fluu skrev 2013-04-17 21:33:44 följande:
Julia - Klassikt och blir aldrig fel. Internationellt,men ändå med en svensk namntadition.
Elvira - Fint,dock lite väl gulligt.
Vera - Krutgummenamn. Bra och respektingivande.
Alma - Fint och redigt namn. Tänker på Alma i katthult,bastant och respektingivande kvinna = bra association.
Leilja - Gillar inte. Känns svårt att få det att låta bra med ett svenskt efternamn om ni nu har ett sådant. Känns svåruttalat på något sätt med.
Maja - För gulligt för mig,smeknamnsaktigt. Passar på barn och djur.
Selma - Får det bara till Semla.
Elise - Fint. Nästa modenamn om jag får gissa. Både tantigt och trendigt. Dock är det stor risk att hon blir kallas Lisa = fult.
Elsie - Tänker på Elsie Johansson = bra koppling. Bra namn egentligen,men känns så smeknamnsaktigt.
Elina - Gillar inte. Alla jobbiga tjejer på högstadiet hette så :P Känns som det lätt blir Lina med,ett namn jag har svårt för.
Eivor - Krutgumma! Rivigt namn,men gillar inte riktigt klangen.
Noelia - Konstlat hittepånamn. Svårt att se det på en vuxen och det känns inte så seriöst efter6 års ålder.
Emmie - Smeknamn och gillar inte ie.
Estelle - Helt okej namn egentligen,man ganska tungt att bära.
Siri - Jättefint!Det är lite av allt. Lite gulligt,lite rivigt,lite vackert,lite tufft. Bra namn helt enkelt.
Tilde - Smeknamn och barnnamn.
Tilda - Smeknamn och barnnamn.
Elma - Får även det till semla. Det liksom ligger fel i munnen.
Amelia - För puttinuttigt och feminint för min smak,men ett helt okej namn egentligen-
Olivia - Som Julia. Klassiskt och alltid rätt. Både svenskt och internationellt. Funkar både på barn och vuxen(viktigt!).
Gina - Gillar inte. Smeknamnaktigt och tänker av någon anledning på en strippa.
Livia - Gillar inte. Känns smeknamnsaktigt och det är lite för mjukt. Många kommer nog ta fel och säga Olivia.
Juliana - Tjusigt. Ovanligt,men ändå inte konstigt. Starkt namn.
Enja- Gillar inte.
Irma - Coolt namn på alla sätt,dock blir det fult på min dialekt.
Thea - Nja,känns så barnsligt.
Lillian - Bra namn. Tänker på prinsessan = bra koppling.
Viola