• PolyPond

Hur noga är ni med maten åt de små?

Att det är viktigt för en bra mamma att laga sin egen babymat har jag förstått att många anser här på FL. Men hur noga är ni med charkprodukter i de minstas mat (med de minsta menar jag barn i kanske 8-14 månaders ålder)? Nu tänker jag främst beroende på salt. Ger ni barnen korvstroganoff på falukorv till exempel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-15 18:35
    Jag tänker exempelvis på devisen "barnet kan äta det ni äter, men minus salt".

• Svar på tråden Hur noga är ni med maten åt de små?
  • Mamman76

Vår 10-månaders får mycket burkmat ff men även potatis, makaroner, ris osv. Kan också slinka ner en färdig köttbulle, falukorvsbit, fiskpinne mm. Saltar inte potatis å pasta mm när han ska få.

• Nyfiken gul

jag gjorde egen babymat främst för att det är billigare. Burk körde jag i vissa fall när det var utflykter och annat.  

Men jag gjorde som så att när jag lagade mat till hela familjen så tog jag undan 1 vuxen portion som då var osaltad och okryddad och jag delade upp i mindre portioner. Frös ner det som inte gick åt.

SEN kryddade och saltade jag maten som vanligt åt oss övriga i familjen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PolyPond
    Nyfiken gul skrev 2013-04-15 18:40:07 följande:
    jag gjorde egen babymat främst för att det är billigare. Burk körde jag i vissa fall när det var utflykter och annat.  

Men jag gjorde som så att när jag lagade mat till hela familjen så tog jag undan 1 vuxen portion som då var osaltad och okryddad och jag delade upp i mindre portioner. Frös ner det som inte gick åt.

SEN kryddade och saltade jag maten som vanligt åt oss övriga i familjen.

Jo, det är ju enkelt att göra, men om man använder "råvaror" som falukorv, skinka, chilisås eller andra produkter i sin mat så har de ju en mängd salt i sig själva. Det är främst detta jag undrar kring hur ni hanterar.

Och hur är det med bröd? Ger ni barnen en macka då och då på bröd som inte är osaltat? Med smör på? Ost? Annat? 
  • Natulcien

För egen del så lät jag även pappan fixa maten... Skrattande

För övrigt gav vi inte sonen några charkpodukter alls mellan 8-10 mån, förutom någon klick leverpastej på macka någon gång då och då.
    Efter 10 mån. så fick han korv, köttbullar, bacon, kassler, skinka etc. i samma utsträckning som vi själva äter det, vilket är 1-2 gånger i veckan.

Och det där med "minus salt" valde jag att tolka som nolltolerans på salt upp till ca 11-12 mån. och därefter som endast lite salt...

• Fosse

Runt året fick mitt barn ibland färdiga köttbullar, korv, blodpudding etc.
    Fabriksbakat bröd med pålägg som ost, leverpastej och skinka gav jag varje dag.
    Färdiga såser var jag mer försiktig med eftersom de innehåller väldigt mycket salt och socker.

Dvs. jag saltade aldrig pasta, potatis, egna grytor etc. men accepterade att det fanns salt i vissa färdiga produkter.

Allt med måtta så blir det nog bra!

• Nyfiken gul
    PolyPond skrev 2013-04-15 18:42:43 följande:

Jo, det är ju enkelt att göra, men om man använder "råvaror" som falukorv, skinka, chilisås eller andra produkter i sin mat så har de ju en mängd salt i sig själva. Det är främst detta jag undrar kring hur ni hanterar.

Och hur är det med bröd? Ger ni barnen en macka då och då på bröd som inte är osaltat? Med smör på? Ost? Annat? 
    man ska ju inte extra-salta maten.  Helt enkelt för att dom inte behöver det. 

mat som är salt i sig själv är inte farlig på något sätt att ge. Det är många som knaprar scans färdiga köttbullar och äter prinskorvar för glatta livet tex.  
    Jag ställde mig inte och rullade egna köttbullar bara för sakens skull , det var färdiga köttbullar som gällde men att man då var försiktig med vad man serverade till den maten.  

det är ju inte farligt att ge kryddor och saltad mat, bara det att man ska tänka på att inte extrakrydda maten med salt utöver det som redan finns i maten.  

så visst kan man ha chilsås och blanda ner en klick vanligt saltat smör i potatisen  eller servera några skivor rå falukorv, det är helt okej. bara man är medveten om att det redan är saltat och klart i den maten. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fosse

Kan förresten tipsa om saltfri buljong som man kan köpa i hälsokosten. Jättebra att koka t ex grönsaker i för at få lite mer smak eller blanda ner i grytan.

• Skopan

Har alltid gjort mat år mina, men är alltid noga med att det ska vara korv med hög kötthalt tex , inte bara år barnen utan åt alla i familjen !
    Salt som redan finns i mat är ingen fara men man bör inte extra salta första året

• cloudberry79

Vi sysslar med BLW och i Livsmedelsverkets råd står det att man inte ska ge charkuterivaror så ofta. Vi äter inte sånt mer än en eller två gånger i veckan och då får hon precis det vi äter. Enda gången vi har anpassat maten var när vi åt lammstek, då fick hon lammstek som vi kokade en stund efter den hade varit i ugnen, det var lite väl svårtuggat... Mat som är saltad är okej i rimliga proportioner, men vill vi vuxna salta mer så gör vi det på tallriken.

(M)amma till V -07 och E -12
  • mikroE

Vi blandar egen och burkmat. Jag är inte extrem med saltet, jag följer faktiskt mer det man sa förr, dvs att barn inte ska ha överdrivna mängder salt, inte att de inte alls får äta salt. Varför? Jag känner helt enkelt att det är mer vettigt. Jag pratade med BVC, sköterskan tyckte att det var OK utifrån vår livssituation men att det inte är det man rekommenderar allmänt.

• cloudberry79
    mikroE skrev 2013-04-16 00:05:40 följande:
    Vi blandar egen och burkmat. Jag är inte extrem med saltet, jag följer faktiskt mer det man sa förr, dvs att barn inte ska ha överdrivna mängder salt, inte att de inte alls får äta salt. Varför? Jag känner helt enkelt att det är mer vettigt. Jag pratade med BVC, sköterskan tyckte att det var OK utifrån vår livssituation men att det inte är det man rekommenderar allmänt.
    Fast på LMV står det att man ska vara försiktig med salt, inte att man ska undvika det helt. Jag vet inte varifrån myten kommer att bebisar inte alls får ha salt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • mikroE
    cloudberry79 skrev 2013-04-16 16:01:04 följande:
    Fast på LMV står det att man ska vara försiktig med salt, inte att man ska undvika det helt. Jag vet inte varifrån myten kommer att bebisar inte alls får ha salt.
    Poängen i det jag skrev var att jag ger mer salt än rekommendationerna och klart mer salt än de flesta jag känner som har små barn som tex har osaltat smör på mackan och i den mån helt undviker salt. Jag saltar inte på tex burkmat men äter min dotter vanlig mat så tar jag inte av osaltad till henne. Äter vi väldigt salt mat ger jag inte henne den men i övrigt så bryr jag mig inte så mycket om normala saltmängder.
Svar på tråden Hur noga är ni med maten åt de små?