• tintinigbg

Har sjukersättning, planerar barn

Hej!!!

Jag har sjukersättning 100% sen några  månader tillbaka. Nu är det så att jag och min sambo  börjar bli bebissugna. Men jag undrar hur ställer det  sej om vi skulle få barn med min sjukersättning. Kan man föra över mina föräldradagar på sambon eller finns det nån annan hjälp man kan få. Vill gärna veta innan vi sätter igång.

• Svar på tråden Har sjukersättning, planerar barn
  • Försäkringskassan

Hej! Du frågar något om sjuk- eller aktivitetsersättning och föräldrapenning. Du kan få föräldrapenning om du vårdar barnet. Att du vårdar barnet kan dock påverka din rätt till sjuk- eller aktivitetsersättning. När vi bedömer din arbetsförmåga tar vi hänsyn till om din förmåga att vårda barn skulle kunna användas i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden. Har du hel sjuk- eller aktivitetsersättning har du ingen sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och därmed får du föräldrapenning på grundnivå. Har du sjuk- eller aktivitetsersättning på deltid och arbetar deltid kan du ha rätt till föräldrapenning på sjukpenningnivå. Om du har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång och avbryter studierna helt när du vårdar barn uppfyller du inte längre villkoren för att få aktivitetsersättning. Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er. Har du ensam vårdnad om barnet har du rätt till alla 480 dagarna. En förälder kan välja att avstå sina dagar till den andra föräldern, det vill säga ge bort sina dagar till den andra föräldern. Man kan bara avstå dagar som inte tillhör de 60 reserverade dagarna på sjukpenningnivå. Den som har avstått föräldrapenningdagar kan också ta tillbaka dagar som det ännu inte betalats ut ersättning för. Du kan läsa mer om detta på vår hemsida www.forsakringskassan.se. Hälsningar Lotta, handläggare

• tintinigbg

Så om vi skulle få barn äventyrar det då min sjukersättning. Vet att jag skulle få hjälp när sambon jobbar för jag kommer inte att klara allt själv. Har ju sjukersättning 100% som jag kommer ha hela livet med uppföljning vart 3:e år.

• Försäkringskassan

Hej! Det kan komma att påverka din sjukersättning men det är inte alls säkert. Man kan ju ha en sjukdom som gör att man inte kan arbeta men att man klarar av att ta hand om ett barn. Det går inte att svara generellt på din fråga utan det avgörs från fall till fall. Hälsningar Lotta,handläggare

Svar på tråden Har sjukersättning, planerar barn