• Agapi

Orolig över amning

Om tre veckor kommer mitt första barn (planerat snitt) och jag har börjat oroa mig massor över amningen. Har försökt prata lite med BM på mvc men tycker inte jag får några vettiga svar alls.

Hur "går de till" precis där i början? Hur vet jag om hon får i sig något alls? Hur mycket hjälp får man på sjukhuset? Hur långtid brukar de ta innan mjölken rinner till? Och hur lång tid kan bebisen gå utan mat där precis efter förlossningen innan de är någon fara.

Har någon knäpp oro att hon ska ligga där och svälta utan att jag förstår de. Kanske någon kan komma med lite allmänna tips på hur man ska göra och tänka första tiden. Jag har ju knappt sett någon annan amma än mindre gjort de själv så känner mig väldigt lost!

• Svar på tråden Orolig över amning
  • Agapi
    Kardemamma skrev 2013-04-16 13:26:09 följande:
    När jag födde min andra dotter (för 2 veckor sedan) fick jag det här häftet på BB. Hör med din BM om de inte har denna som du kan få redan nu. www.bokus.com/bok/9789172059122/lattare-att-a.../

Visst kan det vara så att olika barnmorskor ger olika råd och ibland får man kanske dumma sådana, men min erfarenhet av de två stockholmssjukhus jag fött på är att de flesta har varit väldigt duktiga. Det har varit s.k. amningsvänliga sjukhus som följer WHO's initiativ  'Tio steg för en lyckad amning'. Googla på det, eller fråga din förlossningsavdelning om de följer dessa.
    Här kan du läsa mer www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_co...

Tack. Skall kolla på de!
  • Annsiss

Det var mkt olika råd om sitt eller liggställning ,tex, testa så här, så här, så här osv. . För dem som föredrog liggamning gällde bara det, för den som föredrog sittande ville bara instruera det osv. Jag har lite annorlunda bröstvårtor , nån bm kom in i rummet såg dessa och sa bara " äh det där kommer aldrig funka" så det var inte mkt till stöd, nån slängde fram en pump testa denhär, ha du hör ju hur rörigt det var.

• happy in hell

Mitt första barn var helt frisk och stark och amningen kom igång av sig själv utan att jag behövde tänka så mycket. Vi liksom visste båda två hur vi skulle göra. Han sög lite snett i början, men det rättade till sig efter en tid. De första två veckorna gör det hysteriskt ont. Men det går över. Och att barnet skulle svälta, det behöver du inte oroa dig för, de talar om att de vill ha mat. Genom ganska ihållande skrik Som förälder är det där skriket oerhört stressande och man gör i princip vad som helst, ammar på öppen gata, för att få barnet att bli lugn igen.

Mitt andra barn hade en synskada och en del andra problem, men var i övrigt stark och stor. Men hennes "defekter" stressade bb-personalen oerhört mycket och allt blev rörigt med amningen. De fick för sig att mitt barn inte kunde amma. Då insåg jag hur stor påverkan människor runt omkring utgör. För jag kunde plötsligt inte alls amma. Vi skippade amningen och flaskmatade vårt andra barn och det gick också hur bra som helst. Så även om det av nån anledning inte skulle funka för dig så vill jag bara ge ett glatt tillrop: det är inte hela världen att flaskmata, barnet och du får samma starka band till varandra ändå!

• Flickan och kråkan

Jag har ammat två barn rätt länge och har en trea på gång. Har lite olika erfarenheter med mina barn också då mitt första barn var en liten tidig tröttis med gulsot och andra också lite tidig men pigg och hungrig.

* Amning är något av en konst. För varje bebis är det något nytt och är man förstagångsförälder så är man två som ska lära sig det hela. Det är helt normalt och kan ta lite tid .
    * Läs på om amning innan. Titta på videosnuttar om hur barnet ska ta tag om bröstvårtan etc. Det lär en inte att amma, men däremot kan man känna ett lite bättre hum om något inte är riktigt rätt. Min äldsta var t.ex. väldigt trött och det var jag som fick göra personalen uppmärksam på detta. Personalen på BB vill gärna lämna eni fred med att knyta an och jag fick höra att det är helt normalt att de sover så mycket......men när jag uppmärksammade läkaren så var han av helt motsatt åsikt. Och det var tur. Ju tröttare de bli desto svårare att få igång det ordentligt.
    * Vissa barn är trötta när de kommer ut. Det är bra att vara uppmärksam på - sover väldigt mycket, vaknar inte regelbundet för att amma, somnar direkt eller snabbt vid bröstet, har ett slappt grepp om bröstet - för då behöver man väcka och kan ibland behöva koppmata bröstmjölk som man pumpar ur. 
    * Det tar ofta ett par dagar innan mjölken rinner till 3-4 dagar är vanligt som förstagångsföderska. Råmjölken räcker till innan dess. Man väger under BB-tiden och skulle det visa sig att bebis går ner för mycket (alla bebisar går ner i vikt efter förlossningen) så kan man få pumpa och koppmata bredvid.
    * Det kan göra onte att amma även om barnet tar rätt tag. Jag har fått sugblåsor med båda mina. helt normalt men gör jävulusiskt ont. Brukar gå över efter 1-2 veckor. Sugblåsor sitter jämt utspridda över brösvårtan. Vid feltag hamnar såren på linje någonstans på bröstvårtan.
    * När mjölken rinner till får man ofta stenhårda, knöliga kanonkulor till bröst. Du håller inte på att få mjölkstockning. Svullnaden består inte av mjölk utan av vätska som fyller brösten pga det kraftiga hormonpåslaget när mjölken rinner till.
    * Be om amningsobservationer på BB. Fråga mycket. Ja, man kan få olika råd men är du relativt väl påläst innan så kan man ganska lätt gallra bland råden och be att få just den hjälp man själv vill ha.

