• Anonym (trött)

17åring som spårar

Hej

Jag är bonusmamma till en 17 åring som jag älskar och som jag levt med i tio år. Hon har aldrig varit någon plugg tjej men började gymnasiet förra hösten. Hon är smart men jädrigt lat och "skiter i".Hon har en närvaro i skolan på 40 procent och både jag och pappan sliter våra hår. Men skolan är inte största bekymret.

Här kommer några exempel på vad som senaste året tillhört vår vardag.

Vi åker bort och tonåringen stannar hemma av egen vilja. Ingen fest säger vi och hon lovar. När vi kommer hem så stinker lägenheten av rökelse och det är brännmärken i parketten. Vi är inte dumma vi fattar att hon haft kompisar och att hon försökt dölja haschlukt med rökelse. Hon erkände detta och det är ju iallafall bra att hon är öppen och ärlig.

Igår natt när jag efter mycket om och men fått var bebis att sova och märker att det lyser i tonåringens rum ska jag gå in och säga att hon borde sova pga av skola i morgon. Nähä. Då är hon inte där, har stängt av mobilen och har fortfarande inte kommit hem eller meddelat sig. Detta är inte första gången det händer.

Hon och jag har en ärlig och öppen relation och hon anförtror mig om saker som man kan tacka för. Preventivmedel, att hon röker ibland, jag har fått köpa gravtest när hon en gång var orolig etc etc. Hon är underbart duktig med sina småsyskon.

Problemet är att när man börjar ställa hårt mot hårt så drar hon till sin mamma. Om hon inte tänker sköta skolan så vill jag att hon åtminstone jobbar och kanske betalar en symbolisk summa här hemma (som man i hemlighet skulle kunna lägga undan till körkort eller dylikt). jag vill att hon börjar ta ansvar över sitt liv.

Vad fasiken kan man göra?

• Svar på tråden 17åring som spårar
  • Anonym (trött)
    Fundersam mamma skrev 2013-04-15 11:40:07 följande:
    Hur fungerar samarbetet m mamman? Gemensamma regler?
    Min relation med henne är bra. Hon tycker likadant som oss men är kanske inte lika bekymrad. Då dottern valt att bo hos oss mestadels så är mamman glad när hon kommer dit och eftersom dottern inte alltid meddelar sig så är det skitsvårt att hålla gemensam linje. Tyvärr har min sambo inte lika lätt att prata med mamman men jag önskar att de kunde sätta sig ner tillsammans och bestämma regler och prata med varandra mer.
  • M166

Hmm, flickan verkar inte ha några mål, tyvärr, då blir det snabbt så att allt annat än skolan verkar vara viktigare och roligare. Att skicka henne ut i arbetslivet kan fungera och kan likaså gå åt skogen, tycker jag. Det ni dock kanske bör satsa på är att ge henne perspektiv, en djupare mening som hon kan bygga på inför framtida arbetsliv. Har hon några hobbyn eller intressen som hon skulle kunna sätta om i ett yrke eller volontärsarbete? Liksom göra något meningsfullt som ändå är roligt och fortsätta med gymnasiet om ett år?  

• Anonym (trött)
    M166 skrev 2013-04-15 15:45:34 följande:
    Hmm, flickan verkar inte ha några mål, tyvärr, då blir det snabbt så att allt annat än skolan verkar vara viktigare och roligare. Att skicka henne ut i arbetslivet kan fungera och kan likaså gå åt skogen, tycker jag. Det ni dock kanske bör satsa på är att ge henne perspektiv, en djupare mening som hon kan bygga på inför framtida arbetsliv. Har hon några hobbyn eller intressen som hon skulle kunna sätta om i ett yrke eller volontärsarbete? Liksom göra något meningsfullt som ändå är roligt och fortsätta med gymnasiet om ett år?  
    Hon är fantastiskt duktig på att sy (går sömnad) samt rita och måla, Även om det inte är en egenskap i sig men hon är sjukt snygg på ett alternativt sätt och är extremt bra på smink och kläder. Hon vill gärna sy och bygga en karriär inom det och är intresserad av att jobba i klädbutik och försöka sy och börja sälja lite på Internet. Det mest optimala skulle vara om hon kunde få börja jobba lite i en klädbutik av typen Carlings, monkii eller nått annat lite hippt och bara ta en paus från skolan. Men till syvene och sist är det hon som beslutar sig för hur hon ska göra. Just vågar hon inte ta steget. Jag ska hjälpa henne med CV som hon kan gå och lämna till butiker men just att ta kontakten måste hon ju göra själv.
  • M166

Men det låter ju hur bra som helst! Peppa henne för att ta steget och söka till någon butik. Gärna med extra hjälp. Nu verkar ju tjejen ha misslyckats en hel del i och med dålig närvaro i skolan, då kan det vara svårt att ha modet att bara gå och få jobbet.

Svar på tråden 17åring som spårar