• Anonym (Bli gravid?)

Han vill inte ha barn, om han måste ta ställning.

Jag är 29 år och är mer än redo att skaffa barn(tror jag). Jag har aldrig tidigare i mitt liv velat ha egna barn, men när jag mötte min nuvarande sambo för över 1 år sedan så har min uppfattning på familjeliv totalt förändrats. Min biologiska klocka tickar HÖGT! Min sambo är några år yngre än mig(25år). I början när vi blev tillsammans så sa min sambo att han ville börja skaffa barn om ca 1 år. Det skrämde skiten ur mig,men nu när jag känner att jag verkligen vill ha barn så vill inte han. Han har haft en del snefyllor över pressen av att ens tänka på att skaffa barn, några rikrigt elaka och korkade uttalanden om hela grejen. Trotts att han älskar barn , och är helt fantastisk med våra vänner barn. Han lyser upp som en sol och ser så lycklig ut. Men när jag pratat om det så har han sagt att han inte längre ens vill ha barn alls eller iaf inte än på MÅNGA år. Och om han kommer fram till det kommer han göra slut, för att jag ska ha chans att hitta någon annan. Nått jag absolut inte skulle gå med på! Och för några dagar sendan så gick han ner på knä och friade han till mig, och jag sa självklart Ja! Han är ju min livspartner och jag har aldrig någonsin älskat på detta sätt. Trygg, varm kärlek vars vi kompleterar varandra totalt! Och i förrgår så sa jag till honom att jag vill sluta med mini-p för att jag helt enkelt mår bättre utan sånt i kroppen. Men att vi skulle prata om det, eftersom då blir det genast en stor risk att jag kan bli gravid. Även om vi planerat att använda kondom, blir ju sällan så när man har ett fast förhållande. Och jag vet att han avskyr kondom. Och han vet mycket väl att om jag skulle bli gravid så kommer jag INTE göra abort. Och det är han helt okej med. Men han är helt på mitt lag och vill att jag ska sluta med pillren, och han säger nu att blir jag gravid så blir jag. Vill han ha barn eller inte? Verkar som att han gärna vill, men han vill absolut inte behöva ta beslutet om det. Känns som han mer bara vill att det skall hända. För varför är han annars så possitiv och påstridig till att jag inte längre ska äta mina mini-p?

• Svar på tråden Han vill inte ha barn, om han måste ta ställning.
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är omöjligt för mig att svara för honom. Om du vill och behöver ha mer klarhet, behöver ni helt enkelt prata mer tydligt med varandra. Det är möjligt att ni redan gjort det och att saken är klar. Att skaffa barn är ett stort beslut och man kan bli lite till och från ibland. Det är mycket ansvar och det förändrar innehållet och prioriteringarna i livet.  Försök att prata igenom era förväntningar och föreställning om livet som föräldrar.
    Hälsningar

Gerd

Svar på tråden Han vill inte ha barn, om han måste ta ställning.