• blåbär02

Lämna bebisen med farmor & farfar.

MIn underbara unge blir tre månader till veckan.
    Han är en go och glad skit som är nöjd med livet =)

Hans farmor & farfar bor långt härifrån och kommer om ett par veckor och hälsar på.
    Han har träffat dom en gång tidigare, men då var han nykläckt.

Nu funderar jag på att dom kanske ska få vara barnvakt två-tre timmar
    när dom kommer, så jag och sambon kanske kan gå ut och käka, bowla eller what ever.
    Lite egentid helt enkelt. Vi bor långt ifrån båda våra familjer och har inte ens varit
    själva när någon gått på barnvagnspromenad med lillen.

När lämnade ni ert barn för första gången till mor lr farföräldrarna?
    Hur gick det och hur länge var det? 

Jag vet inte om min mammahjärta kommer klara detta, det får vi se då,
    men det är något jag funderar på.

(Han får ersättning om nu någon skulle undra)                    

• Svar på tråden Lämna bebisen med farmor & farfar.
  • Wench85

Första gången just farmor och farfar, samt faster om jag minns rätt, var barnvakt var nog när vi besökte deras gård när barnet var 4-5 veckor. Någon gång mitt på dagen sa de att vi gärna fick lägga oss i vår stuga medan de gungade barnet. Jag ammande, vi gick och la oss och somnade på ett par minuter och väcktes ett par timmar senare när barnet var hungrigt. Inga bekymmer alls!

• TvåTrollungar

Vi har lämnat äldsta hos mormor över natten när hon var närmare 2 år, någon vecka före lillebror kom för att se om det skulle fungera i fall det skulle behövas inför förlossningen, det gick bra men vi behövde dock aldrig någon nattpassning då det väl var dags för förlossning. Lillebror är idag 2.5 och har aldrig sovit borta än men det lär bli en hel del nu framöver då vi väntar en 3:a som kommer behöva födas på ett annat sjukhus 14 eller 70 mil bort pga ett njurfel, dessutom blir hon nog mer eller mindre prematur. Så dom kommer nog få ta igen allt icke bortlämnande snart! Vi gör det bara när det finns ett behov, inte för nöjes skull.

• ica
    TvåTrollungar skrev 2013-04-21 23:05:45 följande:
    Vi har lämnat äldsta hos mormor över natten när hon var närmare 2 år, någon vecka före lillebror kom för att se om det skulle fungera i fall det skulle behövas inför förlossningen, det gick bra men vi behövde dock aldrig någon nattpassning då det väl var dags för förlossning. Lillebror är idag 2.5 och har aldrig sovit borta än men det lär bli en hel del nu framöver då vi väntar en 3:a som kommer behöva födas på ett annat sjukhus 14 eller 70 mil bort pga ett njurfel, dessutom blir hon nog mer eller mindre prematur. Så dom kommer nog få ta igen allt icke bortlämnande snart! Vi gör det bara när det finns ett behov, inte för nöjes skull.
    Hoppas att det löser sig med trean.
  • Mandel

Jag tror att farmor och farfar skulle uppskatta förtroendet och jag har väldigt svårt för att tro att anknytningen skulle ta skada för resten av livet för att ni är borta 2-3 timmar. 
    Barnet kanske sover hela tiden när ni är borta och inte ens märker att ni är iväg...

Det är skillnad på att lämna dem flera dagar i sträck när de är små eller att ofta gå ut och festa osv mot att lämna dem med någon närstående några timmar. Tycker i alla fall jag.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Workforit

Blir alldeles förvånad över hur larviga många föräldrar verkar vara med att lämna sina barn till mormor/morfar, farmor/farfar!
    Herre, de har för sjutton varit föräldrar längre än ni, såklart känner ni ert barn bättre än dem så inte det jag menar! Klart en 3-månaders bebis kan vara med farmor/farfar, något annat vore konstigt i min värld.
    Min bebis var med mormor/morfar vid 8 veckors ålder en kväll, mest för att mormor/morfar ville det, och då kunde jag och mannen passa på att käka en god middag ute på stan! 

• jenniferjenifer

Sjävklart att man saknar sina barn när man lämnar dom, men nyttigt är det också. 

Jag lämnade mitt första barn till mormor och morfar när hon var ca 4 -5 månader
    Andra barnet 3 månader

Jag lämnade över natten. Och det gick super bra

Www.nattstad.se/jenniferslife
    My life, My girls & My baby boy 

• NiminyPiminy

Min bebis är 6 månader och har inte varit utan mig eller pappan. Vi har varken velat eller behövt lämna bort henne. Jag kommer vänta så länge som möjligt för jag vill inte lämna bort henne. Jag känner mig inte trygg med att lämna henne hos någon än. När hon kan göra sig förstådd så kommer det bli lättare tror jag. Ogillar tanken på att hon kanske är ledsen och barnvakten försöker med diverse saker och inte kommer på rätt. Jag är säkert larvig men jag har ju skaffat barn för att jag vill ha/vara med de. Dessutom är jag ju f-ledig så jag känner att jag hinner med det jag vill. Kan tänka mig att man vill ha/behöver avlastning om barnet har kolik/sover dåligt för att man själv ska hinna ta igen sig.

TS, du gör det som känns rätt för er när det väl är dags. Det är inte fel att lämna bort bebisen och gå ut och äta själva, och inte heller är det fel att vilja vara nära barnet hela tiden. Alla är olika så ni gör rätt oavsett!

• isolande

7 veckor var den yngsta när vi lämnade honom första ggn till mormor. Vi gick på teater och jag kollade mobilen heeeeela tiden och vi SKYNDADE oss hem. Sonen hade sovit hela tiden Drömmer.

Efter det har vi lämnat barnen flera ggr till både mormor och farmor och de har sovit över en natt vid flera tillfällen (2,5 och 10 mån gamla nu).  En enda gång har min mamma ringt, då med lillen skrikandes i bakgrunden. Då hade hon tagit upp och försökt vyssja till sömns istället för att bara ge napp vid uppvak som jag sagt att hon skulle göra....

Tror det kommer gå jättebra för er!

• Rocket Mania

Jag skulle kunnat göra det men vi bor så till att vi har bra restauranger i mer eller mindre samma hus som vi bor i.

Planera en aktivitet som går att avbryta om det behövs!

• Annaïck

jag skulle ga till en restaurang i närheten och inte stanna mer än 1-2 timmar. Amma precis innan osv..  Det gar nog bra!

• En blå giraff

Mina barn har varit väldigt små, under 3 månader iallafall första gången vi lämnat dem ett par timmar hos farmor. Det går väl jättebra så länge man litar på den som är barnvakt och man kan ta sig hem om det inte fungerar. Jag tycker t.o.m. det kan vara lättare att lämna en riktigt liten jämfört med när de börjar bli över halvåret och gör skillnad på folk och folk. Som nyfödda har mina varit lika nöjda med farmor bara de fått mat och blivit burna.

Svar på tråden Lämna bebisen med farmor & farfar.