• mliten

Det strular som tusan. Bara gråter.

Hej. Ligger med min 8-dagars och bara gråter. Amningen strular hela tiden och han är aldrig nöjd. Sprattlar och skriker vid bröstet som han tar i en halvminut innan han blir hysterisk. Jag ser att han vill ha då han pickar med huvudet och gapar och söker bröstet. Har maratonammat i ett dygn nu då han ska ha hela tiden och vrålar i princip hela tiden utom när han precis fått bröstet i munnen. Är helt desperat. Vet inte om jag har mjölk, kommer inget då jag handmjölkar men ibland kräks han lite och han kissar och bajsar som han ska. Tänkte ge lite ersättning på sked och se hur han reagerar men hur gör man det? Tar man bara en sked och matar? Hur ska han sitta? Snälla hjälp. Vet att jag hade mjölk för ngn dag sedan och på bb då det rann överallt och han gick bra upp i vikt. Nu rinner det ingenting.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Svar på tråden Det strular som tusan. Bara gråter.
  • Sile

åh vet hur det känns!
    Först och främst, ta ett djupt andetag och försök slappna av och släppa all stress och press. Köp lite ersättning och ge från skep/kopp/flaska... samtidigt kan du ju i lugn och ro försöka pumpa med en bra bröstpump. och drick massor! Min mjölk sinade fort i början då jag inte drack tillräckligt. Sedan gör ju tyvärr stress och press att mjölken sinar också.
    När jag efter tre dagar på bb kom hem och skulle amma min son och samtidigt fortsätta med pumpandet (Hade svårt att få igång flödet) Så sa det bara stopp! Jag fick panik och stressen gick inte att beskriva och då blev det ännu mer stopp..
    Några dagar senare då jag gav sonen ersättning och pumpade i lugn och ro vid sidan av så kom mjölken igen och sedan gick det jättebra!  Men jag fick påminna mig själv att dricka dricka dricka! 

Och ett tips med pumpningen, ta ett bröst i taget och pumpa några minuter sedan byter du och pumpar några minuter på det bröstet och kör sedan ett varv till. Ibland kommer det inte på första vändan.

Det tar ibland några dagar att komma igång !

Lycka till och njut av din lilla bebis =) Och Grattis! 

• mliten

Ni är underbara med era tips.
    Lyckades ge en hysterisk bebis ca 10ml ersättning på sked inför natten och sen amma, gick bra och han sov sen för att vakna i vild panik. Gav honom lika mycket och lyckades amma efter lite gorm. Då sov han sen igen.
    Idag har det gått sådär men just nu använder han bröstet som napp och sover. Är iaf bättre det. Ska köpa flaska idag och pröva det Sile sa(tack förresten ).

• Trulsa1985

Jag skulle rekommendera dig att ringa en hjälpmamma så att du kan få stöta och blöta dina problem med någon över telefon, hjälpmammorna är otroligt professionella och kunniga och kan alldeles säkert ge dig mera råd och stöd. 

Tänk på att nappflaska kan ge tuttförvirring och att den kan störa ut amningen så om du strävar efter att fortsätta att amma så skulle jag låta bli att köpa en nappflaska

Det är lika vanligt att man inte kan handmjölka alls (alltså inte får ut någonting ur brösten när man handmjölkar) som att det kommer mjölk när man handmjölkar och bara för att det inte kommer någon mjölk när man handmjölkar betyder inte att man har dåligt med mjölk.

Vad händer innan bebisen blir hysterisk? Hur lång tid går det mellan målen när bebis blir så hysterisk?? Låter du bebis ta grepp själv om bröstet?  

Tvåbarnsmamma, doula, sjalguru, tygblöjetok, långtidsammare
  • Sile

precis som trulsa1985 skriver så kan det ge tuttförvirring och det är därför bättre att pröva sked/kopp först.

men fungerar inte det så kan det ju behövas en flaska i sista hand. det är ju bättre att barnet får i sig bra med mat och att mamma slipper vara ledsen och stressad för det är ju varken kul för mamma eller barn.

