• Mmmbop

Hur länge vaknar barn på natten?

Ja, alltså jag förstår ju att barn alltid vaknar på natten, men när börjar de flesta barn (alltså inte dom som alltid sovit toppen) sova utan att "störa" sina föräldrar?

Jag har en 14-månders tös som har haft bättre och sämre perioder gällande sömnen. Men från att hon var runt sex månader har hon vaknat mellan 1-2 gånger per natt. För det mesta går det bra att bara gå in, ge snutte, klappa och gå ut. Ibland måste jag ramsa några gånger (a la Anna Wahlgren, fast jag har inte "kurat" utan använder bara " verktyget" ramsan). Men ibland funkar det inte och då kan hon vara vaken 1-1,5 timme. Det händer inte så ofta tack och lov. Hon är extremt lättlagd på kvällarna numer och somnar själv efter nattrutinen. Hon sover i en klädkammare så ljus är inget problem.

Hon somnar 19 varje kväll och sover oftast till någon gång mellan 05.45-06.45 (med ett eller två uppvak då) och sedan sover hon ca 1 timme på dagen.

Säkert ganska normalt, men man blir ju sjukt avis på dom som har barn som sover själva hela natten... Jag är ensamstående också och har alltid varit, så det är ju alltid jag som tar uppvak och tidiga mornar.

Så jag längtar tills hon förhoppningsvis börjar sova de flesta nätter utan att väcka mig...

Så ni därute som haft barn som vaknat en del när de var små, när började de sova ordentligt?

• Svar på tråden Hur länge vaknar barn på natten?
  • Jenny 886

Min dotter har varit jätte svår med sitt sovande. Man kan väl säga att hon inte tyckt om att sova. Men när hon var nånstans mellan 1 1-2 - 2 år började hon sova hela nätter. Visst vaknar hon om hon drömmer och så. Idag är hon snart 3 år och sover väldigt bra. Är det nått så kommer hon in själv till oss.
    Det kändes som det dära natt vandrandet aldrig skulle ta slut. Men det började minska så smått efter 1 1/2 år.

• Mmmbop

Tack och lov! Det låter ju hoppfullt, inte såååå långt kvar. Jag håller tummarna =)

• Fiamedbarn

Jag har en kille som snart är fyra som fortfarande vaknar i stort sett varje natt. Men då får han samsova med oss och det brukar gå bra, men ibland vill han vara uppe och leka eller äta varför det kan ta ett tag (ca 1-2 h) att få honom att somna igen,

Men det brukar bli bättre med tiden! Ett tips är också samsovning då barnet blir tryggare snabbt och därmed kommer till ro - sen kan man ju lyfta tillbaka barnet om man vill, 

• Mmmbop
    Fiamedbarn skrev 2013-04-18 19:50:37 följande:
    Jag har en kille som snart är fyra som fortfarande vaknar i stort sett varje natt. Men då får han samsova med oss och det brukar gå bra, men ibland vill han vara uppe och leka eller äta varför det kan ta ett tag (ca 1-2 h) att få honom att somna igen,

Men det brukar bli bättre med tiden! Ett tips är också samsovning då barnet blir tryggare snabbt och därmed kommer till ro - sen kan man ju lyfta tillbaka barnet om man vill, 
    Jo, kanske. Men jag upplever att båda jag och dottern blir störda av det. Jag blir det väldigt mycket. Vaknar massor av gånger. Så jag har valt att "ta" att vakna 1-2 gånger ordentligt istället för massor av lättare uppvak. Men om hon fortsätter vakna när hon är så stor att hon kan komma över själv, så får jag väl helt enkelt köpa en dubbelsäng så vi inte stör varandra så mycket =)
  • ymmmi

Våran dotter på 1 1/2 har perioder, där hon vaknar

• Alisa

Äldste sonen var ca 1,5 år och det gick från en natt till en annan. 
    Dottern på 4 år vaknar och kommer över till våran säng nästan varje natt. Lösningen var en större säng så vi alla får plats Glad 

• Heffa

Min son är åtta och vaknar fortfarande på natten... Då enbart för att komma in till oss, så det stör inte mycket, men vi blir väckta.

• Heffa

Sen har vi Våran dotter, som är 1,5 år, snittar 20 uppvak/natt. Trots att hon ligger hos oss. Det är jobbigt, även om det är mycket bättre än för ett år sen.

• Fiamedbarn
    Mmmbop skrev 2013-04-18 19:56:57 följande:
    Jo, kanske. Men jag upplever att båda jag och dottern blir störda av det. Jag blir det väldigt mycket. Vaknar massor av gånger. Så jag har valt att "ta" att vakna 1-2 gånger ordentligt istället för massor av lättare uppvak. Men om hon fortsätter vakna när hon är så stor att hon kan komma över själv, så får jag väl helt enkelt köpa en dubbelsäng så vi inte stör varandra så mycket =)
    Jag och min son är också otroligt lättväckta så samsovning är inte optimalt. Men att låta barnet somna tillsammans i soffa eller sängen har spart en massa tid och känslomässig turblens! Hade jag vetat bättre innan jag köpte juniorsängen hade jag köpt en vanlig säng - 120 - till sonen. Så hade man kunna legat bredvid honom när han ska somna om.
  • Fiamedbarn

Som det är nu har vi en extrasäng i extrarummet dit en av oss går när sonen kommer till dubbelsängen. Det funkar hyfsat! Samsovning är en konst som man faktiskt kan lära sig

Svar på tråden Hur länge vaknar barn på natten?