• londonkarin

Quality time med mitt äldsta barn - hur?

Jag har 2 tjejer pa 5 och 2. Jag skulle garna vilja spendera lite mer tid med min äldsta, är det nagon som har nagra tips pa aktiviteter? For nan vecka sen gick bara vi 2 pa restaurang och hon älskade att vara med bara mig och vi hade så mysigt! Hon var pa sitt basta humör etc men så fort vi hamtade lilla syster blev hon sur och otrevlig. Tror hon saknar mig och behöver mer tid med endast mig. Vi har ingen familj nära som kan hjälpa till med lilla syster tyvärr så det blir alltid att vi 3 gör saker tillsammans. Tips mottages garna!

• Svar på tråden Quality time med mitt äldsta barn - hur?
  • Sommar08

Vardags mys En dag i veckan lagar ni mat tillsammans som hon sen får bjuda lilla syster på. Sin egna lilla resturang. Detta gör att hon känner sig stor och får kvalitets tid med dig men det exkluderat inte lilla syster. Min tanke är att om ni fortsätter med massa aktiviteter bara du och stora tösen så kommer det att fortsätta vara rivalitet sport lilla syster kommer hem. Men att göra vardags saker med lite extra fokus på stora syster men OBS glöm inte lilla syster vill också laga mat och ha egen tid ! Våra barn (4 åringarna lägger sig samtidigt) lägger sig med 30 Minuter i mellan ca så man skall få lite extra tid med ett barn att mysa med Lycka till

• Estraven

Min 5 åring älskar att spela spel, så det passar vi på att göra medans lillasyster (2,5) sover middag. Sen brukar vi också passa på att baka ganska ofta. Jag och sambon delar också ofta upp oss en stund på helgen med varsitt barn så att ex. en sitter med lillasyster i sandlådan medan den andre gör aktivitet med storasyster, ex spelar fotboll, cyklar, går till stora lekparken etc. Och ibland när lillasyster sover på helgen kan en stanna hemma och ta det lugnt och småfixa lite, medan den andra åker och handlar och äter lunch med storasyster.Andra aktiviteter funkar det bra att gå hela familjen men där småsyskonet är upptaget med att bara titta, så att storasyskonet får tid att fråga alla sina tusen frågor -för oss har det funkat bra att gå på museum nu under vintern ex. Aquaria har vi också tänkt gå på, tror att det kan vara kul för bägge att kolla på fiskar

• EllisBell

Museer älskar min 5-åring och jag att hänga på tillsammans. Eller gå till skogen/stranden och leta efter bra pysselmaterial och gå hem och pyssla. Vi brukar också gå på loppis och leta efter roliga (och billiga) barnböcker.

• EllisBell

Jag har fö tre barn och jag tror att det är jätteviktigt med egentid med mamma/pappa ibland. Speciellt för storasyskon som annars sällan får vara små eller tala till punkt utan att bli störda. Att bara göra som Sommar08 föreslår låter extremt dåligt i mina ögon. Skall fokus ligga på att fixa för lillasyskonet och att vara "stor och duktig" även på egentiden?? Nej, det är inte schysst. Även en 5-åring behöver sitta i knät och gosa samt göra saker bara för sig och mamma/pappa.

Svar på tråden Quality time med mitt äldsta barn - hur?