• Maryam88

iPhone till 4åring?

Ni har väl inte missat den exploderande iPhone? ---->  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16599859.ab 
    I mitt nyhetsflöde på facebook uttalar sig nu folk om hur fel det är att barnet i fråga hade en telefon över huvud taget.

Min åsikt är följande.
    Vår teknologi har utvecklats enormt och teknologin är något vi använder oss av dagligen. Jag kommer ihåg när min pappa fick sin första mobiltelefon. En nokia. Vi satt i timmar och försökte reda ut hur den fungerade. Jag kommer även ihåg när min mamma ropade att jag skulle logga ut från internet för hon skulle ringa..

Det var nytt när jag var barn. Men vi har utvecklats in i ett teknologiskt samhälle och varför skulle då inte våra barn få ta del av den? 

Jag menar inte på något vis att barn ska sitta framför datorer, surfplattor och mobiler hela dagarna istället för fysiskt stimulerande lek.
    Men vad är de för fel att låta sina barn upptäcka den teknologiska världen? Jag anser att det är psykiskt stimulerande och utvecklande för barnen. 

Min fråga är följande: Är det bra för yngre barn att få tillgång till modern teknologi?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden iPhone till 4åring?
  • Maryam88
    jashrinah skrev 2013-04-15 21:45:31 följande:
    tillgång = absolut 
    men en 4 åring behöver inte en egen mobil. 
    Menar absolut inte på något provocerande sätt eller att jag tycker du har fel. Men tror du är skillnaden för ett litet barn på 4 år att ha tillgång till en mobil och ha en egen mobil?

Om du läser dom som skrivit i tråden där barnen fått avlagda telefoner att spela på. De kan man ju kalla att barnet fått en telefon. Eller?  
  • Maryam88
    Ruggugglan skrev 2013-04-15 21:50:24 följande:
    Nej, en 4 åring behöver inte någon egen telefon. Men jag kan tänka mig att det är ganska vanligt att barn får ta över gamla telefoner som de kan spela på.

Vi har en gammal Iphone som barnen brukar spela på. Ibland stannar 7 åringen kvar hemma om vi ska fram och handla mjölk eller liknande och då kan hon ringa från mobilen. Lite som en "hemtelefon".

Mina barn kommer inte få egen telefon förrän den dagen de cyklar/går hem själva till kompisar eller aktiviteter. Då blir det en billigare variant.
    Men är de just att ta med mobilen ut som gör att mobilen räknas som barnets? 

Och anser du inte att om ett barn får "ta över en gammal telefon" att barnet "fått en mobil"? 
  • jashrinah
    Maryam88 skrev 2013-04-15 21:55:33 följande:
    Menar absolut inte på något provocerande sätt eller att jag tycker du har fel. Men tror du är skillnaden för ett litet barn på 4 år att ha tillgång till en mobil och ha en egen mobil?

Om du läser dom som skrivit i tråden där barnen fått avlagda telefoner att spela på. De kan man ju kalla att barnet fått en telefon. Eller?  
    har man en egen har man fri tillgång till den , har man tillgång till den har man den enbart då föräldern ger än mobilen för att leka med den en stund =) 

• kaffeamanda

Tycker det är skillnad på att ha en Iphone och att ha en vanlig mobil. Min dotter fick en mobil när hon var fem, en som hon kan ringa på och jag kan ringa till henne. Sen har hon en egen speldator men den har vi koll på så att hon inte sitter vid alldeles för mycket. En fyraåring med en smartphone kan nog lätt sitta med den väldigt mycket om man inte har superkoll.

• Ruggugglan
    Maryam88 skrev 2013-04-15 21:58:06 följande:
    Men är de just att ta med mobilen ut som gör att mobilen räknas som barnets? 

Och anser du inte att om ett barn får "ta över en gammal telefon" att barnet "fått en mobil"? 
    Mina barn har inte fått den gamla mobilen. Det är precis som våra andra mobiler. De får sitta en liten stund med mobilen och sen tar vi undan den och lägger på ett säkert ställe.

