• linamums

Jobba med uppfödning av Aqvariumfiskar. Hur går man tillväga? Är det lönsamt?

Någon som vet hur man går tillväga ? Vill inte ha en massa gissningar. Eller svar som att jag ska ringa djurafffär. Utan jag undrar om det är någon som vet ?

• Svar på tråden Jobba med uppfödning av Aqvariumfiskar. Hur går man tillväga? Är det lönsamt?
  • linamums

Jag undrar hur man går tillväga för att jobba som Aqvariumfisk uppfödare? Hur mycket man kan tjäna på det ? Vilka fiskar som är mest lönsamt ?

• Kerubmamman

Jag googlade lite av ren nyfikenhet. Det verkar vara svårt att tjäna några pengar på att föda upp akvariumfiskar. Man behöver ha ett stort antal fiskar/akvarier och sannolikt arter som är dyra/ovanliga för att det ska gå runt. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • linamums

Tack för du försökte hjälpa genom att googla men det kan jag göra själv men får ändå inte de svar ja vill ha. Jag undrar igen om det är någon som vet hur man ska gå tillväga för att jobba med det och vilka fiskar är lönsamma att föda upp?? Och kan man leva på det ?

• Regnig måndag
    linamums skrev 2013-04-21 22:47:59 följande:
    Jag undrar hur man går tillväga för att jobba som Aqvariumfisk uppfödare? Hur mycket man kan tjäna på det ? Vilka fiskar som är mest lönsamt ?
    Det närmaste du kommer är praktikant i djuraffär. Ring akvarielagret och ställ dig i kö för att få en sån plats.
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Tuss 1

Fiskar är ju av naturlig anledning inte speciellt dyra. Man måste antagligen föda upp ett gäng om man ska gå med vinst. Visst saltvattens fiskar är säkerligen dyrare men hur många har såna akvarium? Näe leva på det blir nog svårt... Tror iaf jag.

• Lilia

Jag har fött upp kaniner och sålt till en djuraffär. Det tjänar man nästan ingenting på. Det är mer en hobby. Men det är väldigt kul och givande! Jag fick 150 kronor per unge, runt 600 kronor per kull alltså. Det var ungefär det de kostade i mat och övriga utgifter.

• Coxia
    linamums skrev 2013-04-21 22:47:59 följande:
    Diskus...men vi som köper diskus är sjukt kräsna. 
  • linamums
    Coxia skrev 2013-04-30 16:06:07 följande:

Coxia skrev 2013-04-30 16:06:07 följande:

Lägger dom rom eller är dom levandefödare.? Hur mycket yngel brukar dom ge per gång och vad kan man ta betalt för dom? På vilket sätt är ni kräsna ?
  • Ruggugglan

Om du googlar så hittar du säkert en hel del fakta.

Min morfar födde upp fiskar och sålde. Inget han levde på, han hade även vanligt jobb.

Tuss 1 skrev 2013-04-21 22:59:04 följande:
    Fiskar är ju av naturlig anledning inte speciellt dyra. Man måste antagligen föda upp ett gäng om man ska gå med vinst. Visst saltvattens fiskar är säkerligen dyrare men hur många har såna akvarium? Näe leva på det blir nog svårt... Tror iaf jag.
    Min svägerska köpte fiskar för 2500-3000:- stycket. Om man vill så går det säkert att tjäna en hel del. Men det är stora fiskar som kräver lite arbete.
  • Coxia

Ställ samma fråga på zoopet så får du svar av de som faktiskt gör detta i verkligheten. 

Diskus lägger rom.  

• qenzo

På rak arm kan jag säga, nej du kommer knappast tjäna stora pengar på akvariumfisk.
    För det första verkar du ha för många frågor om odling. Dvs inte tillräcklig kunskap. Och då handlar inte privatpersoner hos dig. Privatpersoner är de du tjänar pengar på då de hellre vill ha privatodlad fisk än från djurhandeln.
    Sedan måste du ha rätt stora mängder vatten. Rovfisk säljer mycket bra och har höga priser per fisk, men med tanke på vad de kostar att köpa in och hålla igång så åter igen, nej jag tror inte du har kunskapen helt enkelt.

Det finns mycket dyr fisk som folk gärna köper. Men de är oerhört noga från vart de handlar. Det rör sig om många tusenlappar. 

• Gudinnan

Om du har pengar till Discus som kostar ca 700 kr st eller 1000 kr och dom får rom och sen larver och blir till Discus tillslut kan du få pengar för det om någon vill köpa.
    Just nu har vi 10 Diskus och idag har vi fått Discus larver som blir till små bebis Discus just nu ser dom ut som små spermier och dom är på ca 27-28 st redan
    Vi har blandade fiskar i stora akvariumet och så har vi Gyppis i en annan lite akvarium + yngel  

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tuss 1
    Ruggugglan skrev 2013-04-30 20:24:55 följande:
    Om du googlar så hittar du säkert en hel del fakta.

