• 040kille

Hur få att läsa?

Min grabb tvärvägrar att läsa. Det har varit från han började i skolan till nu när han går i fyran. Killen blir mer och mer efter mot vad man kan förvänta sig av en fjärdeklassare. Det är ytterst sällan han läser något på eget initiativ.

Hur går ni till väga för att få era barn att läsa?

På lågstadiet hade de att han dagligen skulle läsa 20 minuter (gällde alla i klassen). Jag ägnade mer tid åt att få honom att läsa än vad vi krasst satt med näsan i en bok. Den läxa som ska läsas nu har samma tendens. Det ägnas mer tid åt protester än att rent praktiskt göra läxan.

Jag har en tös med som går i första klass. De har ett lite bättre stuk nu tycker jag, för de får en väldigt lättläst bok som ska läsas tre gånger. Det är en metod som i varje fall har fånget hennes intresse för att läsa.

Jag tycker att jag har provat allt. Lock och pock med att här är något som nog intresserar dig (den variant har fungerat bäst men är väldigt svår att använda när det är svårt att hitta ämnen som han slukar), belöningar, hot om indraget lördagsgodis och liknande. Det är en riktig mental misshandel av både mig själv och honom att få en läsuppgift från skolan.

Detta handlar inte om lässvårigheter, för han läser och förstår vad han läser även om det tar betydligt mer tid vad jag tycker är rimligt. En av hans klasskamrater har lässvårigheter, och de tendenserna han uppvisar att sakta mala sig igenom en text utan att ha förstått vad han läst visar inte min grabb. Till det har jag ofta läst högt för barnen sen de var två år ungefär, så det är inte den biten som saknas heller. Vad jag har hört ska det vara vanligt att barn som aldrig får lyssna på högläsning automatiskt blir ointresserade av att läsa själv.

Så, in med era bästa tips! 

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Svar på tråden Hur få att läsa?
  • Flickan och kråkan

Har ni testat att följa med i bok samtidigt som han lyssnar på boken inläst? Läsintresse måste man självklart inte ha bara för att man inte har svårigheter med det . Många barn och ungdomar har svårt att hitta ron och koncentrationen att fokusera på läsning. Att höra/lyssna på en bra berättelse brukar de flesta däremot gilla.

• FlitigaLis

Tänkte på en grej som Petter sa i malou förra veckan. Man behöver inte läsa böcker man kan läsa vad som helst. Inköpslista, manualer, menyer, faktaböcker, tidningar etc. Hitta det han är intresserad av.

Få in det i vardagen. Be om hjälp att skriva veckomeny. Hjälp att läsa inköpslistan i affären m.m

• Toppen9

Tänker på min systerson... Han hatade att läsa i skolan och sen när han var 17 gick han själv till optikern och fick glasögon, det visade sig att han inte kunnat se ordentligt och alla kontroller i skolan/via BVC missade det.

• 040kille
    FlitigaLis skrev 2013-04-22 21:57:35 följande:
    Tänkte på en grej som Petter sa i malou förra veckan. Man behöver inte läsa böcker man kan läsa vad som helst. Inköpslista, manualer, menyer, faktaböcker, tidningar etc. Hitta det han är intresserad av.

Få in det i vardagen. Be om hjälp att skriva veckomeny. Hjälp att läsa inköpslistan i affären m.m
    De bitarna har jag faktiskt redan med att han skriver inköpslistor.

Grabben är väldigt fiskeintresserad liksom jag. Vi prenumerar på en sån tidning men han sitter bara och kollar på bilder. Häromveckan läste han en artikel, efter mycket lock och pock, om hur man gör egna drag. När han väl fick läst det var han som besatt av att göra egna drag, så han ser ju nyttan av att kunna läsa.
  • 040kille
    Toppen9 skrev 2013-04-22 22:06:04 följande:
    Tänker på min systerson... Han hatade att läsa i skolan och sen när han var 17 gick han själv till optikern och fick glasögon, det visade sig att han inte kunnat se ordentligt och alla kontroller i skolan/via BVC missade det.
    Tack! Där är något att följa upp om det kan bero på en sån grej.
  • FlitigaLis

Kan du inte hitta fiskefilmer, typ dokumentärer som är textade så han måste hänga med i texten på tvn? Tv4sport har en del fiskeprogram, men jag vet inte om de är svenska eller ej.

• Angelicaaaa

Min pojke var för liten för att få se Harry Potter filmerna men fick efter viss "spelad" tvekan ändå läsa böckerna. I början var den en rad per dag, sedan läste vi varannan sats, sedan vartannat stycke osv.
    Går han redan i fyran så har han väl sett filmerna men kanske kan du hitta något annat riktigt läskigt och spännande.
    Gillar han Harry Potter så kolla efter de två mycket korta böckerna "Quiditch genom tiderna" och "Boken om vidunder" (eller vad den heter). Dessa böcker läser Harry i böckerna men de finns faktiskt att låna och en av dem är fullklottrad med Harrys och Rons "anteckningar". 

• pigglet

Låna en ljudbok+bok på biblioteket. Låt honom lyssna sig igenom halva boken, tills han är fast i handlingen. Sedan får han läsa slutet i boken.

• Johans Pillerill

Lägg in roliga dassböcker på toaletten... Så kan han förena nytta med nöje ;) det är lite text, korta stycken osv... Får han bara igång läsandet så blir tyngre texter lättare sen. Tvinga honom inte, då kommer han kämpa emot... Få honom att VILJA och tro att han valt det själv.

Svar på tråden Hur få att läsa?