Norska amningshjälpen har bra videos som visar olika amningspositioner och hur barnet tar tag om bröstet på rätt sätt. Jag tyckte de var jättebra och den kolugna norskan som kommenterar lugnade mig så bra. Ammehjelpen tror jag det stavas på norska om du vill ha lättare att hitta det.
Jag tycker du har fått många bra råd, här är några till:
- Prova gärna att både ligg- och sittamma medan du fortfarande är på BB och be om hjälp så att du får till det på bägge sätten och bägge sidor om det går. Det är verkligen guld att kunna bägge sätten även om man ofta har ett sätt som man trivs bättre med. I början fick jag till sittamning på bägge sidor men bara liggamning på en sida, först nästan en månad senare fick jag till liggamning på den 'dåliga' sidan. Nu är min dotter drygt 9 månader och ammar än.
- Bli inte orolig om det inte funkar så bra att handmjölka eller pumpa, det betyder inte att ditt barn inte får ut något. Jag är extremt svårpumpad och kan bara handmjölka några droppar och ändå så har jag helammat min dotter och hon har inte fått en droppe ersättning i sitt liv.
- Bli inte orolig om du inte får de där spända Dolly Parton-tuttarna heller, jag fick något mer spända bröst i ett par dagar när dottern var nyfödd men inget extremt och som sagt, jag har helammat min dotter utan stora problem.
- Bli inte orolig om du inte läcker bröstmjölk, jag har nästan aldrig gjort det mer än de första dagarna och amningskupor var ganska värdelöst för mig. Som sagt, jag har helammat utan större problem.
- Försök att lyssna lagom på andra människor, speciellt de som frågar om du har tillräckligt med mjölk eller tycker barnet ammar för ofta. Om barnet går upp i vikt och är piggt är det ingen fara men som förälder kan det vara jobbigt och om man inte orkar så kan det vara en lösning att ge delvis ersättning. Bara du vet om det är för jobbigt, låt inte andra säga åt dig vad du vill vare sig du helammar, delammar eller ger flaska helt.
- BVC kan vara jättebra på amning och jättedåliga. Kolla det som de säger mot vad som står på bra amningssidor som amningshjälpen, sagogrynet (en blogg med massor av info om nästan allt som har med amning att göra), amningsbloggen.
- Gå med i amningshjälpens facebookgrupp.
- Om ditt barn måste ha tillägg, ge i kopp eller med tillmatningset, då har du störst chans att inte sabba amningen.
- Viktigast: VÅGA TRO PÅ ATT DU OCH DITT BARN KAN AMMA OCH ATT NI KAN HITTA EN LÖSNING TILLSAMMANS.
Stort lycka till. Trots att jag skrivit en hel uppsats så är det faktiskt inte så svårt som man kan tro, tyvärr finns det dock mycket felaktig information om amning och folk säger de mest konstiga saker till en så var förberedd på att nästan vad som helst kan komma ur folks munnar.