• Mollytjejen

Det här med att alla ska pilla en på magen.. Grrrrr

Är nu i vecka 21 och magen har vuxit en hel del dom senaste 2 veckorna :=) Underbart, tycker jag...
    Tycker det är jättemysigt när min man eller dotter känner på magen, men kan bli vansinnig när andra (utan att ens fråga först) börjar pilla och smeka en på magen.. Svärmor (som jag inte är så himla förtjust i i vanliga fall heller) var här under helgen och så snart hon kom in genom dörren var det: "Oj, vilken fin mage!! Bla bla bla.." Samtidigt så smekte hon min mage och jag kände mig bara äcklad.. Blev verkligen attackerad av henne.. 

Hon är inte den enda som håller på så, var bara ett exempel.. Tycker helt enkelt att det är konstigt att folk inte kan fråga först om det är okej att dom känner på magen, utan helt enkelt tror att det är fritt fram.. Jag kanske överreagerar, det kanske är mina hormoner som håller på, men jag tycker inte att detta är okej.. Vad tycker ni???

Och säger man ifrån, som tex till svärmor, så blir hon sårad och gör värsta grejen av det..

Har hittat en t-shirt som jag kommer att inhandla, där det står "Touch my belly, lose a hand!"

• Svar på tråden Det här med att alla ska pilla en på magen.. Grrrrr
  • Eerie

jag planerar att nypa tag i bröstet på nästa kvinna som börjar kladda på min mage, får vi se hur ok hon tycker DET är.

• Phalaenopsis

När magen växt lite till och det syns utanpå ytterkläderna hade jag tänkt köpa en T-shirt/tunika och skriva "Se men inte röra" mitt på magen.

Svärmor är hittills den enda som klappat på den utan att fråga, men vi har så bra relation att det kändes helt naturligt. Främlingar på stan ska hålla fingrarna borta!

• Eerie
    Phalaenopsis skrev 2013-04-26 15:19:16 följande:
    När magen växt lite till och det syns utanpå ytterkläderna hade jag tänkt köpa en T-shirt/tunika och skriva "Se men inte röra" mitt på magen.

Svärmor är hittills den enda som klappat på den utan att fråga, men vi har så bra relation att det kändes helt naturligt. Främlingar på stan ska hålla fingrarna borta!
  • Eerie

var svärmor här också, men det lär hon inte göra om, jag var VÄLDIGT tydlig med att det inte är ok.

• Kajsalannestad1
    trolliz skrev 2013-04-27 11:36:43 följande:
    Alltså jag känner lite att visst är det lite jobbigt, men sånt man får räkna med och ha lite förstående för, visst att de bara gör det utan att förvarna iaf är ju lite otäckt. Även för mig med asperger och tycker det är allmänt obehagligt när folk rör mig kan faktiskt förstå och acceptera och stå ut med, det är ju faktiskt ett barn där inne, inte så att det är självaste magen de bryr sig om, så att säga. Men klarar man inte ens stå ut med det någon sekund får man väl säga till. För det är väl egentligen inte helt okej, även om det är mycket förståeligt.

En sak när sina vänner börjar gosa än när någon "random" börjar peta, förstår jag. Eller ja, vet själv lite hur det är :)

Varför i hela världen ska man räkna med och ha förståelse för att folk vill ta på ens mage när man är gravid? Oavsett om det är pga barnet så kan man inte ta sig friheter. Det spelar ingen roll vem det är! Man gör inte så
  • Elin 885

Det är förbjudet att tafsa på folk och det gäller även gravidmagar! Jag har alltid frågat först (utan att ens sträcka fram händerna) och har accepterat det svaret jag har fått utan problem.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Kajsalannestad1
    Elin 885 skrev 2013-04-27 16:26:42 följande:
    Det är förbjudet att tafsa på folk och det gäller även gravidmagar! Jag har alltid frågat först (utan att ens sträcka fram händerna) och har accepterat det svaret jag har fått utan problem.

• Fånga dagen

Jag har 4 barn och jag har aldrig haft några problem med om nån önskat känna på magen.Tvärtom - jag har enbart tyckt det varit roligt när någon har visat det intresset. Så jag känner inte igen något av den motvilja många verkar känna.

Att vilt främmande människor klämt på magen har jag aldrig varit med om öht - och jag tror det är ytterst ovanligt. Men om familj, släkt och kompisar visat intresse för min bebismage som jag alltid varit så stolt över, har jag mer än gärna delat med mig.

• Kajsalannestad1

Jag har varit med om 12 olika okända eller mindre kända människor för mig har tagit på magen utan att fråga så jag anser inte att det är så ovanligt.

Sen ser ju såklart alla olika på saken och jag älskar när min sambo tar på min mage men uppskattar inte när någon Annan gör det.

Men i allmänhet så tycker jag att det år viktigt att man inte tar för givet att alla gravida kvinnor "ställer upp" för då blir det tyvärr missförstånd och sårade känslor från båda sidor.

• Fånga dagen
    Kajsalannestad1 skrev 2013-04-27 17:04:09 följande:
    Jag har varit med om 12 olika okända eller mindre kända människor för mig har tagit på magen utan att fråga så jag anser inte att det är så ovanligt.

Sen ser ju såklart alla olika på saken och jag älskar när min sambo tar på min mage men uppskattar inte när någon Annan gör det.

