• sallan

Utslag!! Kan nån titta o hjälpa?

Hej!

Jag har en liten kille som snart är 6 månader.
    Sen han va ca 3 månader har han fått mjölkfri mat i form av Althera, Nutramigen, Pepticate och nu Neocate, eftersom han reagerade på samtliga utom Neocate.
    Symptomen har varit utslag över hela kroppen, klåda från helvetet och kräkningar.

Vi bytte till Neocate för 1,5 veckor sedan men utslagen har blivit värre. Han är snustorr bako öronen och på fötterna och att smörja har inte hjälpt det minsta.
    Vi har fått diverse mediciner som ska lindra, hjälpa, minska, ta bort men inget fungerar. Alla läkare säger olika och vill ge olika behandling, men inget fungerar.

Så nu tänkte jag kolla efter här om nån har vart med om liknande.
    Är det NÅN som kan titta på bilden o känna igen utslagen, har era barn haft liknande?
    Vad har det varit? Jag har varit inne på svinkoppor, skabb, psoriasis, vanliga eksem, mjölkallergi, känslig mot kemikalier, känslig mot värme osv... Vi har tvättat rubbet som han leker med/på/rör och allt annat oxå förresten. Nu har det gått så långt att det stör hela familjens nattsömn. Han ligger bara o vrider o vänder sej o till slut börjar han gråta, för att somna av ren utmattning.

Nån som känner igen utslagen? Och om nån vet en bra barnläkare, gärna privat, i Stockholm Söderort, Södertälje, Gnesta, Nyköping så snälla, jag behöver hjälp!!
    Jag står inte ut av att se min son ha denhär hemska klådan hela tiden!!!
  • Svar på tråden Utslag!! Kan nån titta o hjälpa?
  • Liiii

Ser ut som atopiskt eksem, jag själv har det sen födseln och min dotter har det oxå, hon åt oxå neocate när hon var mindre. På min dotter fungerar elocon kräm och deucubal (mjukgörande) jag själv måste bada i kaliumpergranat när det är som värst det började jag bada i redan som 6 månader.

Jag bor i Nyköping och jag kan rekommendera några bra läkare dock så är de inte privata.

Skicka meddelande till mig om du vill veta mer.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii

Ser ut som atopiskt eksem, jag själv har det sen födseln och min dotter har det oxå, hon åt oxå neocate när hon var mindre. På min dotter fungerar elocon kräm och deucubal (mjukgörande) jag själv måste bada i kaliumpergranat när det är som värst det började jag bada i redan som 6 månader.

Jag bor i Nyköping och jag kan rekommendera några bra läkare dock så är de inte privata.

Skicka meddelande till mig om du vill veta mer.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • sallan

Tack för alla tips! Va hos läkaren idag och vi kom fram till att vi kör på Elocon tills utslagen försvunnit helt. Kommer de tillbaka, är han inte mjölkallergisk och kan skippa Neocate. Kommer det inte tillbaka är han mjölkallergisk och vi kör på med Neo.

• Lotta 3

sådär såg min dotter ut när hon reagerade på barnängens salva..

• Manoa

Äter ni andra i familjen mjölkfritt? Min mjölkallergiska son blev så där av att man tog i honom med rester av mejeriprodukter på händerna. Om man tex hade hyvlat ost och bara tvättat händerna slarvigt. Han blev dessutom sämre av krämer som miniderm. Den kräm som fungerat bäst är Locobase repair.

• sallan

Lotta: ja jag har haft lite misstankar om det kan va krämen vi smörjde med, locobase. Nu har vi använt Weleda några dagar, o det blev både bättre o sämre beroende på vart på kroppen man tittade.

Manoa: det har jag inte tänkt på mer än att flrsöka att låta bli o pussa efter att ha druckit kaffe med mjölk. Jag dricker inte mjölk rent, men min man gör. Ska börja tvätta händerna noga, kanske räcker med handsprit?
    Han har ju mest utslad på mage o rygg där man tar när man lyfter upp faktiskt! Bra tips!!!!

• TreblirFyra13

Jag kan rekomendera "forever living - propolis", kalas mot eksem l torra hudar. Min gudson har blivit mycket hjälpt när kortison o annat inte hjälpt.

• Hajis

Atopisk hy korrelerar ofta med allergi mot raps och senap, testa också att göra ett uppehåll med D dropparna som ofta innehåller olja som många barn kan reagera på...

• Farfalla

Dottern har allergi mot mjölk och soja bla.
    Och hon fick ordentliga nässelutslag av mjölken..

MEN sen visade det sig att hon inte tålde alvedon(!) Och såg exakt ut så som din gosse fast på i stort sett hela kroppen.. Efter nån dos bara..
    Vi fick smörja in henne flera ggr per dag med flytande zinkpudervätska från apoteket, lufta huden.

Hon såg ut som ett litet spöke min sessa. Men det vände efter några dagar!

Har han fått i sig alvedon?
    Mitt råd är absolut zinkpudetvätskan! (ett tips är att köpa ett packe engångs handskar gummivarianten!)

Hoppas han blir piggare! 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • jagälskarallaminabarn

Vill starkt minnas att min dotter, då 7år gammal, såg ut så när vi fick diagnos nässelutslag. Om det återkommer så kommer hon utredas men det var enbart den gången. Hon behandlades med flytande Tavegyl (allergimedicin) och blev sedan bra. Minns såväl den hemska klådan, försökte badda henne med kallt vatten resp smörja med after sun. Det hjälpte förstås bara tillfälligt men ändå.

Såg precis på fass.se att man inte ger Tavegyl till så små men det borde finnas någon annan allergimedicin som fungerar. Detta får du med all säkerhet ta med en barnläkare eftersom din son är såpass liten.

Varmt lycka till och krama sonen!

• shine

Vår son är mjölkproteinallergisk. Det räcker med att någon har hållet i en smörgås och sedan tar i honom för att han ska få utslag. Pussar man på honom och man haft en liten skvätt mjölk i så får han utslag. Det enda han kunde med var Neocate. Allt annat blev han dålig av. Nu när han är lite äldre så visade det sig att han även är allergisk mot ägg och vete.

Vet att det är jobbigt. Kämpa på!

Styrkekram!

• sallan

Vi fick besked av läkaren i fredags att det med 99% säkerhet inte är någon form av allergi, utan bara utslag. Efter 5 mån med massa strul och resor till sjukhus hit o dit. Så glad o lättad att det är uteslutet nu, men jäkligt irriterad över att det ska ta 5 månader.
    Han har fått mjölkprodukter och inte visat nån som helst reaktion. Har smörjt med Elocon som vi även stödsmörjer med när det behövs, efter bad så han lätt blir röd osv. Nätterna har varit rena gudagåvan och har även sovit hela nätter utan att vakna...:D
    Han är helt enkelt en torris som sina föräldrar. :)

Tack alla för tips och ideer!!!!! Har vart kanon att kunna tänka/se/utgå från olika perspektiv och håll!!

Svar på tråden Utslag!! Kan nån titta o hjälpa?