• drakensgränd

LCHF skapar konflikt på dagis.

Under ett föräldramöte nyligen var större delen av föräldragruppen överens om att dagis inte skall servera glass, kakor, godis eller liknande till barnen. Föräldragruppen och dagisfröknarna hade samsyn gällande detta och uppfattningen var att vi enats om ett beslut.

Nyligen har ett nytt syskonpar börjat på dagiset, och deras föräldrar delar inte denna samsyn på kolhydrater, således bjöds det på glasstårta när den yngre i K-falangen fyllde år.

Jag och flera andra föräldrar påpekade då för k-falangen att det inte är OK, med sötsaker på dagiset, efter ett beslut taget av personal och föräldragrupp. Nu har jag fått höra att mamman i k-falangen kontaktat förskolechefen och avkräver honon svar i om ett dagis verkligen för ta beslut som detta, att satsa på en kolhydratsbefriad vardag för våra små.

Saken är att dagiset ligger i ett välbeställt område, där de vuxna tar hand både om sig själva sina karriärer och sina barn. Jag kan bara inte fatta att det finns vuxna som förespråkar godis, läsk och glass och annat spannmålsfika.

Någon som har liknande erfarenheter. 
  • Svar på tråden LCHF skapar konflikt på dagis.
  • Starkast

Jag tycker det är skrämmande att folk har så dålig kunskap.

Fråga vilken barnläkare som helst om att utesluta kolhydrater till barn!

Ja kolhydrater är socker
    Socker = Energi = Kroppens bensin. Svårare än så är det inte!
    MEN, i lagom mängd! Man ska äta de kolhydrater man energimässigt gör av med.

Ett barn med Diabetes skulle DÖ utan kolhydrater.
    Den sjukdomen är ett ganska bra mått på vad en kropp verkligen behöver då den reagerar både på för mycket och på för lite kolhydrater.

Om man på allvar tror (eller vuxen) att ett barn inte ska äta kolhydrater, ta då en diskussion med både barnläkare och Dietist för att ta reda på vad ett barn behöver! 

• Biffus
    Pallas skrev 2014-03-22 18:53:15 följande:
    Jag tror att människor är olika och att det vore märkligt om alla skulle fungera på exakt samma sätt och må bra av samma saker. 
    Så det finns kor som skulle må bäst av att äta hundar? Lejon som behöver körsbär för att må bra? 
  • Sven Markus
    Biffus skrev 2014-04-06 15:21:15 följande:
    Så det finns kor som skulle må bäst av att äta hundar? Lejon som behöver körsbär för att må bra? 
    Det beror lite på vad man menar med exakt. Vi är ganska lika men vi är inte exakt lika. Lite skillnader finns det.

LCHF i längden är nog inte bar för någon.
  • Tom Araya
    NollÅtta skrev 2014-04-05 23:44:04 följande:
    Stevia och Sukrin
    Stevia= Kräks

Sukrin hade jag faktiskt inte hört talats om, verkar nästan för bra för att vara sant det jag läser om det...vad är haken, svindyrt eller omöjligt att få tag på?
  • lillaponnyn

På överviktsenheten här där jag bor säger dem att lchf kost är fel och att man ska äta kolhydrater för det är kroppens bränsle?

Innan åt jag aldrig kolhydrater och trodde att jag kunde gå ner i vikt av det? men dem på öv-emheten hade rätt när jag ökade kolhydraterna så rasade jag också i vikt.

• Tom Araya

Tillbaka till trådämnet:
    Jag fattar inte hur LCHF kan skapa konflikt på förskolan, dieter har inte där att göra alls.

• Nenne666

Alla kommunala verksamheter skall servera mat enligt tallriksmodellen . Folk som vill ha annat, vad det än må vara får ansöka om det med intyg om särskilda behov eller bekosta maten själva . Det funkar fasen inte att attrahera precis alla, faktiskt .

• h8him
    Tom Araya skrev 2014-04-07 00:54:30 följande:
    Stevia= Kräks

Sukrin hade jag faktiskt inte hört talats om, verkar nästan för bra för att vara sant det jag läser om det...vad är haken, svindyrt eller omöjligt att få tag på?
    Sukrin= erythritol. Det här skriver forskare från Chalmers bl.a om det:
    "Erytritol: Under handelsnamn som sukrin har erytritol snabbt blivit vanligt. Det skiljer sig från sorbitol och xylitol genom nästan fullständigt upptag till blod. Likheten med glycerol från fetter kan vara metaboliskt problematisk. Efter en tids cirkulation i blodbanorna utsöndras erytritol med urin."

Den är rödmärkt och rådet är att välja bort. Källa: publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_162583.pdf

Jag vet att många som äter LCHF har använt sig av argument från forskare på Chalmers rörande vilket slags fett som är bra för oss och inte, så då kan jag tycka att de borde även ta till sig detta budskap.
  • Sven Markus
    Tom Araya skrev 2014-04-07 02:04:09 följande:
    Tillbaka till trådämnet:
    Jag fattar inte hur LCHF kan skapa konflikt på förskolan, dieter har inte där att göra alls.
    Tyvärr så är LCHF-arna en fanatisk sekt och de tycker att alla barn skall äta LCHF. Det är en "rörelse" och en sekt.

De använder själva beteckningen "Rörelsen".  Kostdemokrati och kostrevolution.  Kostförtryck.