Hur andra resonerar om sina gamla telefoner vet jag inte. Men vi har inte "gett" mobilen till barnen. Vi ser bara hellre att barnen spelar på den och inte våra personliga mobiler.
  • Ruggugglan
    jashrinah skrev 2013-04-15 21:59:38 följande:
    har man en egen har man fri tillgång till den , har man tillgång till den har man den enbart då föräldern ger än mobilen för att leka med den en stund =) 

Precis
  • Skopan

Varför skulle egen mobil innebära fri tillgång ?

• Skopan

Inte behöver det vara mer tillgång heller , det går att styra

• Ruggugglan
    Skopan skrev 2013-04-15 22:07:17 följande:
    Inte behöver det vara mer tillgång heller , det går att styra
    Ja, självklart.

Jag ser bara till när jag själv fick egen mobil. Jag var 12 år gammal och fick fylla på telefonen en gång i månaden med 100:-. Jag fick ha telefonen hela tiden. Men jag hade ju begränsat med pengar som jag kunde ringa upp/smsa för. Däremot kunde mina föräldrar alltid nå mig. =Egen mobil, fri tillgång.

• Deo volente

Min son på 3,3 år har egen iphone, den är låst dock, bara spel. Man behöver ju inte låta dom sitta hela dagen med den.

• mammatilljames

Yngre anser jag vara runt 9-10 år ungefär, innan dess behöver man ingen mobil. Skulle man VERKLIGEN behöva det som 7-8åring undrar jag varför i hela friden det barnet ska ha senaste iPhone 5? Barn leker, tappar, häller ut saft, glömmer, kastar och har sig- ge barnet då en billig/gammal telefon som går att ringa till och från. Borde inte det räcka??? I iPhone och de nya smartphones finns tillgång till ALLT! Jag skulle inte ge min son en sådan om 2 år (han är två idag). Dessutom blir jag så irriterad på inställningen till vårat teknologi..? Surfplatta.. Ehm vad fyller det för funktion? En dator har samma grejer. Och skulle du köpa en dator för 6-12 tusen (som en stationär med skärm, mus, tangentbord osv skulle kosta) till din 4åring? Antagligen(förhoppningsvis) inte! Så varför ska hon/han ha en surfplatta? En egen??? Så skev bild av vad barn ska ha.. Ta det av? De växer upp dom också, vi som föräldrar behöver knappast skymda på eller hjälpa dom in i teknologin..?

• sjuttiofemman

Jag svarade nej, tycker inte man ska låta en fyraåring ha en iphone, eller mobil över huvud taget. Det finns andra värden i livet än en mobil.

Däremot kan barnet leka med en ipad hemma då och då, dator och tv-spel är okej också. Hemma har man lite kontroll på vad som händer och vad barnet gör.

Min sjuåring, snart åtta, har fått sin första mobil. Det är en Nokia icke smartphone, den är runt 10 år gammal och hon är jätteglad över den. Den fyller sitt syfte, dvs kunna ringa mig och hennes mamma och vi ska kunna nå henne. 

• korfu08

Vår dotter har en egen ipad hon är sju och börjar i skolan alla i hennes klass fick det i julklapp hon fick sin av morfar i födelsedagspresent och hon har endast gratis spel på den ett spel handlar om att gissa så mycket ord som möjligt och hon kan skriva i sin kalender som hon har i den. Men den är låst för nedladdning av spel som kostar och låst på internet sen har hon också en liten bärbar dator, men den har hon mest sina kort på eftersom hon älskar att fota, men en egen mobil har hon inte och kommer inte att få förräns hon blir äldre.

• korfu08

Hon får dock inte sitta hela dagen och spela ipad, och det gör hon inte, utan jag har begränsat det till max en timme och har hon kompisar här, brukar de får vara ute vid bra väder annars får de leka med annat än just ipad. Och de får inte sitta vid datorn heller när hon har kompisar här, de har så mycket annat att leka med då. 

Svar på tråden iPhone till 4åring?