Men i allmänhet så tycker jag att det år viktigt att man inte tar för givet att alla gravida kvinnor "ställer upp" för då blir det tyvärr missförstånd och sårade känslor från båda sidor.
    Vi har alla olika erfarenheter och ramar för vad som är ok och inte som givetvis ska respekteras. Jag ville bara representera den andra sidan som inte har något emot att dela med sig av magen. De finns faktiskt också fast de kanske  inte syns här på detta forum.

Att främmande människor är så påflugna att de vill känna på någon annans bebismage är ju dålig stil naturligtvis. Det är också svårt att förstå vad de finner för nöje i det. Har man däremot en bindning av nåt slag till den blivande mamman, så är det väl lättare att förstå deras intresse. Men en främmande människa??!!

• Vackrabarn

Min svärmor är så "god" att hon gör inge fel och kan inte såra eller gå över gränsen. Hon skulle ta avstånd från allt med barnet o mig att göra när jag försökte prata med henne.

Då efter att hon suttit en hel jävla middag o haft handen på min mage o inte alls förstått mina signaler "som att jag flyttade på mig" hon följde bara efter med handen som om ingenting. 

Och enligt henne så hade hon rätt att göra det för att hon var så god o barnet skulle lära känna henne.

Jag var 21år och gravid med första barnet då. 

BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
  • Eerie
    trolliz skrev 2013-04-27 11:36:43 följande:
    Alltså jag känner lite att visst är det lite jobbigt, men sånt man får räkna med och ha lite förstående för, visst att de bara gör det utan att förvarna iaf är ju lite otäckt. Även för mig med asperger och tycker det är allmänt obehagligt när folk rör mig kan faktiskt förstå och acceptera och stå ut med, det är ju faktiskt ett barn där inne, inte så att det är självaste magen de bryr sig om, så att säga. Men klarar man inte ens stå ut med det någon sekund får man väl säga till. För det är väl egentligen inte helt okej, även om det är mycket förståeligt.
     En sak när sina vänner börjar gosa än när någon "random" börjar peta, förstår jag. Eller ja, vet själv lite hur det är :)
    ja det är ett barn därinne, mitt barn, som inte främlingar kommer få lalla fram och kladda på hur so helst när hen är född heller.

och alltså jag tycker du har fel här, jag ska INTE behöva ha förståelse för att folk tar sig friheter med min kropp för att jag är gravid, oavsett vem personen i fråga är.

• Eerie
    Vackrabarn skrev 2013-04-27 18:03:11 följande:
    Min svärmor är så "god" att hon gör inge fel och kan inte såra eller gå över gränsen. Hon skulle ta avstånd från allt med barnet o mig att göra när jag försökte prata med henne.

Då efter att hon suttit en hel jävla middag o haft handen på min mage o inte alls förstått mina signaler "som att jag flyttade på mig" hon följde bara efter med handen som om ingenting. 

Och enligt henne så hade hon rätt att göra det för att hon var så god o barnet skulle lära känna henne.

Jag var 21år och gravid med första barnet då. 
    men herregud.
    jag hade sagt till på skarpen, hade det inte hjälpt hade jag lappat till henne över handen, och inte sett det som någon större förlust om en så respektlös människa "tog avstånd" från mig.
    men jag är visst inte helt normal och rätt "kall" när det kommer till sånt.
  • Vackrabarn
    Eerie skrev 2013-04-28 10:12:13 följande:
    men herregud.
    jag hade sagt till på skarpen, hade det inte hjälpt hade jag lappat till henne över handen, och inte sett det som någon större förlust om en så respektlös människa "tog avstånd" från mig.
    men jag är visst inte helt normal och rätt "kall" när det kommer till sånt.
    Asså visst hade jag velat göra det.. Men jag var 21år o ville inte stöta mig med henne då jag var ihop med hennes son.

Däremot nu då hon fick veta att vi var gravida igen, (då jag ringde o ville berätta det för henne)

hon vart helt tyst i luren... efter ett tag kom grodorna.. Jag var lika opraktisk som henne, våra män var de praktiska o hon o jag var lika..

Då fick jag nog.

Så sedan dess har jag varit kylig =) 
    BF 1/8-2013 enligt Familjeliv. Prematurmorsa, räknar med barn i maj-juni2013
  • trolliz
    Eerie skrev 2013-04-28 10:08:51 följande:
    ja det är ett barn därinne, mitt barn, som inte främlingar kommer få lalla fram och kladda på hur so helst när hen är född heller.

och alltså jag tycker du har fel här, jag ska INTE behöva ha förståelse för att folk tar sig friheter med min kropp för att jag är gravid, oavsett vem personen i fråga är.

Nej, helt klart helt främmande människor inte har några sådana rättigheter, men familj och vänner tycker jag man borde ha hjärta nog att förstå att det är en fin gest egentligen av de, att klappa någon är ju något snällt. Men helt klart har man rätt över sin egna kropp och får väl säga ifrån ifall det känns för jobbigt. Men att man kan ändå tänka sig in i deras handlingar. Bara vad jag tycker och känner, närhet och beröring är ju inget illmenat, och rätt viktigt av släkt. Skulle verkligen inte vilja att någon främling tog på mig haha!
Svar på tråden Det här med att alla ska pilla en på magen.. Grrrrr