• I Walk The Line

Vilken ålder för att använda kik?

Min som o dotter vill ha kik, de har velat ha Facebook oxå men jag har sagt nej till det, men där har jag åldersgränsen att luta mig mot. Anledningen till Facebook "förbudet" är att de inte förstår det som finns där, tex såg min son en bild på en blodig människa som delades, han var helt förskräckt länge, drömde mardrömmar o kunde inte släppa det. Kik har jag sagt att vi kan kolla på, men när jag skulle lägga till appen stod det att man skulle intyga att man var över 17 för att det innehöll material som kunde vara störande? Jag blev då osäker... Min son är 10, dottern 8..

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken ålder för att använda kik?
  • salta katten

är det inte så att man kan få bilder av vem som helst? Typ dickpics och sånt skit?

• Scoops

Jag tycker man är naiv om man tror att sånt är något annat än appar tänkta till dejting. 
    Den typ av kommunikation man har där är ju samma sort som man kan ha via sms eller facebook (alltså chattfunktioner), fast de är öppna för alla och alltså mer osäkert än Facebook och liknande där man faktiskt kan dölja sin profil från andra utanför sin vänskapskrets.

• vindruvan

Då det är en app som vem som helst kan använda och vara helt anonym och därefter kontakta folk (mitt/ditt barn) så har jag sagt nej till min 9-åring. Jag säger nej till Kik, Facebook, Instagram för att det inte behövs när man är 9 år och vill ha kontakt med sina vänner, då ser jag hellre att det rings eller skickas sms till varandra, då vet man i alla fall vem som dom har kontakt med.

Ser ingen anledning att släppa in dom fritt på internet med alla knäppisar som finns för tidigt innan dom heller inte riktigt klarar av att se förbi och undvika dåliga saker.

• vampyria2

Mina ungar får ha det när de ber om det men jag ska ha deras inloggningar och de ska veta att jag går in och läser vad de skriver minst en gång om dagen.
    Sen när de är runt 14-15 så har jag låtit dem ha sitt privatliv och jag hoppas att jag har lärt dem att uppföra sig på nätet innan dess.

Min äldsta barn fyller snart 22 och 24 år och har faktiskt skött det hela väldigt bra och har aldrig varit några som mobbar eller håller på att jäklas med andra.

Vid två tillfällen så har min äldsta dotter bett mig om hjälp för att män har inte slutat besvära henne och jag har då gått in och satt stopp för det hela.

Se till att prata med barnen om vad man ska tänka på när man är där ute och säg till dem att de ska be om hjälp om det dyker upp något de känner sig obekväma med.
    Sen naturligtvis så ska man lära dem att på nätet ska man ljuga om typ allt, ingen som man inte känner IRL behöver veta vad man heter eller bor osv.

Det är en stor del av vårt samhälle i dag så det är bättre att inkludera dem och vägleda dem hårt i början så de lär sig hur det fungerar än att förbjuda det sen helt plötsligt så har de skaffat saker a och vi föräldrar har ingen insyn alls i det hela.

• vampyria2
    Scoops skrev 2016-02-04 20:57:57 följande:

Jag tycker man är naiv om man tror att sånt är något annat än appar tänkta till dejting. 
    Den typ av kommunikation man har där är ju samma sort som man kan ha via sms eller facebook (alltså chattfunktioner), fast de är öppna för alla och alltså mer osäkert än Facebook och liknande där man faktiskt kan dölja sin profil från andra utanför sin vänskapskrets.

Låter faktiskt som att du inte har nån koll på vad kik är faktiskt det är ju bara ett charprogram
  • vampyria2
    vindruvan skrev 2016-02-04 21:06:49 följande:

Då det är en app som vem som helst kan använda och vara helt anonym och därefter kontakta folk (mitt/ditt barn) så har jag sagt nej till min 9-åring. Jag säger nej till Kik, Facebook, Instagram för att det inte behövs när man är 9 år och vill ha kontakt med sina vänner, då ser jag hellre att det rings eller skickas sms till varandra, då vet man i alla fall vem som dom har kontakt med.

Ser ingen anledning att släppa in dom fritt på internet med alla knäppisar som finns för tidigt innan dom heller inte riktigt klarar av att se förbi och undvika dåliga saker.

Varför inte istället lära henne att man bara godkänner folk man vet vem det är och sen ha full koll på vad hon sysslar med där?
    Vad är föresten skillnaden mellan kik och tex Facebook, du vet väl att hela fejan svämmar över med fejk profiler?
  • vindruvan
    vampyria2 skrev 2016-02-04 21:37:54 följande:
    Varför inte istället lära henne att man bara godkänner folk man vet vem det är och sen ha full koll på vad hon sysslar med där?
    Vad är föresten skillnaden mellan kik och tex Facebook, du vet väl att hela fejan svämmar över med fejk profiler?

Jo men Facebook används inte heller ännu då barn inte har där att göra.
    Det kommer meddelanden utan att man vet vem det är, har själv haft Kik och det behöver inte barn ha heller. Det kommer när det är tid för det. 

