• sofiashem

Amning, BLW och börja jobba - hur fungera? Hjälp!

Okej. Jag har en dotter som snart är 8 månader. Fram till cirka 6,5 månader helammade jag och sedan dess kör vi på BLW + amning. Då det hon faktiskt får i sig är så otroligt lite än så länge så kan man nästan säga att jag fortfarande helammar, åtminstone 90% ammar :)

Men så förra veckan blev jag erbjuden ett drömjobb som innebär att jag redan 2 maj kommer börja jobba 75%. Jag får själv styra hur jag vill lägga upp dessa 75% så jag kan antigen sluta flera timmar tidigare varje dag, eller ha 3 dagars helg eller annat. Jobbet ligger även så nära hem (500m) att jag kan åka hem på lunchen osv.

Så, min fråga är väl egentligen. Hur orolig behöver jag vara över amningen? Över att hon ska få i sig det hon behöver? Tips på hur att få henne att äta mer? Kanske inte hela portioner men åtminstone svälja lite av det hon tar i munnen :) Ni andra som kört BLW - när har era barn börjat äta mer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Amning, BLW och börja jobba - hur fungera? Hjälp!
  • sofiashem
    kruka skrev 2013-04-22 14:55:10 följande:
    Nar var bebis at daligt vid niomanaders alder fick hon bars mat nar hon sag intresserad ut. Vi slutade lagga fram olika matbitar utan vantade istallet tills hon sag mycket intresserad ut av hur vi at maten, och da gav vi henne, en eller fa bitar at gangen sa att hon fick tid pa sig att ata upp.
    Tack för tipset! Dock känns det som att det är så vi gör...och hon ÄR verkligen intresserad av maten! Hon kan skrika hysteriskt när hon ser oss äta tills hon får eget. Och när hon får så sitter hon och stoppar i munnen nästa hela tiden...MEN, sen spottar hon ut det mesta! Vet liksom inte hur vi ska få henne att förstå att maten ska ned i magen? :)

Hennes storebror har väldigt stora matproblem så vi är såklart nojiga att det är det som visar sig även hos henne...dock känns hon i alla fall mer intresserad, även om hon inte sväljer maten... 
  • cloudberry79

Om du kan tänka dig att gå hem och amma på lunchen om det behövs och  behålla all amning som är utanför arbetstid kommer det säkert gå bra. Vi BLWar och jag ammar min niomånaders väldigt mycket, men hon har också de senaste veckorna börjat peta i sig mer mat. Det går ganska snabbt när de väl hajar hur det går till!

(M)amma till V -07 och E -12
  • mikroE

Amma på lunchen om du kan åtminstone i början.

Prova att mata henne med era händer och se om hon äter bättre. Vi provade med BLW när dottern var kring sex månader och hon blev bara arg för hon var för dålig på att äta själv men vill ha maten i munnen och äta den. Vi började mata istället och då blev hon överlycklig så nu matar vi med sked på mer traditionellt sätt och senare när hon lärt sig att äta själv så äter hon en del saker själv men det blir mest mellanmålen och inte de större måltiderna. Ammar gör vi också, både dag och natt (10 månader snart), dock så ska jag inte börja jobba än men vi skulle lätt kunna lösa det om jag ville göra det.

• Cannelle

Vi har också kört BLW och det har varit en lång och ofta ganska jobbig process med bebis som har ätit extremt lite. Nu är hon 1 år och har äntligen börjat att äta litegrann. (har ammat henne mycket hela tiden och det är bara de senaste månaderna som vi har dragit ner på amningen)

Själva grejen med BLW är ju att man låter bebisen styra och bestämma takten så det är nog inte så lätt att få bebisen att äta mer om h*n inte vill. Så här har vi gjort i alla fall: (men som sagt, det har varit en väldigt lång process och ibland har det känts som jag har tillbringat all min vakna tid att laga mat som sedan bara har slängts på golvet)

- Erbjudit minst 5-6 olika saker att äta vid varje måltid, förhoppningsvis är det något som faller bebisen i smaken

- Erbjudit mat med olika konsistens/form och som bebisen kan leka med. Jag önskar att jag hade gett henne t.ex. weetabix tidigare, det är perfekt för bebisen att leka med och om man häller lite mjölk på så kan man forma fingrar/bollar etc. Min lilla flicka äter just nu bäst om maten är formad i små bollar så vi försöker att använda mat som vi kan göra små bollar av. (gröt, mos etc) 

- Testa olika bestick: vi har lagt fram skedar med gröt, detta har fungerat ibland, en dag testade jag att lägga gröten på en smörkniv och det gillade hon jättemycket så nu kör vi nästan alltid med smörkniv.  

Och kom ihåg: "Food before one is just for fun"! 

• sofiashem

Tusen tack för alla tips! Som ni skriver, så kommer jag att gå hem på lunchen och amma. Och eftersom jag endast ska arbeta 75% så är det inte många timmar hon är utan mig då. Jag hoppas att min frånvaro dessa timmar kanske kommer få henne att vilja äta mer då hon inte bara ser mig och tänker "Mjölk!!!" utan faktiskt kan koncentrera sig på maten på tallriken! :)

Food before one is just for one är just vårt motto och jag hade inte varit nervös alls om det inte vore för att jag ska jobba nu. Men som sagt, åker jag hem (eller om dom tar sig till jobbet) på luncherna så är det ju inga problem. Behövde nog bara få bekräftat att jag inte är dum i huvudet som kör BLW och jobbar samtidigt! :) 

Svar på tråden Amning, BLW och börja jobba - hur fungera? Hjälp!