• Anonym (Undrande)

Försäkringsmedicinsk utredning

Hej! Jag undrar om ni kan förklara bakgrunden till att man ska genomgå en försäkringsmedicinsk utredning.

Hur går det till? Jag har fått ett informationsbrev från min handläggare men jag har fortfarande frågor. Han kan tyvärr inte svara på mina frågor eftersom han inte tidigare skickat någon till en sådan utredning.

Vad gör sjukgymnasten? Vad gör arbetsterapeuten? Jag lider av en depression så jag kan förstå att jag ska träffa en läkare och en psykolog.

Jag känner mig väldigt orolig inför detta eftersom jag inte fått förklarat själva syftet och vad det ska leda till. Jag har genomgått/genomgår behandlingar som har gett lite resultat om än långsamt. Jag har en exogen depression, eftersom jag har drabbats av ett flertal mycket traumatiska händelser i mitt liv de senaste 4 åren. Vem som helst hade mått väldigt dåligt av det jag gått igenom. Vad jag har förstått det som så kan jag bli av med min sjukpenning efter detta. Det känns så sorgligt hur reglerna har blivit. Men lite information kanske skulle kunna göra att jag ser detta på ett annat sätt.

• Svar på tråden Försäkringsmedicinsk utredning
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi som svarar på detta forum har inte möjlighet att svara dig på dina frågor.

Om din personliga handläggare inte kan hjälpa dig angående dina frågor har du möjlighet att be att få svar av annan handläggare som har samma arbetsuppgifter som din handläggare.

Du kan ringa din personliga handläggare och be denna hjälpa dig med detta eller att du ringer oss på Kundcenter tel 0771-524 524  så skriver vi ned dina frågor och ber att annan handläggare ringer upp dig.

Hälsningar

Emil, handläggare

Svar på tråden Försäkringsmedicinsk utredning