Vii som fick andra barnet i mars....
Här kan vi som fick andra barnet i mars hänga och fortsätta prata lite bebisliv och hur vardagen numer ser ut med två barn :)
Här kan vi som fick andra barnet i mars hänga och fortsätta prata lite bebisliv och hur vardagen numer ser ut med två barn :)
Låter jobbigt att du inte får sova så bra :( Hoppas verkligen det blir bättre snart.
D är också inne i en period där han är mkt mer aktiv som du skrev vill klättra, och greja hela tiden. Han har också ett större närhetsbehov o vill inte sova själv så mkt alls. Han har dock börjat somna i vagnen igen när vi är ute o går. Jag tror också att det är en fas nu, att dom börjar upptäcka världen mer o vad dom kan göra.
D tar inte heller napp, vore skönt om han gjorde ibland.
Avocado visste jag inte kunde ge magknip, o potatis är tydligen stoppande, så många saker som man inte vet fortfarande fast det är andra barnet. Nu är han hård i magen också så har lagt ner smakisarna lite. Han får lite katrinplommonpure o messmör i ersättningen, får hoppas det blir bättre snart. Magknip är säkert ganska vanligt.
Åh, vad härligt med Teneriffa:) Soffipropp.Det är du defenitivt värd :)
Är nog allt lite avundsjuk på alla som reser iväg nu, men våran ekonomi tillåter inga resor nu :(
C är oxå hård i magen. Han har alltid bajsat mer sällan, var tredje eller fjärde dag. Inga problem när han helammades men med mat inblandat också blir det problem :( stackarna, kämpar så med att bajsa å ut kommer en liten harplutt. Nu e det lite kämpigt, hoppas han bajsat ordentligt imon annars blir det aldrig nån sömn. Plommon, messmör, amning kör jag med, nån som har fler tips? Kan man ge mikrolax?
Vi har eg inte heller ekonomi till en utlandssemester men maken köpte det i present till mig. Han e inte klok :)
Skönt å höra att det inte bara e C som ratar nappen fjärilspirr. Men oj vad skönt det hade vart om han tog den, åtminstone ibland :) men din lille tar nappflaska iafl. När började ni med flaska? Jag introducerade flaskan först nu, lite sent kanske....
Vi har en som är alldeles tvärt om så vi matar på med stoppande föda för att försöka undvika en natt bajsblöja. Blir ändå några stycken per dag. Stoppande ska sådant som blåbär, banan åt det grönare hållet, ris, potatis. Drivande är bröstmjölk, katrinplomon, banan som börjat bli brun, och russin.
Idag kom det bajs Måste ha varit 5:e dagen, men är inte helt säker på när han bajsade sist så nu har jag skrivit upp, blir helt vilsen på dagarna. Han har iaf inte haft ont. Tidigare bajsade han alltid varannan dag.
Rapsolja ska vara bra också, har hält i en skvätt i ersättningen, men då åt han inte så bra så ikväll fick han en tsk direkt och det gick bra att ge. Det kan man ju också blanda i maten när dom äter.
Mikrolax kan man nog ge men då är det mer om dom är förstoppade. Ja, inte roligt när det krånglar med magen ;( Hoppas det kommer ett stort lass hos C också. Kommer inte ihåg att det var så här med första när man började med mat.
Vilken present kan man ju inte säga nej till
Ni kommer få det jättebra tror jag.
D började få flaska när han var 2 veckor o från den kom det ju mkt mat till skillnad från mina bröst då, så han tog den glatt. Jag hade inte gett så tidigt om jag kunnat välja, risken är ju ganska stor att dom vägrar bröstet då, men har gått någorlunda bra iaf Kan tänka mig att det är svårt att få honom att ta flaskan nu. Har läst dom som har haft i lite vaniljsocker i ersättningen/bröstmjölken/vällingen som man har i flaskan, ska dom små tydligen gilla.
Hehe, ja här är det spridda skurar med bajsandet :) imorse kl fem tryckte C ut en harplutt modell större ich sedan en till men inget mer. Verkar som det är hårt hela vägen :( men vi jobbar på med katrinplommon, bröstmjölk och mild havregröt.
Härligt att det äntligen kom bajs fjärilspirr :D
Jag har provat att göra gröt på vällingpulvret och det åt han glatt så jag tror inte det är smaken han inte gillar. Han förstår helt enkelt inte hur man suger på nappflaskan. Provar olika sorter och pipmugg utan framgång. Det kommer ju lite grann när han biter å grejar ich vill ju ogärna släppa ifrån sig pipmuggen så jag hoppas han klurar ut hur man suger i sig det snart!
En kall morgon idag, hoppas det tinar upp lite innan det är dax att gå till dagis :)
Ja, det verkar vara väldigt olika med bajset :) Jobbigt när det är åt båda hållen. Kivi har jag hört ska vara lösande o färska blåbär, kokta blåbär är stoppande. En djungel det här.
