• Anonym (Trådstartaren)

Kan han tvinga mig välja?

Har två barn: en tvååring vars pappa vi inte har kontakt med och ett barn som är 6 månader med mitt senaste ex som jag gjorde slut med när barnet var i magen, för han visade på ett kontrollerande beteende och var sjukligt svartsjuk. Nu är jag lite ensam och har därför köpt en hund på blocket, en omplacerings hund. Hunden är en tre årig hanne, är blandning med rottwejler och schäfer så den är ganska stor och de förra ägarna sålde honom för de inte kunde kontrollera honom och han hade bitit deras åtta åring. Nu har mitt minsta barns pappa sagt att han kräver full vårdnad om vårt gemensamma barn och han vill att även mitt andra barn ska omhändertas och han säger att även det barnet gärna får bo med han så länge eftersom han varit som hans pappa sedan dag 1. Allt bara för att han säger att han inte vill att barnen ska bo med en folkilsken hund. Jag lämnar ju inte hunden ensam med barnen men han får vara med och nosa och leka med dem och två åringen får leka med han så hunden vänjer sig vid barn. Hunden har morrat lite men då säger jag bara nej så slutar han. Han behöver bara fostras lite. Kan mitt ex tvinga mig välja? Han vill inte att barnen är här alls när hunden är det. Tror ni han kan få vårdnaden? Just nu har jag all vårdnad eftersom barnet är litet men exet har honom flera dagar i veckan. Tror inte han egentligen har chans men blir ju orolig. Tänker inte göra mig av med hunden det är ju också min bebis nu.

• Svar på tråden Kan han tvinga mig välja?
  • izgo

Lämna tillbaka hunden eller sälj, direkt!
    Sjukt att du ens tänker tanken att skaffa en sån hund!!

• Tååtan

Vadå kan han tvinga mig att välja? Inte är du väl så dum att du tycker att det är ett svårt val?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-04-20 17:26:59 följande:
    2 småbarn, varav en 6 månaders bebis och en schäferrottiskorsning som är ouppfostrad?! Seriöst? Vad gör du med hunden när barnen får vattkoppor eller influensa?

Vad gör alla andra med sina hundar när barnen är sjuka? Varför skulle min hund vara annorluda?
  • Anonym
    AnnasoR skrev 2013-04-20 17:13:23 följande:
    En annan sak jag tänkte på. TS, har du erfarenhet av hundar sedan tidigare? Har du haft "problemhund" någon gång? Vet du vad det är du ger dig in i? Det brukar inte bara vara att fostra om man förut inte haft erfarenhet av brukshundar.

Mina föräldrar har alltid haft hund, typ Labrador. Detta är min första egna hund men alla måste ju ha en första för att lära sig. Det går jätte bra att gå ut. Ni som undrar på morgonen så tar jag ut hunden runt huset bara så han får kissa medan barnet äter frukost vid tvn och det andra ligger i spjälsängen.
  • Anonym
    David76 skrev 2013-04-20 17:16:20 följande:
    Har sagt det tidigare: oftast är hundägaren dummare än hunden! Skulle nästan va lite komiskt om hunden bet sönder dej, typ hela högra örat. Du skulle om inte annat se väldigt rolig ut

Varför vore det roligt? Otrevlig kommentar faktiskt, väldigt orelevant för tråden.
  • kvinna 34

Om du nu tvunget ska välja så hellre välja bort en hund än ett barn ,  och ska du välja mellan hunden och han så väljer man han .

• Anonym

Fått olika svar nu. Någon skriver att han kan ta mina barn pga hunden men andra skriver att det inte är något som påverkar. Hur är det egentligen? Pappan har ju dessutom inga bevis? Kommer de då testa hunden om anmälan kommer in? Annars borde ju ingen få ha barn och hund? Jag tycker det är försvarligt om hunden biter om den känner rädd och barn kan vara ganska hårda.

• Anonym
    kvinna 34 skrev 2013-04-22 12:09:38 följande:
    Om du nu tvunget ska välja så hellre välja bort en hund än ett barn ,  och ska du välja mellan hunden och han så väljer man han .

kvinna 34 skrev 2013-04-22 12:09:38 följande:

Självklart! Men jag vill inte välja, jag vill ha både
  • Anonym (hundägare)
    Anonym skrev 2013-04-22 12:11:09 följande:
    Fått olika svar nu. Någon skriver att han kan ta mina barn pga hunden men andra skriver att det inte är något som påverkar. Hur är det egentligen? Pappan har ju dessutom inga bevis? Kommer de då testa hunden om anmälan kommer in? Annars borde ju ingen få ha barn och hund? Jag tycker det är försvarligt om hunden biter om den känner rädd och barn kan vara ganska hårda.
    Den tidigare familjen gjorde sig av med hunden pga problem med att kontrollera den och att den bet ett barn. Att ta över en sådan hund när du inte själv haft hund tidigare och dessutom har mycket små barn, som inte rimligtvis kan undervisas i hur man beter sig mot en hund, visar på dåligt omdöme. Att du tycker det är försvarligt om en hund biter är ännu sämre.

Att ta över en sådan hund kan vara bra om man har stor vana med stora hundar och har mycket tid att ägna åt den. Då kan ett projekt av det här slaget - at fostra om en problemhund - vara mycket givande. Det är inte lämpligt som ett förstahundsval, och inte en bra familjehund i det skick han är idag.

Pappan behöver inga bevis, han behöver bara tala om historen med de förra ägarna och då är det troligaste att det blir utredning. Din lämplighet som förälder blir ifrågasatt.
  • kvinna 34
    Anonym skrev 2013-04-22 12:12:26 följande:

Självklart! Men jag vill inte välja, jag vill ha både
    Aj då , tur man inte har hund med andra ord(-: Glad
  • gabriella2013

Ja du kan bli av med vårdnaden eller boendet iallafall. Din skyldighet som förälder är att se till dina barns bästa. Och det är inte dina barns bästa att vara nära en hund som det finns en risk att han skadar dem. Hur vet du att det finns en risk? För att den blev omplacerad pga den hade bitit ett annat barn. 

Mina föräldrar har en labrador en gammal som aldrig har bitit någon eller varit aggressiv mot vuxna, barn andra hundar. Men när mitt barn lärde sig krypa så morrade hunden mot den för att markera sitt revir, matskål mm. Det har gjort att vi inte låter hunden och barnet vara nära varandra. För att förebygga ifall att det skulle slå slint i labradorens huvud. 

Är det värt att riskera att dina barn kan bli biten av hunden? vågar du ta risken? vill du stå för det om det händer?

För du kan aldrig garantera att det inte kommer att hända. En hund är en hund, ett barn är ett barn. Ett barn kan inte läsa hundens signaler som du kan. Att använda sina egna barn som försökskaniner för att vänja hunden med barn tycker jag låter helt galet. Om du älskar dina barn mer än din hund så borde valet vara enkelt...

• Lilla Frugan

Haha, lite för uppenbart provocerande TS för att man ska tvivla på om det är på allvar eller inte. Men kul att så många ändå bemödat sig med att ge TS råd...

• Anonym (jh)
    Lilla Frugan skrev 2013-04-23 21:56:27 följande:
    Haha, lite för uppenbart provocerande TS för att man ska tvivla på om det är på allvar eller inte. Men kul att så många ändå bemödat sig med att ge TS råd...
    Tyvärr så tvivlar jag inte en sekund på att det inte skulle vara sant... det finns värre saker folk gör mot sina barn utan att tänka efter.
Svar på tråden Kan han tvinga mig välja?