Jag tog till flaskan efter att försökt de första dagarna på bb med kopp och sked men sonen bara spottade och ville inte äta så, så för mig kändes det som det bästa alternativet. det gick bra i mitt fall och sonen tog sen både flaska och bröst sen när mjölken kom igång.

Men TS, gör det som känns bäst för dig och bebis och försök slappna av i att  det blir bra.

• mliten

Trulsa: han blir det på en gång i princip. Om han sover så blir han hysterisk när han vaknar och ska ha mat på en gång. Är han vaken så går det kanske 5-15 min mellan amnings slut till nästa amnings början.
    (Om han nu inte lyckas somna, då sover han 1-2 ggr per dag i kanske 30 min-och vaknar hysterisk)
    Hysterisk blir han då på ngn minut och alltid när han läggs till bröstet. Jag ser hans tecken men jag hinner inte ens komma i ordning innan det bryter ut.

Jag kommer mata ersättning i sista hand men mata mer än 10 ml med sked är ju ett evighetsgöra...

• Chocoholica

Har du testat amningte? Finns att köpa på hälsokostaffärer. Själv hade jag ett helsicke med låg produktion fram tills nån vecka sen. Fick tips om bockhornsklöver och det är en stor skillnad på mjölkproduktionen. Rekommenderar MAMs nappflaskor, de har speciella flaskor som ska minska risken för kolik. Håller tummarna för dig och bebben. Glad

• straw2008
    mliten skrev 2013-04-22 10:37:06 följande:
    Ni är underbara med era tips. Lyckades ge en hysterisk bebis ca 10ml ersättning på sked inför natten och sen amma, gick bra och han sov sen för att vakna i vild panik. Gav honom lika mycket och lyckades amma efter lite gorm. Då sov han sen igen. Idag har det gått sådär men just nu använder han bröstet som napp och sover. Är iaf bättre det. Ska köpa flaska idag och pröva det Sile sa(tack förresten ).

Gud snälla lugna ner ditt dåliga samvete !! Jag har gett flaska till båda mina o har först då njutit av mammarollen. JAG kände mig ordentligt nöjd då jag kunde mätta mitt barn i alla fall, innan skrek han ju som en galning dag o natt o till slut blev han slö. GIVETVIS ska du ge honom ersättning, det gör ont att vara hungrig en sån start ska han inte behöva få. Du verkar vara en underbar mamma, mata så han blir mätt, metoden är OVIKTIG.
    I kinamockaskogen.....
  • Sile
    straw2008 skrev 2013-04-23 09:01:51 följande:

Gud snälla lugna ner ditt dåliga samvete !! Jag har gett flaska till båda mina o har först då njutit av mammarollen. JAG kände mig ordentligt nöjd då jag kunde mätta mitt barn i alla fall, innan skrek han ju som en galning dag o natt o till slut blev han slö. GIVETVIS ska du ge honom ersättning, det gör ont att vara hungrig en sån start ska han inte behöva få. Du verkar vara en underbar mamma, mata så han blir mätt, metoden är OVIKTIG.
  • Humla85

Jag har sett denna men inte testat själv så jag vet inte om den är bra, men gillar idén. För att slippa tilläggsmata med kopp, sked eller flaska kan man tilläggsmata samtidigt som man ammar. Kommer definitivt testa denna om jag måste tilläggsmata även nästa barn.

Tillmatningssystemet SNS

Systemet är konstruerat för svaga eller för tidigt födda barn, träning av sugbeteende, stimulering av mjölkproduktionen, matning av adoptivbarn eller tilläggsmatning under längre tid.