Hoppas det har kommit lite mer, soffipropp. Inget roligt för lille plutten :( Men, prova lite rapsolja, blandat i gröten. Ska smörja tarmarna så att det går lättare att bajsa.
Hoppas han får in rätt teknik med vällingen, måste ju vara ganska förvirrande för honom hur man ska göra. Bra att han gillar vällingen iaf :)
Jobbigt nu när man måste skrapa rutor på bilen, har varit lite lat några dagar nu o tagit bilen till dagis, men vinner inte så mkt tid när man måste skrapa innan man åker.
Har ni börjat med sittvagn till era? Vi har en gammal 70-tals liggvagn som han fortfarande får plats i men han vill ju sitta upp mer nu, så måste nog byta snart.
Ha en bra helg :)
Sitter i sittvagn sen en tid tillbaka. Han ville sitta för att vara nöjd i vagnen och att efter att han kunde börja snurra började han även försöka kasta ett ben över kanten på liggdelen för att sen försöka snurra. Såg ut som han skulle ta sig över kanten så började ha sele på även i liggdelen och det uppskattades inte heller. Däremot köpte jag en vagn till som tillåter bakåtvänt åkande till skillnad från den vi hade kvar efter storebror. Han trivs bra i sin "nya" vagn med denna lösning.
Däremot så har vi kvar babyskyddet och inga protester för att sitta där. 9kg tung och 70cm lång så börjar det dock kännas trångt särskilt om man försöker få ner honom med sin vindflece jacka på. Tanken på overol i babyskyddet är bara att glöma för vår del. Lägger en filt över benen ist när det behövs.
Vi bytte till sittdel för ett tag sen när han var jätteförkyld men varvade med liggkorgen. Nu sitter han bara i sittdelen. Vi har en "ergonomisk" sittdel, man fäller hela sittdelen och inte bara ryggstödet. Tycker han sitter fantastiskt bra i den, hade inte vart lika bra i vår gamla vagn som man fäller upp och ner ryggstödet. Man kan oxå välja att ha den framåtvänt eller mot föräldern och det tycker jag är toppen. Vill gärna ha dem mot mig så man kan prata och hela tiden se dem. storebror åkte nog inte framåt förrens vid 2 år!
Vårt babyskydd är ganska stort, känns som om C kan sitta länge i det ( eller så har vi en liten bebis )
I helgen ska vi på teater och är bortbjudna på middag både lördag och söndag :) skönt tycker vi ;)
Ha en bra helg allihop!
Vårt baby skydd (brio) är ganska litet men storebror satt i den till han var 15mån gammal. Men nu var han av liten sort till skillnad från lillebror som nu vid 6mån ålder är lika stor som storebror var vid 11mån.
Hehe, ja här e de tvärtom. Storebror var mer normal, har dock alltid legat högre i kurvorna på vikten ich lägre på längden, men som han nu vid 4,5 års ålder jämnat till. Lillebror är dock en mini, 6,8 kg och 64 lång vid 6,5 månads ålder. Men han vägde ett kilo mindre vid födelsen oxå! Det betyder ju eg ingenting, bara de äter och mår bra!
Vi får köra med sele i liggdelen med, skulle aldrig våga annars. Finns dock ett ryggstöd som man kan fälla upp, tror han får ha den kvar ett tag till, nästa vagn tror jag inte han sitter så bra i än. Mot mig vill jag också gärna ha, tror också storebror satt frammåt från 2 år.
Min D är också ganska stor nästan 9 kg o 70,5 cm lång. Storebror var nästan exakt lika stor vid 6 månader, lite roligt :) Storebror satt nog i babyskyddet tills han var 8-9 mån, men var en annan årstid då med inte så tjocka kläder så får se hur länge det går nu.
Storebror sitter fortfarande bakåtvänt i bilen o får plats, blir 4 i nov. Vi funderar lite på hur vi ska göra, har köpt en frammåtvänd stol till stora o funderat på om han ska sitta kvar i den ena bakåtvända i andra bilen, men då måste vi köpa en ny till D. Får fundera lite till.....
Roligt med teater, Soffipropp :) o skönt att slippa laga mat :)
Pappan i familjen här jobbar hela helgen, så imorgon blir det lekbesök hos en kompis o bjudit in oss till Mormor på söndag, måste ha lite att aktivera stora med ;)
Vad härligt att tråden lever :):)
Lilla H har också haft lite problem med magen sen början, även när hon helammades. Hennes rekord är tre veckor och en dag! Nu börjar det faktiskt bli bättre (och oftare) trots mer fast föda. Rapsolja är bra och sen kan man också blanda lite mer vatten i ersättningen, vätska är ju a och o. (om dom som H inte dricker vatten i flaska förstås). Mikrolax ska man vara lite försiktig med, det är ju som sagt om dom är rejält förstoppade och att man är säker på att det sitter i slutet av tarmen. Vätska, rapsolja och ev laktulos är bättre i första hand (och som sagt undvika banan, blåbär och annat stoppande). Tänk att magen och bajs kan uppta så mycket tid.
