• Mandelbiskvi

3:e förlossningen - startade den tydligt eller vagt? Hur?

Jag ska få 3:an om någon vecka, och undrar hur tydligt er 3:e förlossning startade.
    Min första var så långsam att jag hann fundera mycket innan det var "skarpt läge" så tog det ju typ mellan 11-17 timmar (beroende på hur man räknar starten, i mitt fall skrevs jag in 7 på morgonen men hade värkar efter 01, så etablerade värkar var ca 11 h innan hon kom).
    Med tvåan var det annat: startade smygande med svaga värkar, oregelbundna och inte alls ont första 5 cm av öppningsfasen, efter att bm konstaterat att jag var öppen så tog det ca 4 timmar att få ut honom.

Nu blir jag fundersam, kommer jag märka något innan dessa 5 cm, eller kan det bli snabbt förlopp... eller går man tillbaka till ruta ett och det startar långsamt?

Ja, vem vet?
    Ni får gäna berätta. Jag har frågat lite förut om 3:ans födsel.

Undrar om ni som gått över med 1 o 2 också gått över (mer eller mindre?) med 3:an?

Spännande. Idag känns det som det tynger neråt och småkymigt, men jag har 1 v kvar så tror inte det...=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-18 13:38
    Barn nr 1: dottern kom Bf (40v) +8
    Barn 2: BF (40 v) + 3
    Och jag hade mindre än halva tiden, och ja nästan "halva smärtan, i a f tidsmässigt, på tvåan. Det gjorde ju inte ont alls lika länge då som ettan.

• Svar på tråden 3:e förlossningen - startade den tydligt eller vagt? Hur?
  • FinaTina

Både ettan och tvåan kom på BF+12.
    Trean kom på BF+19.
    Trean var långdragen med mycket pinvärkar. Kom in till förlossningen efter ca 8 timmars värkarbete hemma och trodde det var dags att föda. Endast öppen 3 cm. Fick värkstimulerande dropp och han föddes efter ytterligare 8 timmar.

• Olivia2006

Min första dotter kom på bf dagen. En långdragen förlossning, ca 48 timmar.
    Andra dottern kom 9 dagar innan bf. Förlossningen tog ca 10 timmar.
    Tredje dottern kom två dagar efter bf. Tog en timme och tjugo minuterFörvånad. Väldigt intensivt från start till slut. Vattnet gick och sen var det bara värk på värk.  Knappt så vi hann in till förlossningen. Helt klart värst av alla mina tre förlossningar. Visst, det var skönt att det snabbt var över, men jisses vilken chockerande upplevelse! Lite väl intensivt.

Lycka till!{#emotions_dlg.flower}

Mamma till tre sessor Olivia 060808, Natalie 071027 och Vera 100726 ,
  • Mandelskorpan

Ja startade rätt tvärt. Slemproppen gick klockade sen starka sammandragningar var 15e min ca så vi åkte in, värkar var 7e min vid inskrivning född 1h 20min efter det. Så ca 2h efter slempropp...

• sariiis89

Med tredje gick vattnet vid två på dan , första värken kom vid tolv på natten, första täta regelbundna värken kom vid 01,35 o han föddes 02,12.. De va den smärtsammaste o mest intensivaste förl.. Kändes som att kroppen jobbade utan att huvudet hängde med.. Plus de blev en naturlig förlossning då ja inte hann med nån smärtlindring.. Men skönt efteråt att de gick fort :)

• fyrabarnsmor4

Mina förlossningarna var snabbt o lätt. (Det tycker jag)
    Förlossningarna startade med värkar så jag räknar timmar från första värk tills barnet är ute.
    vattenavgång var på BB.

1a kom 38+5 , ca 6 timmar
    2a kom 38+0, ca 40 minuter
    3e kom 36+0, ca 8 timmar
    4e kom 41+5, ca 3 timmar

Jag var helt utan smärtlindrig, testat lustgas med första barnet men det funkade inte på mig.
    Jag testade med Sterila Kvaddlar med tredje barnet, var nyfiken.  Det gjorde att jag sov mycket när jag brukar vara uppe och gå medan jag hade värkar.
    Så därför det blev några timmar mer än vad det brukade bli för mig. Så nästa gång ville jag inte ha nåt.
    Så det gick väldigt snabbt.

Om jag blir med barn igen då vill jag inte ha nåt.

TS, jag önskar dig lycka till med förlossningen!

Svar på tråden 3:e förlossningen - startade den tydligt eller vagt? Hur?