• Naura

London med småbarn

Hej!

Hur är det att vara i London med småbarn? Jag är mest intresserad av alla praktiska saker, som hur transporterar man sig i stan med småbarn? Säkerhet på buss/i taxi/tunnelbana. Kan man ta del av alla sevärdheter "för vuxna" även om barnen är med? Vad kan man göra som en 3 åring skulle tycka om? I vilket område ska man bo för att ha så nära som möjligt till det mesta? Vi åker inte för att shoppa, utan för att få se oss omkring och uppleva stan ordentligt.

Vi har varit där en gång tidigare för 5 år sen, det var över en jul och alla sevärdheter var stängda, men skulle gärna åka tillbaka när minstingen blivit lite större. Har tänkt åka sen när den äldsta är drygt 3år och yngsta ca 9-10mån. 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden London med småbarn
  • EllisBell

London är toppen med små barn. Bra att bo är tex i Bayswater nära Hyde park. Då kan man promenera genom parken oavsett var man ska (nästan) och behöver inte vara orolig för bilar. Barnet kan mata ekorrarna på vägen (jättemysigt). I HP finns också lekplatsen till prinsessan Dianas minne med Peter pan-tema. Våra barn har älskat Naturhistoriska (dinosaurier) och Science museum (ligger bredvid varann). Towern tyckte 4-åringen var superspännande. Hamleys är ju också givet när man i London med barn. Tunnelbanan är superjobbig och saknar ofta rulltrappa/hiss men bussarna är jättebra att åka på med barn.

• Naura

Tack för ditt svar! Kul med positiva erfarenheter. :) Vad skulle du säga är det säkraste sättet för barnen att åka på? Hur sitter dom på en buss? Ska vi ha den lille i sele och stora sitter "vanligt" ? Finns det bälten på bussarna för vuxna/barn? 

Är så nojig för allt, bor i liten stad och åker aldrig lokaltrafik med barnen....vi har typ ingen lokaltrafik i "byn". Så det är svårt att föreställa sig. Vet inte ens hur man åker lokalt med barn i sthlm på säkraste sättet. Ja förrutom förbeställd taxi med bilbarnstol kanske... :)

• Cocolino

Jag tycker ocksa att det ar bast att bo nagonstans runt Hyde Park, personligen gillar jag omradet runt South Kensington om man kommer som turist (jag bodde i London i 15 ar). Har ligger manga muséer, nara till parken med allt som finns dar, det ar ganska mycket hotel just runt South Ken/Gloucester Road tunnelbanan, men annars mest bostader, latt att ta bussen in till centrala stan och flera tunnelbanelinjer att valja pa.

Vi var senast i London med en 4-aring och en 18 manaders. Man maste ju ga ratt mycket sa om din trearing trottnar ganska snabbt ar det ju praktiskt att ha med en liten paraplyvagn som du smidigt kan falla ihop pa buss/tunnelbana/i taxin. Mycket trappor i tunnelbanan, men OK om man kan falla vagnen. Det finns ju inte barnstolar i vanliga 'Black Cabs' sa det kanske inte ar att rekommendera om ni tanker aka nagon langre stracka med en liten. Man kan ringa och forbestalla taxi fran olika private hire firmor, da brukar man kunna boka bilstol ocksa, plus att man far veta exakta priset innan resan. Ett bra foretag ar Addison Lee (lokalt nummer 0844 800 6677). 

Till tunnelbanan ar det billigaste att bestalla ett Oyster card via internet innan man aker. Det kortet kan man sen ladda upp med 'kontanter' till engangsresor eller dagskort etc. Funkar bade pa tunnelbana och bus. Utan ett Oyster card kan det bli sjukt dyrt att aka kommunalt (ibland kan en taxi tom vara billigare om man aker kortare strackor och hela familjen far plats i en bil...) Mer info on Oyster cards har: visitorshop.tfl.gov.uk/

Vet inte vad er budget ar men vara tva stamhotell som vi atervant till ar:
    Sydney House Chelsea www.sydneyhousechelsea.com/.  Titta in pa booking.com, de brukar ha bra erbjudanden. Bra lage i South Ken/Chelsea men inte mitt bland turister och trafik. 

Millennium Hotel Knightsbridge www.millenniumhotels.co.uk/millenniumknightsbridge/ . Ligger nara Hyde Park. Det later lite flashigt men de brukar ocksa ha bra special erbjudanden pa siter som booking.com eller hotel.com

Det finns mycket sunkiga hotel i London sa det kan vara vart att leta efter ett bra erbjudande pa ett hotel som annars ar lite dyrare. Men det beror ju forstas pa hur viktigt man tycker det ar...

Om det ar fint vader rekommenderar jag att aka ut till Kew Gardens eller Hampton Court Palace med barnen ocksa. Bade ligger lite vaster ut fran centrala London. Stallen som Madame Taussaud's ar ju roliga, men bast att kopa biljetter i forvag, och ga tidigt pa morgonen... Hamleys teddy bear factory gillades skarpt av 4-aringen. Sen tyckte han att det bara var jattekul att sitta pa overvaningen av en dubbeldackar buss. Linje 11 ar ganska bra om man inte vill lagga pengar pa sightseeingbuss, den gar nerfor Kings Road, genom Westminster (Big Ben), White Hall och in till centrala stan. Billigt sett att se nagra av sighterna. Ak mitt pa formiddagen mitt i veckan om ni ar dar da, sa ar det inte sa mycket folk. 

