• GrabbarnaOchJag

Sover din treåring på dagtid?

Min treåring brukar oftast somna på soffan efter dagis. han går mellan kl 9-15. 
    Vi lägger honom inte utan han somnar ändå, själv. 

Tvååringen sover på dagis 1-2 timmar och inget på eftermiddan.

Dom går båda och lägger sig vid 19.30. 3-åringen sover då till halv 7 ungefär.

När han är hemma på helger osv så somnar han inte alltid, men det händer. 

Hur har ni andra det? Sover era fortfarande middag?

• Svar på tråden Sover din treåring på dagtid?
  • Dr Mupp

Nej, han slutade för några månader sen. Sover 18-6 varje natt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lillylou

Vår son blir tre i juli, och han slutade sova på dagtid förra sommaren strax innan tvåårsdagen. Det händer nån gång på helgerna att han kan somna till om vi åker bil på eftermiddagen, men aldrig annars!

Han går 8.30-15.30 på förskolan, och somnar för natten kl 19. Morgon tar han runt 6... 

• Natulcien

Nu är inte sonen 3 år än, men 2,5 år, och han slutade sova på dagen när han var runt 2 år och 2 månader.
    Han somnar runt 20-20:30 och sover till kl.8-8:30 nästa dag, om han inte ska till förskolan då han väcks 7:30. Fast det gäller bara två mornar i veckan.

• Mary Jo

Nej. Dock är hon trött i perioder och vill sova. Går och lägger sig lite överallt och vill somna men det går inte. Hon kan vara uppe till 22-23.00 om hon sover 30 minuter.. :-/ 

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • Nintendo

Vår tös blir tre år om några dagar och hon sover 40-60 min på dagen. På natten sover hon från kl 20 (-20.30) till 6. På dagen går hon på förskolan från kl 7.30-15 ungefär, ett utedagis så hon är väldigt fysiskt aktiv. 

På helgerna brukar hon inte sova på dagen men somnar ofta då lite tidigare på kvällen. 

• Zirup

Inte när hon är ledig men går hon långa dagar (7:30-17:00) brukar hon sova nån halvtimma.

• Caladhiel

Vår son blir 3 i juni och han sover fortfarande 1-3h på dagen och 10-12h på natten...

• hannis

Oftast inte. Han kan ibland sova en stund i bilen och i sällsynta fall 20 minuter på förskolan men normalt sett så sover han inte middag längre.

På natten sover han ca 20-07.

• Han och hon plus 2

Mellan 3 och 3½ år sov han 45min-2h på dagen. Eftersom han ändå sov hela nätter (19.30-07) utgick vi från att han behövde sova middag. När han fick svårt att somna på kvällarna tog bort middagsvilan.

• Vea78

Ja det gör hon annars blir hon jätte trött och irriterad.

• Margaux

Nej. Han slutade med det för några månader sen...
    Sover 11,5h på natten ca. 

• Krokodillan

Nej. Vi tog bort sömnen på dagis när hon var runt två år eftersom hon både sov dåligt på natten och hade svårt att somna på kvällen. Hon sover fortfarande lite oroligt på natten, men somnar före 20 på kvällen och sover till sju. Råkar hon t ex somna i bilen på dagen kan läggningen bli uppskjuten en timme eller mer. Mina två äldre barn slutade sova middag på dagis när de var 2,5.

• Mabaja

Min dotter är 2,5 och slutade sova på dagen förra veckan. Nu vilar vi istället framför en film, saga, sånger på youtube eller liknande istället.

• sextiotalist

Min tonåring gör det inte längre ;)
    Men han sov middag tills han var knappt 4, men så var han morgonpigg, så vaknar man mellan fem och halvsex på mornarna, så var man rätt pömsig framåt eftemiddagen och då var det bättre att han sov på vilan än att han somnade senare. 

• sasso78

Nej. Funkar inte att lägga han på dagen. Kommer inte i säng på kvällen då förren vid 22 tiden :(

• Ruggugglan

Han slutade sova middag för ett halvår sedan ungefär. Han brukar lägga sig och vila en stund en soffan på eftermiddagen men somnar inte.

• Wickedblue

Tog bort dagsvilan när min dotter var runt året och sedan dess har hon sovit 18.30-08,hon är 3 år nu.

Svar på tråden Sover din treåring på dagtid?