• Anonym (NÅ?!)

Köper du billiga skitskor eller skor av kvalitet som kostar mer?

Är du en sådan där människa som köper billiga skor á la 99 kronor på skopunkten som är så platta att du likväl kunde gå på marken? Eller köper du dyrare skor som är av bättre kvalitet med bättre sulor och komfort?
    Hur resonerar du som köper de billiga skorna?

Och kom nu inte och påstå att ett par skitskor för 99 kr är det samma som ett par, låt oss säga, Ecco för 600 kronor (tänker nu skor av samma typ, som exempelvis ballerinaskor), för det är det inte.  

• Svar på tråden Köper du billiga skitskor eller skor av kvalitet som kostar mer?
  • Thaleya1

Det här är den sortens skor jag gillar att ha på sommaren. Och jag garanterar att de är inte bättre om jag hittar dyrare par. och garanterat inte mer bekväma...

Om det är höst eller vinter har jag oftast vinterkängor/pumps, snygga med snörning, högklackade..hittade inte liknande bild nu. De brukar kosta omkring 300-500 kr.

• Anonym (jag)

Jag köper inte "skit" skor på skopunkten osv om jag tänkt ha dem under en längre tid, fötterna är dyrbara, man ska ta hand om dem! Men är det för tex en kväll eller gå runt i gegga osv så köper jag billiga "skit" skor.
    De jag köpt där har hållit max en sommar och jag har fått ont i fötterna av att de har ingen bra dämpning.
    Annars kör jag på dyrare skor som ligger på rea, tex 800 kr nypris men får dem för 400 kr, håller längre och mina fötter mår suveränt!
    Till mina barn köper jag bara dyra skor, deras fötter formas i så många år.

• Missermajser
    Anonym (NÅ?!) skrev 2013-04-19 10:02:13 följande:
    Är du en sådan där människa som köper billiga skor á la 99 kronor på skopunkten som är så platta att du likväl kunde gå på marken? Eller köper du dyrare skor som är av bättre kvalitet med bättre sulor och komfort?
    Hur resonerar du som köper de billiga skorna?

Och kom nu inte och påstå att ett par skitskor för 99 kr är det samma som ett par, låt oss säga, Ecco för 600 kronor (tänker nu skor av samma typ, som exempelvis ballerinaskor), för det är det inte.  
    Jag köper dyra skor för att slippa ha ont i ryggen och köpa nya skor för ofta. Det är ju dyrare att köpa många par billiga...

Ecco är tyvärr för dåligt dämpade och något överskattad kvalité tycker jag. 
  • Anonym

Vart hittar ni bekväma skor med bra kvalité som är SNYGGA?!
    länka gärna.

• Anonym
    Anonym (jag) skrev 2013-04-21 10:09:45 följande:
    Jag köper inte "skit" skor på skopunkten osv om jag tänkt ha dem under en längre tid, fötterna är dyrbara, man ska ta hand om dem! Men är det för tex en kväll eller gå runt i gegga osv så köper jag billiga "skit" skor.
    Precis som jag. Till vintern går jag i mina curlingkängor från Clarks som är inne på tredje året och fortfarande lika varma och sköna. Till sommaren älskar jag att variera mig och vill ha olika klackhöjder, olika färger och olika modeller. Då är det liksom inte hållbart att köpa skor för 1000 kronor som jag dessutom bara använder då och då. Mina billiga skitskor håller år efter år eftersom jag är så sparsam med att använda dem. 
  • Qvinna
    Sarah84 skrev 2013-04-20 23:11:34 följande:
    Då skulle jag definitvit reklamera dom. Min ecco goretex kängor jag har, har hängt med i 3 vintrar nu. Antar att de säkerligen håller 2 vintrar till. Använda varje dag. Så de var värda varenda krona.
    Jag gick tillbaka med skorna men det gick inte att reklamera då jag tar av mig skorna fel? jag sätter alltså tåspetsen mot andra fotens häl när jag tar av mig skorna..
  • Lindsey Egot the only one

(jag)

Jag skulle inte ens ta på mig ett par billiga skor om jag ska gå runt i gegga utan ett par gummistövlar!

