtom önskar jag mig ett fjärde.

Svar på tråden Ni som har tre barn tätt och är lite äldre, se hit!