• detta

Hur långt innan äggdonationen börjar man med medicinerna?

Jag glömmer alltid att fråga doktorn detta när vi talar. Vi ska göra äggdonation utomlands och har fått en lång lista med mediciner. Hur långt innan börja man med dessa, hormoner och allt. 

Medicinerna gör ju att man hamnar i klimakteriet. Är detta tillfälligt? Återkommer äggproduktonen och mensen när jag slutat med hormonerna?    

• Svar på tråden Hur långt innan äggdonationen börjar man med medicinerna?
  • Leiben
    detta skrev 2013-04-19 17:09:25 följande:

Jag glömmer alltid att fråga doktorn detta när vi talar. Vi ska göra äggdonation utomlands och har fått en lång lista med mediciner. Hur långt innan börja man med dessa, hormoner och allt. 

Medicinerna gör ju att man hamnar i klimakteriet. Är detta tillfälligt? Återkommer äggproduktonen och mensen när jag slutat med hormonerna?    

Vad får du för mediciner?
  • Irma01

Låter märkligt, läkarna brukar ge en schema med hur du ska ta medicinerna.

I vilket land gör ni ÄD?

• Juppepuppe

Ja det är bara tillfälligt. Det är ju inte riktiga klimakteriet. Du bör få ett schema från läkaren eftersom det är väldigt viktigt att det blir helt rätt. Rätt antal dagar, rätt mängd, ibland även rätt tid på dagen. 

• annaba
    Som sagts ovan, du bör få en exakt tidplan från din klinik. För att ge ett exempel så ser min behandlingsplan inför ET ut så här:

18/4, mensens första dag
    7/5, UL för att kolla äggstockar/livmoderslemhinna och sen Procren injektion för nedreglering. Info från UL tillbaka till kliniken
    kring 12/5, mens efter Procren injektionen
    15/5, start med Progynon (östrogen) 2 mg/3 ggr per dag
    27/5, nytt UL för att kolla äggstockar/livmoderslemhinna. Info från UL tillbaka till kliniken.
    3/6 alt. 4/6, äggplock från donator + befruktning med makens spermier
    6/6 alt. 7/6, ET

Tiderna för äggplock och ET är än så länge preliminära eftersom det ju beror på hur donatorn svarar på sina mediciner och hur min egen kropp reagerar på medicinerna. Antar att det kan bli mindre förändringar baserat på det, och att jag dessutom kommer att få ytterligare instruktioner för när jag ska börja med Progesteron och i vilka mängder, också det kopplat till när ET blir.
  • Leiben
    annaba skrev 2013-04-22 10:14:36 följande:
    Som sagts ovan, du bör få en exakt tidplan från din klinik. För att ge ett exempel så ser min behandlingsplan inför ET ut så här:

18/4, mensens första dag
    7/5, UL för att kolla äggstockar/livmoderslemhinna och sen Procren injektion för nedreglering. Info från UL tillbaka till kliniken
    kring 12/5, mens efter Procren injektionen
    15/5, start med Progynon (östrogen) 2 mg/3 ggr per dag
    27/5, nytt UL för att kolla äggstockar/livmoderslemhinna. Info från UL tillbaka till kliniken.
    3/6 alt. 4/6, äggplock från donator + befruktning med makens spermier
    6/6 alt. 7/6, ET

Tiderna för äggplock och ET är än så länge preliminära eftersom det ju beror på hur donatorn svarar på sina mediciner och hur min egen kropp reagerar på medicinerna. Antar att det kan bli mindre förändringar baserat på det, och att jag dessutom kommer att få ytterligare instruktioner för när jag ska börja med Progesteron och i vilka mängder, också det kopplat till när ET blir.
    intressant!

Vad är procren?

Själv går jag på p-piller sedan mensen i helgen. Detta fram till 23/ 5 då jag ska börja med progynon på mensen som kommer då.

"On day 2 of red menstruation you start on Progynova, 2 tablets per day, 1 in the morning and 1 in the evening.
    You have ultrasound done at your gynecolog around day 10 of Progynova and send the result to us.

You continue on this doses until we ask you to increase the doses, which will be around 6th of June" 

Äggplock mellan 17-24 juni för donatorn. 
  • annaba
    Procren nedreglerar din egen ägglossning och stänger tillfälligt ner äggstockarnas aktivitet - du försätts i ett tillfälligt, kemiskt klimakterium. Effekten sitter i ungefär en månad, om du inte får någon ny injektion efter det startar dina egna äggstockar igång igen. Läkemedel i samma grupp (GnRH-antagonister) används också ibland som behandling för kvinnor med endometrios för att låta kroppen läka ut de angrepp som finns.

Procren, eller liknande medicin, används ofta för att göra nedregleringen inför IVF eller ÄD. Ibland verkar det dock som om vissa nedregleras med hjälp av P-piller istället - kanske för att den egna menstruationen är oregelbunden, eller för att man på annat sätt vill kunna styra mer exakt när behandlingen med östrogen ska startas upp.

Med p-piller kan du ju förlänga perioden du äter de hormoninnehållande tabletterna och på så sätt skjuta blödningen framåt några veckor om det skulle behövas för synkroniseringen med donator. Med Procren eller andra liknande läkemedel så fortsätter ju kroppen sin egen process efter det att effekten från sprutan avtagit.
  • detta

Oj vad många svar . Tack för schemat. Då blir det ca 1 mån innan som jag börjar med medicinerna. Låter bra, då behöver jag inte vara hormonpåverkad hela sommaren.

Vi har inte fått schemat från kliniken ännu, men det kommer nog snart.

Blir man väldigt påverkad av hormonerna? Känner rätt stora humörsvängingar utan extra hormoner.       

• Elizaa

Varför nedreglering? Trodde att man bara förberedde livmodern för att ta emot ett ägg....

Svar på tråden Hur långt innan äggdonationen börjar man med medicinerna?