• pollydolly

Jag gjorde verkligen bort mig... nu får jag betala priset för att jag är gravid.

Blev varslad i Januari 2013. Har 6 månaders återanställningsskydd. Men innan jag fick veta att jag skulle bli varslad från mitt jobb så var jag gravid i 7:e veckan. Det syntes ganska snabbt på mig då min kropp reagerade väldigt kraftigt, kort sagt: jag kunde inte hålla det hemligt att jag var gravid.

Jag berättade för folk som berättade för folk. och själv hade jag ett sådant otroligt stort förtroende till min underbara chef att jag bara kände att jag kunde berätta! Dels för att h*n skulle få en klarhet i VARFÖR jag varit sjuk så mkt det sista till och från. Jag var uppe i ett sådant jävla lyckorus att käften gick inte att stänga igen på mig!

Nu har stunden kommit då vi får komma tillbaka.. eller vi och vi. Snarare mina kära arbetskompisar som fick gå samma dag som jag, har fått komma tillbaka och skriva kontrakt om återanställning. Men inte jag. Ryktena går och det har pratats om att det är pga att  "jag är gravid".. De hoppar alltså över mig i sina "återanställningslistor".

Jag gjorde verkligen bort mig, att berätta denna fantastiska nyhet kostar mig min återanställning. Jag kommer förbli arbetslös, mitt återanställningsskydd går ut om 3 månader och jag känner mig så jävla kränkt och diskriminerad.

Vad fan ska jag göra? Jag är med i facket sedan 1,5 år tillbaka.
    Att jag var en idiot som berätta att jag är gravid har jag redan fått höra så skippa att berätta det igen för mig, det är tungt som det är redan.

tack tack..

• Svar på tråden Jag gjorde verkligen bort mig... nu får jag betala priset för att jag är gravid.
  • juliaannaeva

Men vad säger facket!? Att vara gravid får ju inte vara ett hinder... Speciellt inte om du har en återanställning.
    Graviditet hör ju liksom till i livet för väldigt många. Jag hade nog stått på mig och kollat upp mina rättigheter!

• Mallis92

Solklar diskriminering. Företaget blir skadeståndsskyldigt om du stämmer dem. Facket eller diskrimineringsombudmannen kan föra din talan i arbetsdomstolen

• Jungblom

Det ska väl gå efter vem som varit anställd längst även vid återanställning, sker det inte så ska du anmäla dem!

• brorida

Diskriminering. Det är jag också utsatt för men på ett annat vis.
    Facket är med mig och nu ska mitt fall upp centralt för min arbetsgivare höll inte med facket.
    Kör hårt och tänk på dig och barnet. Regler finns för att följas. :)

• pollydolly

Tack för stödet! Jag har inte ringt facket än. Av någon anledning skäms jag... För jag vet att kommer jag tillbaka kommer jag kanske behöva gå hem igen inom 1-2 månader. Sen har jag inte ringt för jag vet att de ska ringa runt nu i veckan igen till folk som jobbat på detta företaget sen tidigare. Kanske kommer de ringa mig... Kanske inte... I vilket fall så har jag lite "inside information" från tidigare kollegor som ska informera mig vilka som börjar nu på måndag.
    Jag vill inte riskera att göra en höna av en fjäder men nu har jag fått höra att det har pratats om min graviditet! Dock tar jag allt jag hör genom ryktesvägarna med stor vaksamhet.

Nä imorgon är det måndag och jag tänker se vad som händer vilka som hör av sig och vad för information jag får. Då har jag ju mer att säga till om när jag tar kontakt med facket.