• Sarah84
    Qvinna skrev 2013-04-21 10:38:26 följande:
    Jag gick tillbaka med skorna men det gick inte att reklamera då jag tar av mig skorna fel? jag sätter alltså tåspetsen mot andra fotens häl när jag tar av mig skorna..
    Ja, så ska man inte ta av sig skorna. Vart är de trasiga då? Hälen?

• Qvinna
    Sarah84 skrev 2013-04-21 20:24:38 följande:
    Ja, så ska man inte ta av sig skorna. Vart är de trasiga då? Hälen?

Tyget inne i skorna lossnade och korvade sig så det var inte så skönt att ha dom på sig :/ har alltid tagit av mig skona så i hela mitt liv och det har funkat bra :p
  • biologic

Köper Vagabond för det mesta, då skinnskor andas bäst och de är sköna att ha, men sedan har jag även slit- & slängskor.

• YokohamaNr2

Köper aldrig dyra skor, för mig är det inte värt det. Har billiga och medeldyra. Mina dyraste kostar väl runt 800-900 kr, det var vinterskor. Runt där går min gräns, ser inget värde i att köpa skor för flera tusen. Tycker generellt att kvaliteten har försämrats. Tex Converse, har flera stycken från när de var populära runt -91 som fortfarande håller, medan de nya jag har köpt har hållt högst en säsong.

• sextiotalist

En annan sak, man hävdar stenhårt här att dyra skor är bra för fötterna, det är högsta grad individuellt. Eccho, som många lovordar, har en urusel läst för mina fötter, men många billiga skor har läst som passar mina fötter perfekt.
    Kan väl tillägga att jag har passerat 50, har sedan gymnasiet mest gått i högklackat (hela 80-talet i billiga pumps) och har varken fot eller ryggproblem.
    Den enda gången jag känt av "dåliga" skor var när jag lånade tonåringens urvuxna gymapskor och började springa i dom, då fick jag ont i vristerna. Men det är nog den enda gången jag inte har kunnat ha vilka skor som helst.

Det som är viktigt är att skorna är välbalanserade och min erfarenhet är att det är ingen prisfråga. Man kan hitta obalanserade svindyra skor och välbalanserade billiga skor.    

• tindralva

Blandar lite hejvilt mellan billiga och dyrare skor. Jag fryser jättemycket om fötterna på vintrarna, detsamma gör mina barn, och vi har provat det mesta i skoväg de har haft Kuomastövlar, extra ullsulor mm men ALLTID frysit. I fjol köpte jag Ecco Goretex med ullfoder till mig och jag har utan problem varit ute i -25 grader i en timma utan att ens bli kall i dem. En omöjlighet innan de skorna. Köpte likadana till barnen denna vintern, dyra men inte heller de har frusit om fötterna en enda gång efter det.

Sandaler och tygskor på somrarna köper jag ofta billigt på Din sko eller skopunkten annars är jag väl en mittemellanspenderare. 

• Petroleum

Både och. Jag köper gärna billiga skitskor för att kunna ha lite då och då och kunna byta ofta. MEN jag har ett par Meindl-kängor på vintern eftersom vi har hund som gås långa promenader med och ett par ordentliga löparskor på sommaren som promenadskor. Det bästa av båda sidor

Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
  • SpanskaFlugan

Många pratar om bra stöd i skor. Men den nya forskningen säger att vi ska gå barfota så mycket som möjligt för att stärka fötterna. Det talar ju för att man ska gå i inga skor eller så tunna och stödlösa skor som möjligt.....

• uglygodcilla81

Barfota låter ju bra.. Tills man blir gravid och fotvalven Sabbas och fotsulorna förstörs!! Nä, nu blir det av att köpa skor där man kan ha individuella inlägg :( att gå barfota hemma är inte heller att tänka på, kan inte ta ett steg utan sandaler! Måste köpa nya, kommer att landa på över 2000 spänn för ett par "individuella" sandaler...

• Anonym (12345)

Köper inte billiga skor för 99kr, de är ofast gjorde helt i plast och håller inte så länge, det blir inte billigare i längden.
    Gjorde det med mycket när jag var yngre och inte hade några pengar men nu satsar jag på kvalite.

Och det går att handla skor billigt beror på var man handlar, man behöver inte köpa addidas på scorett för 899kr det går att hitta dom 300kr billigare för att ta ett exempel.

Svar på tråden Köper du billiga skitskor eller skor av kvalitet som kostar mer?