Min morfar födde upp fiskar och sålde. Inget han levde på, han hade även vanligt jobb.Min svägerska köpte fiskar för 2500-3000:- stycket. Om man vill så går det säkert att tjäna en hel del. Men det är stora fiskar som kräver lite arbete.

Givetvis men hur många köper såna fiskar!?

Om du frågar mig är det svårt att leva på det... Ha det som hobby visst! Men det är väl en helt annan sak???
  • paret

Om du vill föda upp fisk så måste du ha en lokal med vatten och avlopp till att börja med.
    Du måste ha en fläkt eller kompressor att driva filterna med, såvida du inte väljer motorfilter som är mycket dyrare. 

Dessutom är det mycket mera ekonomiskt att värma upp hela lokalen än att ha doppvärmare i varje kar.

Behövs varmare vatten i nåt kar kan du ha doppvärmare där. 
    Sen beroende på vilken sort fisk du vill föda upp så måste du välja utrustning.
    Tex ungfödare krävs yngelburar, ska du ha substratlekare behövs kanske ett akvarium till varje par, ska du ha munruvare måste du ha 5-10 honor per hane, ska du föda upp tetror från sydamerika måste du ha mjukt kranvatten, eller avhärdningsfilter/jonbytarfilter. 
    Ska du ha barber så ska du ha hårt och kallt vatten, ska du föda upp ungfödare krävs det oftast 28 grader i vattnet och gärna salt i. Ska du ha ciklider från afrika kan du inte ha växter, så vida du inte tar små munruvare.

Men det krävs intresse för att föda upp, och den som odlar för att enbart tjäna pengar brukar inte ha det intresse som krävs. 

Ska du föda upp gurami kan du inte ha ett filter som stör ytan, de lägger skumbo i stillastående vatten 
    Ska du ha killis så ska du ha torv i karen. 
    Sen måste du byta vatten, 2/3 delar varannan vecka minst, gärna varje vecka.
    Vissa fiskar vill ha dålig belysning, andra älskar ljus. 

Låt oss ta substratlekande ciklider. Du får kanske köpa ett tiotal djur i olika affärer så du på så sätt minskar risk för inavel.
    Sen måste du observera vilka djur som går som par, vilka som skapar ett revir, dessa brukar oftast vara lekpar.
    De andra 8 djuren kanske du måste sälja igen, med förlust. 
    Om du sen får lek så måste du ofta ta i bakteriedödande medel i vattnet för rommen inte ska mögla, har du tur kan du föräldrarna sköta fläktning av friskt vatten över rommen, men bara i stora kar.
    Oftast har man ett par i varje kar, hanens uppgift är att jaga bort andra fiskar från reviret, har han inga att jaga bort börjar han jaga honan i stället och till sist äter de upp rommen.
    De flesta föräldrapar vaktar yngeln ett tag, har de sen inga fiender att försvara ynglen emot så börjar de ofta själva äta upp ungarna.
    Då måste du flytta ungarna till ett mindre akvarium med rent friskt vatten i rätt temperatur, så pass litet att ungarna hittar maten lätt.
    Många fiskar behöver levande foder för att komma på lekhumör.
    Vill du bara prova att odla en lätt fisk som är lätt att sälja, du kan kanske få 20 kr styck för dem så är ett tips ancistrusmalar, skaffa en stor hane med horn och några andra lika stora utan horn och lägg ner en lerkruka halvtomhalvt i sanden. 
    Vill du veta mera så fråga på.
    Vilken sort fisk gillar du bäst?
    Malavi? Tanganyka? Sydamerikanare?Tetror? Rasboror? Danior?Guramis?
    Ungfödare? Killis? Barber? Saltvatten? Malar? 

• paret
    Gudinnan skrev 2013-07-05 23:14:04 följande:
    Om du har pengar till Discus som kostar ca 700 kr st eller 1000 kr och dom får rom och sen larver och blir till Discus tillslut kan du få pengar för det om någon vill köpa.
    Just nu har vi 10 Diskus och idag har vi fått Discus larver som blir till små bebis Discus just nu ser dom ut som små spermier och dom är på ca 27-28 st redan
    Vi har blandade fiskar i stora akvariumet och så har vi Gyppis i en annan lite akvarium + yngel  
    Hur gick det med yngelna?
    Gick det att driva upp dem? 
Svar på tråden Jobba med uppfödning av Aqvariumfiskar. Hur går man tillväga? Är det lönsamt?