Hur länge vaknar barn på natten?
Ja, alltså jag förstår ju att barn alltid vaknar på natten, men när börjar de flesta barn (alltså inte dom som alltid sovit toppen) sova utan att "störa" sina föräldrar?
Jag har en 14-månders tös som har haft bättre och sämre perioder gällande sömnen. Men från att hon var runt sex månader har hon vaknat mellan 1-2 gånger per natt. För det mesta går det bra att bara gå in, ge snutte, klappa och gå ut. Ibland måste jag ramsa några gånger (a la Anna Wahlgren, fast jag har inte "kurat" utan använder bara " verktyget" ramsan). Men ibland funkar det inte och då kan hon vara vaken 1-1,5 timme. Det händer inte så ofta tack och lov. Hon är extremt lättlagd på kvällarna numer och somnar själv efter nattrutinen. Hon sover i en klädkammare så ljus är inget problem.
Hon somnar 19 varje kväll och sover oftast till någon gång mellan 05.45-06.45 (med ett eller två uppvak då) och sedan sover hon ca 1 timme på dagen.
Säkert ganska normalt, men man blir ju sjukt avis på dom som har barn som sover själva hela natten... Jag är ensamstående också och har alltid varit, så det är ju alltid jag som tar uppvak och tidiga mornar.
Så jag längtar tills hon förhoppningsvis börjar sova de flesta nätter utan att väcka mig...
Så ni därute som haft barn som vaknat en del när de var små, när började de sova ordentligt?