Mysigt stalle med god 'engelsk' mat finns har: www.maggie-jones.co.uk/ (maste boka bord i forvag). Barnen gillade ocksa 'Gourmet Burger Kitchen', en kedja som finns pa manga stallen. Jag tror Wagamama finns i Stockholm nu, men annars ar det en bra asiatisk restaurangkedja som ar barnvanlig. Carluccio's vid South Kensington serverar italienskt, populart till brunch och lunch, och med barnfamiljer. Ljudnivan kan bli ratt sa hog men det kan ju kanske vara en fordel om man sjalv ar dar med barn.. Man kan ata dar hela dagen, frukost, lunch, kaffe och middag.  

Det finns sakert oandligt mycket mer att tipsa om, men men, hoppas detta hjalper nagot och att ni far en trevlig resa!!

• Cocolino
    Naura skrev 2013-04-21 22:20:08 följande:
    Tack för ditt svar! Kul med positiva erfarenheter. :) Vad skulle du säga är det säkraste sättet för barnen att åka på? Hur sitter dom på en buss? Ska vi ha den lille i sele och stora sitter "vanligt" ? Finns det bälten på bussarna för vuxna/barn? 

Är så nojig för allt, bor i liten stad och åker aldrig lokaltrafik med barnen....vi har typ ingen lokaltrafik i "byn". Så det är svårt att föreställa sig. Vet inte ens hur man åker lokalt med barn i sthlm på säkraste sättet. Ja förrutom förbeställd taxi med bilbarnstol kanske... :)

Bara ett snabbt tillagg om detta. Det finns inte balten pa bussarna, men det gar ju inte sa snabbt i all trafik. Var 4-aring satt sjalv pa ett säte och minstingen hade vi antingen fastspand i vagnen eller i knat. Kan vara lite jobbigt for barnen om man hamnar i rusningstrafik, galler bade tunnelbana och buss, som kan bli extremt fulla. Det basta ar nog att forsoka undvika rusningen eller att ta en promenad da!

Var inte orolig, det kommer sakert ga jattebra, anvand bara sunt fornuft. Det ar manga som aker buss och tunnelbana med barnen, men folk tittat lite snett om man kommer med barn, packning och vagn nar det ar storsta rusningen. Londons lokaltrafik ar inget jag saknar Flört men om ni bor pa ett bra stalle geografiskt sett sa kanske ni kan gora ganska mycket till fots, om vadret tillater, och det ar ju idealiskt i sa fall.  
  • Genuin

Ett tips om ni åker 'Londontaxi' är fälla ner armstödet i mitten på sätet där bak och lägga en liten ryggsäck/påse med kläder/ett par jackor etc i 'hålet' och bälta med vanligt bälte till 3-åringen.

Den lilla kan sitta i vagnen i vagnselen. Man lyfter in hela vagnen (kanske inte en enorm brio men en lite mindre vagn).

Bussar är lite knöliga med stora vagnar ocskå eftersom man måste gå på där fram och klämma sig igenom alla människor tills man kommer bak i bussen där det finns plats för barnvagnar.

Oystrercards kan ni köpa på tunnelbanestationer, behövs inte köpas på Internet.

Själv gillar jag att bo i norra London, mellan Oxford Street och Regents park, ni har dessutom London Zoo i norra delen av regents park som är väldigt trevligt att gå till med barn.

Rekommenderar en mindre vagn dock t.ex. en Bugaboo Bee, perfekt i Londonhetsen :)

• Genuin

Pizza Express som finns överallt är väldigt barnvänligt och har helt OK mat.

• Cocolino

Daremot ar det ju skont att slippa koa pa en tunnelbanestation for Oysterkortet. Perfekt om det redan ar fixat hemifran. Desto mer sant man kan gora i forvag, desto mer avslappnad tycker jag man blir, sarskilt nar barnen ar med... 

• Genuin
    Cocolino skrev 2013-04-21 22:46:47 följande:
    Daremot ar det ju skont att slippa koa pa en tunnelbanestation for Oysterkortet. Perfekt om det redan ar fixat hemifran. Desto mer sant man kan gora i forvag, desto mer avslappnad tycker jag man blir, sarskilt nar barnen ar med... 
    Absolut, skickar de dem till Sverige?
  • Lilia
    Naura skrev 2013-04-21 22:20:08 följande:

Det finns inga bälten på bussarna. Man sitter som man gör här i Sverige. Jag har svårt att förstå frågan om jag ska vara ärlig. Bussarna kör dock som idioter. Även som vuxen kastas man fram och tillbaka. Det är mycket tvära inbromsningar. Jag bor i Stockholm och har bott i London ett år. Det är många som åker kommunalt med barn varje dag på båda ställerna. Jag var aupair i London och hade inget körkort så vi åkte alltid kommunalt.
  • Cocolino

Javisst, leveranstid 8-12 dagar, sa det galler bara att ha lite framforhallning.

• Cocolino
    Genuin skrev 2013-04-21 22:48:25 följande:
    Absolut, skickar de dem till Sverige?
    ooops, glomde citera: Javisst, leveranstid 8-12 dagar, sa det galler bara att ha lite framforhallning.
  • Christi38

Favoritar tråden. Bra tips!

London är en stad jag gärna åker till och har varit där många gånger. Nu har jag dock hunnit få två barn tätt så det har inte blivit av med resa dit på tre år... Men endera dagen när de är lite större så! Nu är de 5 mån resp 17 mån så i sommar blir det nog inte men kanske nästa! :)

.

• YokohamaNr2

Jag bor i London med två barn och tycker att det är barnvänligt. Restauranger som Giraffe, Pizza Express, Wagamama är perfekt för barn. De flesta museer är gratis och även om museets inriktning inte är så kul för barn så har alla någon sorts barnhörna så barnen har kul i alla fall

Att åka kommunalt är inga problem men försök undvika den värsta rusningstrafiken då det är packat på stationer och tåg.

Svar på tråden London med småbarn