Vad härligt med semester Soffipropp, klart ni är värda det :) och mysigt med teater mm i helgen.
Här har hänt något väldigt oväntat: H tog plötsligt nappen! Vi försökte de tre första månaderna utan att lyckas och la sen ner det... men härrom kvällen testade min man och plötsligt ville hon ha den. Hon ligger just nu och sover med den i munnen. Trodde jag aldrig, hon är ju ändå 6 mån om en vecka. Men väldigt skönt med tanke på att jag måste börja trappa ner på amningen. H ligger fortfarande i liggdelen och är nöjd med det, men snart är hon för lång så då får det bli sittdel. Dock är vår bara framåtvänd så vi vill vänta så länge som möjligt...
Ha en mysig helg allihop!
Underbart att lilla H tog nappen Lingu :) jag har oxå fortsatt att jobba med nappen men C spottar verkligen ut den, flyger iväg med fart. En gång trodde jag att "yes nu tog han nappen", men det var en engångsföreteelse. Börjar tappa hoppet för både flaska och napp. Börjar tänka att det kanske är lika bra. Storebror bytte ju ut bröstet mot välling å så fick man ändå vakna på natten, ibland flera ggr då han ville ha välling....
C är väldigt mammig just nu, är inne i en kläng och gnäll period. Bara vara uppe i famnen för att se å vara med hela tiden :) så jobbig men ack så charmig :D
Oj, 3 veckor utan bajs, Lingu, det var länge. Skönt det börjar bli lite bättre nu iaf. Och skönt att hon tar nappen
Här är det fortfarande mycket bajstänk, nu är han lös i magen ist, så idag blir det nog lite potatis o banan.
Annars är det väldigt klängit här med, men hoppas på att det går över snart
Ja, ibland är det verkligen tur att dom är så söta o det käraste man har <3
Var på Bvc i fredags och fick rådet att ge laktulos och resulax. Vilken effekt :) känns mkt bättre, inget mer kämpande för att trycks ut en endaste liten harplutt :) hoppas han kommer igång ordentligt med maten oxå, verkar som han haft dålig aptit när han vart förstoppad.
Han har tagit flaskan oxå, dock bara med vatten tills i förrgår. Då gjorde vi en flaska ersättning och killen slukade den :D välling går inte, tror inte han tycker om det. Men nu kör vi ersättning på kvällen och hoppas han kan komma till ro lite med sömnen när magen blir bättre!
Nu är jag påväg till barn mottagningen, Bvc tyckte C hade litet huvud och nästan hopväxt fontanell. Vid första besöket var läkaren inte så oroad så det är nog inget idag heller!
Ha en bra dag allihop!
Det låter underbart Soffipropp att det blivit ordning på magen Och att han tagit flaskan, härligt
Hoppas det gick bra på läkarbesöket.
Här är D fortfarande lös i magen, ringde bvc i måndags som tyckte vi skulle backa med mat o ge enbart morot. Fast vi har inte gett det heller o han är fortfarande lös, lite bättre dock. om det inte blivit bättre på månd ringer jag bvc igen. Jobbigt när det krånglar ;( Men han är iaf glad ;)
Nu har vi plockat fram sittvagnen, Han trivs jättebra i den Får man ta flera promenader i det fina höstvädret
Gick bra hos läkaren med C's lilla huvud :) däremot tror hon att han e mjölkproteins allergisk. Hård i magen och kräkningar som han har kan visst tyda på det. Även lite utslag i ansikte och armhålor. Så nu e vi inne på tredje dagen med mjölkfritt ich det går bra. Tycker han kräks mindre men är fortfarande hård i magen.... Det är nig i gen allergi men värt att testa. Dröm scenariot var ju att han helt plötsligt började sova om nätterna :) men det gör han inte heller :)
Haft en underbar helg i det vackra vädret. Dock slutar den med två förkylda kids men men :)
Vi e på väg att bygga hus. Har skrivit på för en tomt och väntar på lite papper för att söka bygglov :) känns fantastiskt roligt :)
Skönt allt var bra med C´s huvud. Hoppas det gått bra ned mjölkfritt, Soffipropp.
Åh, vad roligt med hus. Att vara med från början o bestämma hur allt ska vara :)
Här är D bra imagen igen o har börjat med lite morot igen, så får hoppas det går bra nu. Han är jätteintresserad av det vi äter nu o tar gärna allt han når o stoppar in i munnen ;)
Har era fått nägra tänder än? Inga här än, men det dregglas o bits, fast det har han iofs gjort länge så man kan ju undra lite.