Tillmatningssystemet SNS hängs runt halsen och tunna slangar placeras och fästs på bröstvårtan. Barnet märker inte slangen under matningen. Vissa barn med svaga eller oregelbundna sugrörelser får inte i sig tillräckligt med näringsämnen via amning. I dessa fall kan tillmatningssystemet SNS hjälpa till genom
    tilläggsmatning.

• mliten

Straw2008: tack för dina ord, det hjälper verkligen att höra.

Vi gav 60 ml ersättning inatt efter samma visa om igen och han tog flaskan så fint.
    Slukade allt och såååå nöjd han blev! Aldrig har jag varit gladare tror jag. Sov sen som en stock.

Idag kom BVC på besök och det visade ju sig att han bara gått upp 30 gram på 4 dagar så alla mina instinkter har nog varit rätt. Gav ytterligare 60 ml efter amningen på morgonen och haft en nöjd och glad bebis hela förmiddagen. Så nu även på deras inrådan kommer jag lägga till och amma när jag kan.
    Livet ter sig bra mycket ljusare. Hoppas det fortsätter såhär.
    Humla: oj, vilken grej. Verkar vara bra.

• straw2008

Snälla lyssna på din lilla o slå dövörat till ersättningsmotståndare. Din baby visar ju så tydligt hur bra han mår som mätt o det är väl självklart att ni ska fortsätta på det spåret !! Stort lycka till, du är ju en sjukt mysig bra mamma som bryr dig.

I kinamockaskogen.....
  • Helene70
    straw2008 skrev 2013-04-23 09:01:51 följande:

För ovanlighetens skull så håller jag med dig i allt du skriverFlört.
    Små bebisar ska inte behöva vara hungriga när dom lever i ett samhälle med överflöd på mat. Min ståndpunkt är och har alltid varit att små bebisar ska vara mätta, rena och älskade! Alla andras behov kommer i andra hand.  

• Mary Jo

Fortsätt om du är glad och bebisen är glad! Delamma funkar ju utmärkt. Det viktigaste är att alla trivs. 

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • mliten

Ja, såhär fortsätter vi. :) så skönt. Han får dock riktigt ont i magen verkar det som av Semper så vi köper NAN idag och prövar.
    Tack igen alla. Så skönt med lite stöd.

• HannaS
    mliten skrev 2013-04-23 13:04:13 följande:
    Straw2008: tack för dina ord, det hjälper verkligen att höra.

Vi gav 60 ml ersättning inatt efter samma visa om igen och han tog flaskan så fint.
    Slukade allt och såååå nöjd han blev! Aldrig har jag varit gladare tror jag. Sov sen som en stock.

Idag kom BVC på besök och det visade ju sig att han bara gått upp 30 gram på 4 dagar så alla mina instinkter har nog varit rätt. Gav ytterligare 60 ml efter amningen på morgonen och haft en nöjd och glad bebis hela förmiddagen. Så nu även på deras inrådan kommer jag lägga till och amma när jag kan.
    Livet ter sig bra mycket ljusare. Hoppas det fortsätter såhär.
    Humla: oj, vilken grej. Verkar vara bra.
    mliten skrev 2013-04-24 10:40:57 följande:
    Ja, såhär fortsätter vi. :) så skönt. Han får dock riktigt ont i magen verkar det som av Semper så vi köper NAN idag och prövar.
    Tack igen alla. Så skönt med lite stöd.

Vad skönt att du verkar hittat din väg som gör att både du och din bebis är nöjd. Jag har varit i EXAKT samma sits som du. När min son fick ersättning blev han ÄNTLIGEN nöjd och då förstod jag var bebis-livet handlade om och kunde äntligen finna lugnet i matningen och livet överlag. 
    Min son fick också problem med Semper, prova "NAN Pro", den förbättrade min sons mage avsevärt! 
    All lycka till! 
  • Mary Jo

Finns semper bifidus också . Jag kompletterade med semper magdroppar!

• Chocoholica

Hur har det gått. Får du ordning på det? Glad

Svar på tråden Det strular som tusan. Bara gråter.