• Chocoholica

Vad bjuda gästerna på dop? Klänningens betydelse?

Lilleman ska döpas om ett par veckor och efteråt kommer släkten från min och mannens sida att träffas och fika.
    Vet bara inte vad vi ska bjuda på förutom tårta. Några tips? Det behöver inte vara jättematigt och det ska vara enkelt och gott att laga / baka.
    Sen har jag för mig att det är tradition med någon slags klänning till både pojkar och flickor. Varför har man det?
    Prästen gav oss en förklaring men jag var så trött så det bara försvann.

• Svar på tråden Vad bjuda gästerna på dop? Klänningens betydelse?
  • Frontline
    Chocoholica skrev 2013-04-19 23:41:20 följande:
    Lilleman ska döpas om ett par veckor och efteråt kommer släkten från min och mannens sida att träffas och fika.
    Vet bara inte vad vi ska bjuda på förutom tårta. Några tips? Det behöver inte vara jättematigt och det ska vara enkelt och gott att laga / baka.
    Sen har jag för mig att det är tradition med någon slags klänning till både pojkar och flickor. Varför har man det?
    Prästen gav oss en förklaring men jag var så trött så det bara försvann.
    Smörgåstårta bli kanoners sen efter det lite kaffe och nån kaka och bulle...

Sen detta med klänning vet jag inte om det ska vara nån tradition på,  jag och mina syskon har låtit alla våra barn döpas i samma dopklänning som det heter men det är ingen tvång, vi själva ville inte det till vårt tredje barn utan han fick vara sig själv i en bodys i hemmet...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Chocoholica
    Frontline skrev 2013-04-19 23:46:26 följande:
    Smörgåstårta bli kanoners sen efter det lite kaffe och nån kaka och bulle...

Sen detta med klänning vet jag inte om det ska vara nån tradition på,  jag och mina syskon har låtit alla våra barn döpas i samma dopklänning som det heter men det är ingen tvång, vi själva ville inte det till vårt tredje barn utan han fick vara sig själv i en bodys i hemmet...
    Moy moy, det är inte dumt med smörgåstårta. Bra förslag. Tackar. Glad
  • mammalovis

Vi hade köpt smörgåstårta med vanlig hembakad prinsesstårta efteråt med tanke på att många reste 16-20 mil.

Klänningen är väl lång för att de ska växa i tron vill jag minnas. 

• Chocoholica
    mammalovis skrev 2013-04-19 23:49:48 följande:
    Vi hade köpt smörgåstårta med vanlig hembakad prinsesstårta efteråt med tanke på att många reste 16-20 mil.

Klänningen är väl lång för att de ska växa i tron vill jag minnas. 
    Ja just det, så var det nog. Tack. Glad
  • SuzR

Vi hade mousserande vin och goda snittar och sen kaffe och kaka

• Lindsey Egot the only one

Smörgåstårta eller pastasallad med kall sås bredvid brukar vara enkel mat att servera.

Jag har
    pastaskruvar
    Kycklingbitar
    Baconbitar
    Fetaost
    Soltorkade tomater
    Olika salladssorter
    Tomat
    Gurka
    Sockerärtor
    Paprika
    Avokado
    Ja allt som är gott att äta kallt.

Sedan kan du göra två såser på gräddfil

Gräddfil, pressad vitlök, salt och peppar

Gräddfil, strimlade soltorkade tomater, pressad lime och salt.

Den sistnämnda såsen är även riktigt god till lax med pesto på.

• Janot

Jag skall ha potatissallad med kallskuret kalkon skinka och rostbiff sedan tårta fudge kaka hallongrotter choklad cigarrer vaniljdrömar och dumme massariner men jag har ju lång väga gäster som kommer och då får det vara rejält.

• älskarlivet81

Mycket handlar om hur många gäster man har också... Vi hade aldrig kunnat ha pastasallad (för mycket jobb) eller smörgåstårta (för dyrt)

• Lindsey Egot the only one

älskarlivet81

Jag brukar göra pastasallad när vi är uppemot 50 personer för att det är enkelt,

• älskarlivet81

Vi har bjudit 80-90 pers till vår dotters kommande dop..

LindaEfraim skrev 2013-04-20 14:38:16 följande:
    älskarlivet81

Jag brukar göra pastasallad när vi är uppemot 50 personer för att det är enkelt,

• Chocoholica

Tack allihopa för era förslag. Jag & mannen kommer att gå igenom dem och bestämma senare ikväll. Glad

• BeanBag

Vi hade baguetter och olika pålägg och röror så alla kunde göra sin egen smörgås utifrån olika allergier mm.

• titti81

dopklänningen är för lång av tradition. för att man vid konfirmationen ska ha växt i sin kristna tro och då ha en vit kåpa som passar. 

Svar på tråden Vad bjuda gästerna på dop? Klänningens betydelse?