Lycka till

• Agapi

tack så jättemycket allihop! Känns som jag fått lite mer koll iaf, lite mindre orolig =) Ska till MVC idag och ska försöka pusha lite mer för info där med. Om någon har mer/andra tips kanske någon bra hemsida/bok eller så så får ni jättegärna skriva

• Flickan och kråkan

Glömde: Ett enkelt och bra tcken på att barnet tar rätt tag är att hela käken rör sig när han/hon amar. Man ska se rörelse ända upp vid tinningen. Man kan testa själv. Rör man underkäken så ser man rörelse ändå upp vid tinningen. Så ser det inte ut och bebisen suger mer med enbart munnen.

• sihn

Mitt tips är att be BM skriva in i journalen att du är orolig för amningen och vill ha hjälp. Jag gjorde det och fick hjälp från minut ett och under hela min vistelse på bb.

• Tjolanta

Här på BB får man stanna tills amningen har kommit igång helt med första barnet så man ska känna sej trygg. Man kan larma på personalen precis när man vill och vad det än gäller. "Suger bebisen som den ska" "Har den rätt tag"? Osv.. De är vana med ALLA sorters frågor Så dra dej inte för att FRÅGA!

• mikroE

Norska amningshjälpen har bra videos som visar olika amningspositioner och hur barnet tar tag om bröstet på rätt sätt. Jag tyckte de var jättebra och den kolugna norskan som kommenterar lugnade mig så bra. Ammehjelpen tror jag det stavas på norska om du vill ha lättare att hitta det. 

Jag tycker du har fått många bra råd, här är några till:
    - Prova gärna att både ligg- och sittamma medan du fortfarande är på BB och be om hjälp så att du får till det på bägge sätten och bägge sidor om det går. Det är verkligen guld att kunna bägge sätten även om man ofta har ett sätt som man trivs bättre med. I början fick jag till sittamning på bägge sidor men bara liggamning på en sida, först nästan en månad senare fick jag till liggamning på den 'dåliga' sidan. Nu är min dotter drygt 9 månader och ammar än.
    - Bli inte orolig om det inte funkar så bra att handmjölka eller pumpa, det betyder inte att ditt barn inte får ut något. Jag är extremt svårpumpad och kan bara handmjölka några droppar och ändå så har jag helammat min dotter och hon har inte fått en droppe ersättning i sitt liv.
    - Bli inte orolig om du inte får de där spända Dolly Parton-tuttarna heller, jag fick något mer spända bröst i ett par dagar när dottern var nyfödd men inget extremt och som sagt, jag har helammat min dotter utan stora problem.
    - Bli inte orolig om du inte läcker bröstmjölk, jag har nästan aldrig gjort det mer än de första dagarna och amningskupor var ganska värdelöst för mig. Som sagt, jag har helammat utan större problem.
    - Försök att lyssna lagom på andra människor, speciellt de som frågar om du har tillräckligt med mjölk eller tycker barnet ammar för ofta. Om barnet går upp i vikt och är piggt är det ingen fara men som förälder kan det vara jobbigt och om man inte orkar så kan det vara en lösning att ge delvis ersättning. Bara du vet om det är för jobbigt, låt inte andra säga åt dig vad du vill vare sig du helammar, delammar eller ger flaska helt.
    - BVC kan vara jättebra på amning och jättedåliga. Kolla det som de säger mot vad som står på bra amningssidor som amningshjälpen, sagogrynet (en blogg med massor av info om nästan allt som har med amning att göra), amningsbloggen. 
    - Gå med i amningshjälpens facebookgrupp.
    - Om ditt barn måste ha tillägg, ge i kopp eller med tillmatningset, då har du störst chans att inte sabba amningen. 
    - Viktigast: VÅGA TRO PÅ ATT DU OCH DITT BARN KAN AMMA OCH ATT NI KAN HITTA EN LÖSNING TILLSAMMANS. 

Stort lycka till. Trots att jag skrivit en hel uppsats så är det faktiskt inte så svårt som man kan tro, tyvärr finns det dock mycket felaktig information om amning och folk säger de mest konstiga saker till en så var förberedd på att nästan vad som helst kan komma ur folks munnar. 

Svar på tråden Orolig över amning