• brorida

Gör så. Vänta denna vecka men ta tag i det sen. Du kan ju alltid ringa facket och kolla så du är rätt på det och mår bättre. Du ska inte skämmas. Jag hade gjort samma! Facket stöder dig. Jag har bara varit medlem i en månad. ;)

• Malin13

ring facket och prata med din arbetsgivare och fråga varför du inte fått någon återanställning.
    Jag var med om samma sak, jag blev nekad till längre vikariat på grund av min graviditet. Min arbetsgivare sa det till och med till mig att det var pga av det. Vilket är diskriminering, jag kontaktade facket direkt. Då jag hade med mina egna öron hört varför jag inte blivit tillfrågad om förlängning utan satts in en ny person i mitt ställe! Kände mig ledsen och kränkt!
    Facket höll med mig. Jag pratade med min arbetsgivare igen och sa att du får inte neka mig jobb pga min graviditet, det är diskriminering!! Det hela slutade med att jag fick förlängt de sista 2 månaderna med!
    Jag visste med att jag kanske inte kan jobba hela perioden ut, men man får tänka på sitt eget bästa. att man kan jobba, sen får man ta de som det kommer. känns kanske bättre att ha ett jobb att vara sjukskriven ifrån eller gå hem tidigare med penning än att vara arbetslös? så tänkte jag. Jag fick ju pengar ifrån fsk nu när jag gick hem pga jag blev sjukskriven då vår dotter kom tidigare än beräknat, vilket jag inte hade fått som arbetslös, då hade jag fått ta ut föräldradagar innan barnet ens fötts. vilket jag inte ville.

Även om du inte kan jobba mer än 1-2 månader till så har du ändå rätt till ditt arbete, till dina rättigheter. och visst hade det vart skönt att få anställningen som du är värd? Du ska absolut inte skämmas! Har inget att skämmas för. att vänta barn är ju ens lyckligaste tid i livet och man vill ju bara skrika ut det

Lycka till med allt! :)

• Ramborg

Vänta inte för länge, det kan finnas tidsfrister som går ut och som gör att facket inte kan göra något. Tex måste man reagera inom 14 dagar vid uppsägningstvister om man vill kräva jobbet tillbaka. Jag minns inte vilka frister som gäller i din situation men vänta inte!

42.
  • pollydolly
    Malin13 skrev 2013-05-01 22:24:05 följande:
    ring facket och prata med din arbetsgivare och fråga varför du inte fått någon återanställning.
    Jag var med om samma sak, jag blev nekad till längre vikariat på grund av min graviditet. Min arbetsgivare sa det till och med till mig att det var pga av det. Vilket är diskriminering, jag kontaktade facket direkt. Då jag hade med mina egna öron hört varför jag inte blivit tillfrågad om förlängning utan satts in en ny person i mitt ställe! Kände mig ledsen och kränkt!
    Facket höll med mig. Jag pratade med min arbetsgivare igen och sa att du får inte neka mig jobb pga min graviditet, det är diskriminering!! Det hela slutade med att jag fick förlängt de sista 2 månaderna med!
    Jag visste med att jag kanske inte kan jobba hela perioden ut, men man får tänka på sitt eget bästa. att man kan jobba, sen får man ta de som det kommer. känns kanske bättre att ha ett jobb att vara sjukskriven ifrån eller gå hem tidigare med penning än att vara arbetslös? så tänkte jag. Jag fick ju pengar ifrån fsk nu när jag gick hem pga jag blev sjukskriven då vår dotter kom tidigare än beräknat, vilket jag inte hade fått som arbetslös, då hade jag fått ta ut föräldradagar innan barnet ens fötts. vilket jag inte ville.

Även om du inte kan jobba mer än 1-2 månader till så har du ändå rätt till ditt arbete, till dina rättigheter. och visst hade det vart skönt att få anställningen som du är värd? Du ska absolut inte skämmas! Har inget att skämmas för. att vänta barn är ju ens lyckligaste tid i livet och man vill ju bara skrika ut det

Lycka till med allt! :)
    Jag har fått återanställning! De ringde mig men man har ju fått höra att det var mkt prat om mig, graviditeten och återansällning. Är så lättad!!!!!
  • pollydolly
    Malin13 skrev 2013-05-01 22:39:34 följande:
    åh vad skönt! :) härligt för dig!
    Tack. Men det var en riktig nagelbitare..... Vill inte vara med om detta igen. Men nu har jag fått ett korttidskontrakt (som alla andra) och sedan går jag ju på mammaledighet och kan lägga undan jobbfrågan för ett litet tag iaf.

Svar på tråden Jag gjorde verkligen bort mig... nu får jag betala priset för att jag är gravid.