• candy2013

    Några frågor om kanin

    Hej.
    Undrar hur man får sin kanin att lyssna till sitt namn?

    När min kanin är ute så lyssnar hon inte, och springer åt et annat håll. Dessutom verkar det som att hon inte riktigt hunnit att vänja sig vid att hoppa/gå direkt på golvet.
    Undrar hur man får kaninen att vänja sig på bästa sätt och hur lång tid tog det för er som har en kanin som är blyg av sig att själv vilja komma till dig och hoppa upp i ditt knä?

    Jag vill så gärna att kaninen ska hoppa upp i mitt knä frivilligt. 

  • Svar på tråden Några frågor om kanin
  • surfacing

    Vad det gäller namnet så är det upprepning som brukar funka bäst. Kalla den alltid vid namn när du hälsar osv.
    Kaniner är nyfikna och gillar oftast att bestämma själva, så att lära dom gå i koppel är väldigt svårt. Har lyckats med ett par stycken jag har ägt genom åren, men dom flesta har avskytt det. Vägen till en kanins hjärta brukar gå via magen. Hitta någon godsak kaninen tycker om, sätt dig ner på golvet och låt kaninen komma till dig och hämta godiset. När den väl lärt sig att du brukar ha godis, håll godiset högre upp så den måste sätta tassarna på ditt ben för att nå, sedan är det bara att öka avståndet tills den frivilligt börjar hoppa upp. I början sticker dom oftast iväg när dom fått tag på godsaken, men tillslut så brukar dom komma frivilligt och hoppa upp bara för att undersöka om du har med dig något gott. Låt det ta tid, dom är lättskrämda djur, och därför får man anpassa träningen efter deras intresse.

    Rekommenderar inte yoghurt droppar och sånt godis som finns i vanliga djuraffärer, dom brukar oftast vara väldigt onyttiga. Och ska det användas i träningssyfte så blir det ju ett par bitar varje gång. Vanligt knäckebröd (husman, råg-rut) är kanon. Fruktbitar (banan är smaskens) och morot funkar med, men då får man vara försiktig så det inte blir för mycket för deras mage. Visar kaninen inget intresse av godis så brukar det bero på att dom får för mycket pellets.

  • HäckHäxan

    Kaniner precis som andra djur lär sig sina namn om man kallar dom vid namn.

    Det bästa sättet som jag kan se det är att umgås med kaninen, ha den mkt lös, låt den vara med. När jag växte upp hade vi två olika belgiska jättekaniner som gick lösa på tomten när vi var hemma, de gick aldrig utanför. På natten eller när vi inte var hemma var de i bur men annars gick de löst.

    Jag har en belgisk jätte här nu, han har bott här i ca 1 ½ månad, han är ca 6 månader, förra ägaren kallade honom Nicke, vi säger Nicksson, han lyssnar inte helt på det än, men han är så nyfiken så han kommer iaf. Han går lös när vi är hemma i huset, han har en kanintoa ( botten på en marsvinsbur ) som han går på och gör sitt, någon enstaka plutt hamnar ju på golvet, men inget kiss, han gör det på sin toa eller i duschen, bägge delar är helt okej för mig, han går lös ihop med tre katter och en rottweiler, ofta sover han ihop med hunden, idag lekte han och en katt med en pinne, typ drog den mellan varandra, såg riktigt lustigt ut.

    Annars håller jag med föregående skribent att vägen går genom magen.... men ge inte kaninen en massa grönsaker eller frön och annat sånt där, möjligen några bitar av nån grönsak ibland, mängden beror ju på hur stor kaninen är. Men hö och eventuellt pellets för kanin är ok mat, det är vad dom behöver, inte en massa annat.. Om du ger pelletsen som muta så får du den säkert att hoppa upp till slut, skam den som ger sig ;)

    Jag brukar gömma pellets i nån tablettask, toarulle eller annat sånt, så får han springa omkring och leka och få ut det, ibland får han lite små bitar med morot i nån ask också. Men pellets fungerar utmärkt som muta här.


    Skämt om dvärgar bör vara korta!
Svar på tråden Några frågor om kanin