Kolhydrater och livsmedelsverket är den d¨stora djävulen.
  • Sven Markus

Tom Araya skrev 2014-04-07 02:04:09 följande:
    Tillbaka till trådämnet:
    Tyvärr så är LCHF-arna en fanatisk sekt och de tycker att alla barn skall äta LCHF. Det är en "rörelse" och en sekt.

De använder själva beteckningen "Rörelsen".  Kostdemokrati och kostrevolution.  Kostförtryck.

Kolhydrater och livsmedelsverket är den d¨stora djävulen.
  • Sven Markus

Jag tror att många reagerar när TS skriver:

"Jag kan bara inte fatta att det finns vuxna som förespråkar godis, läsk och glass och annat spannmålsfika."

Man kan genast dra slutsatsen av ordvalet att det är en fanatisk LCHF-are som skriver.

Hur kom begreppet spannmålsfika in? Ett nytt ord som LCHF-arna hittat på?

• Sven Markus
    drakensgränd skrev 2013-08-18 13:36:33 följande:
    Otroliga va folk går igång på denna tråden. Det verkar vara väldigt känsligt att inte vilja mata sina barn med socker och spannmål.

Jag funderar på varför så många blir så upprörda, personligen tror jag det har mycket med kunskap och utbildningsnivå att göra.

Mer och mer forskning visar att människor mår bra av betydligt mindre kolhydrater än vad som idag serveras i många hem.

Jag tror det är så att välutbildade människor har lättare att ta till sig nya rön. Jag är övertygad om att föräldrarna i Danderyd är betydligt mer måna om kost och pedagogik än föräldrarna i Alby eller Bengtsfors.

Ä

Vidare kan jag inte förså varför det finns föräldrar som Vill ge frukt o bröd till sina barn, det är meningslöst och sjukdomsbildande,,,,,,,,, 
    Det finns ett fåtal välutbildade idioter som tror på galenskaperna som LCHF-arna sprider. Ni refererar dessutom till forskning på ett konstigt sätt.

Ta Ralf Sundberg som är docent och adjungerad professor vid Karolinska Institutet som ett varnande exempel. Han har blivit en av sektens profeter och skrivit en bok som bygger på konspirationsteorin om att kolesterolhypotesen är en bluff.

Denna underliga figur har börjat förekomma i "alternativmedia" där han sprider sin goja. Han har faktiskt skämt ut sig och gjort bort sig.

Det finna många professorer och docenter som är så dumma att man inte förstår hu det kunnat få sina titlar.  De är visserligen en liten försvinnande minoritet av alla välutbildade men de är ändå förvånansvärt många.

Det är lätt att på stå att det finns forskning men man bör nog förstå denna forskning innan man uttalar sig.
  • NollÅtta

Seså. Inte alla över en kam nu kanske? Är LCHF-are men förespråkar inte den kosthållningen till barn. Mina barn äter både potatis och pasta och godis ibland. Varför drar ni slutsatsen att TS vill att alla barn på dagiset äter enligt LCHF. Det står ju att föräldrarna inte vill att de serverar godis och glass osv. Inget konstigt med det eller, det kan väl barnen få hemma i sånt fall.

• Tom Araya
    NollÅtta skrev 2014-04-07 22:42:49 följande:
    Seså. Inte alla över en kam nu kanske? Är LCHF-are men förespråkar inte den kosthållningen till barn. Mina barn äter både potatis och pasta och godis ibland. Varför drar ni slutsatsen att TS vill att alla barn på dagiset äter enligt LCHF. Det står ju att föräldrarna inte vill att de serverar godis och glass osv. Inget konstigt med det eller, det kan väl barnen få hemma i sånt fall.
    Fast det är väl vanligt att man serverar något gott vid firande, ska ett eller två barns föräldrar då bestämma över alla? Det behöver inte ens vara glass, kakor eller godis. Frukt, potatis, ris, pasta, bröd och vissa grönsaker är rika på kolhydrater.
  • NollÅtta

Läs TS. Det står glass,godis, läsk och spannmålsfika. Inget om frukt eller annat innehållande mkt kh. Jag håller inte med TS åsikter (mitt barn får gärna äta t ex glass på dagis när någon fyller år) , men ville bara förklara för Sven Markus att alla som äter LCHF inte är fanatiska osv. Sen var det inte föräldrarna till ett eller två barn utan det står att större delen av föräldragruppen tillsammans beslutade detta i samråd med personalen.

• h8him
    NollÅtta skrev 2014-04-07 22:59:08 följande:
    Läs TS. Det står glass,godis, läsk och spannmålsfika. Inget om frukt eller annat innehållande mkt kh. Jag håller inte med TS åsikter (mitt barn får gärna äta t ex glass på dagis när någon fyller år) , men ville bara förklara för Sven Markus att alla som äter LCHF inte är fanatiska osv. Sen var det inte föräldrarna till ett eller två barn utan det står att större delen av föräldragruppen tillsammans beslutade detta i samråd med personalen.
    Läser man fler inlägg ser man bl.a detta: Ja visst får de kolhydrater, men i regel bra kolhydrater. Nötter, bär, grönsaker och mjölk.

Tro det eller ej, man behöver inte boosta sig med vete och frukt bara för att man är barn :)

Skollagen gäller även om flera föräldrar har gått ihop och tycker något annat. I den nya skollagen ställs krav på att skolmåltiden ska vara näringsriktig. Vid bedömningen av vad som är en näringsriktig måltid bör de svenska näringsrekommendationerna vara en utgångspunkt.
  • Sven Markus
    NollÅtta skrev 2014-04-07 22:59:08 följande:
    Spannmålsfika?
Svar på tråden LCHF skapar konflikt på dagis.