Man kan lära ut vett utan att för den delen ha det i sin telefon. 

• Scoops
    vampyria2 skrev 2016-02-04 21:36:00 följande:

Låter faktiskt som att du inte har nån koll på vad kik är faktiskt det är ju bara ett charprogram

Vilket var precis vad jag skrev..

Det som skiljer programmen åt (förutom layouten och till viss del typsnittet) är säkerhetsaspekterna.
  • Humlan87

Snälla, låt inte era låg- och mellanstadiebarn ha tillgång till åldersgränsbelagda appar. De klarar inte att hantera det och förstår inte att det är samma sak att skriva till någon som att säga det direkt till personen. Oerhört många konflikter i skolan grundar sig i att dumma, elaka och onödiga kommentarer fällts på internet, på plattformar som ask, instagram, kik osv. Risken är stor att ditt barn blir utsatt för verbala övergrepp och kränkningar och risken är också stor att ditt barn kränker andra.

Det här med att förstå att det man säger på internet ska passera genom samma filter som det man säger i den fysiska verkligheten är ju något som väldigt många vuxna har svårt att förstå och då känns det oerhört naivt att tro att barn på 8-13 år ska klara det. Bespara ungarna dessa bekymmer, gå ihop med andra föräldrar i klassen och bestäm tillsammans att hoppa över internetmobbingens olika mötesplatser.

• vampyria2
    Humlan87 skrev 2016-02-05 00:46:42 följande:

Snälla, låt inte era låg- och mellanstadiebarn ha tillgång till åldersgränsbelagda appar. De klarar inte att hantera det och förstår inte att det är samma sak att skriva till någon som att säga det direkt till personen. Oerhört många konflikter i skolan grundar sig i att dumma, elaka och onödiga kommentarer fällts på internet, på plattformar som ask, instagram, kik osv. Risken är stor att ditt barn blir utsatt för verbala övergrepp och kränkningar och risken är också stor att ditt barn kränker andra.

Det här med att förstå att det man säger på internet ska passera genom samma filter som det man säger i den fysiska verkligheten är ju något som väldigt många vuxna har svårt att förstå och då känns det oerhört naivt att tro att barn på 8-13 år ska klara det. Bespara ungarna dessa bekymmer, gå ihop med andra föräldrar i klassen och bestäm tillsammans att hoppa över internetmobbingens olika mötesplatser.

Just därför de ska veta att man har inloggningen och går in och läser det de skriver.
    Jag tror mer på att vi föräldrar måste vara mer delaktiga och styra upp det hela, de blir inte snällare när de kommer till tonåren, jag lovar och då är det bra att man har varit med under några år och lärt dem hantera det hela än att bara släppa lösa dem där sen.
  • annasv1980

På kik kan man hux flux bli kontaktad av någon, oftast på engelska, som vill chatta om sex och som skickar bilder som inte är lämpliga för dina barn. Jag blockar direkt när någon sådan dyker upp och har inte förstått hur de fått tag i mitt användarnamn. Av manliga bekanta har jag förstått att det även förekommer tjejer som vill sälja sex, typ klicka på något som kostar pengar för att få se henne i webbkamera. Det är en riktig skitapp. Om dina barn vill chatta med sina vänner, skaffa whatsapp. Där måste man byta mobilnummer och kan inte hålla på och chatta anonymt.

• vampyria2
    annasv1980 skrev 2016-02-05 05:10:01 följande:

På kik kan man hux flux bli kontaktad av någon, oftast på engelska, som vill chatta om sex och som skickar bilder som inte är lämpliga för dina barn. Jag blockar direkt när någon sådan dyker upp och har inte förstått hur de fått tag i mitt användarnamn. Av manliga bekanta har jag förstått att det även förekommer tjejer som vill sälja sex, typ klicka på något som kostar pengar för att få se henne i webbkamera. Det är en riktig skitapp. Om dina barn vill chatta med sina vänner, skaffa whatsapp. Där måste man byta mobilnummer och kan inte hålla på och chatta anonymt.

Jag frågade min 13 åring och han har inte ens fått nått kik meddelande ifrån någon han känner, förutom kjedjemess.
    Han tror att det kan bero på att han har sitt kiknamn öppet på andra sidor, som sagt om man lör barnen nätvett så är det oftast bara en tillgång för dem att hänga där.
  • Nenne666
    vampyria2 skrev 2016-02-05 03:45:58 följande:
    Just därför de ska veta att man har inloggningen och går in och läser det de skriver.
    Jag tror mer på att vi föräldrar måste vara mer delaktiga och styra upp det hela, de blir inte snällare när de kommer till tonåren, jag lovar och då är det bra att man har varit med under några år och lärt dem hantera det hela än att bara släppa lösa dem där sen.
    Jag håller helt klart med dig. Så resonerar jag med.
Svar på tråden Vilken ålder för att använda kik?