Hur få att läsa?
Min grabb tvärvägrar att läsa. Det har varit från han började i skolan till nu när han går i fyran. Killen blir mer och mer efter mot vad man kan förvänta sig av en fjärdeklassare. Det är ytterst sällan han läser något på eget initiativ.
Hur går ni till väga för att få era barn att läsa?
På lågstadiet hade de att han dagligen skulle läsa 20 minuter (gällde alla i klassen). Jag ägnade mer tid åt att få honom att läsa än vad vi krasst satt med näsan i en bok. Den läxa som ska läsas nu har samma tendens. Det ägnas mer tid åt protester än att rent praktiskt göra läxan.
Jag har en tös med som går i första klass. De har ett lite bättre stuk nu tycker jag, för de får en väldigt lättläst bok som ska läsas tre gånger. Det är en metod som i varje fall har fånget hennes intresse för att läsa.
Jag tycker att jag har provat allt. Lock och pock med att här är något som nog intresserar dig (den variant har fungerat bäst men är väldigt svår att använda när det är svårt att hitta ämnen som han slukar), belöningar, hot om indraget lördagsgodis och liknande. Det är en riktig mental misshandel av både mig själv och honom att få en läsuppgift från skolan.
Detta handlar inte om lässvårigheter, för han läser och förstår vad han läser även om det tar betydligt mer tid vad jag tycker är rimligt. En av hans klasskamrater har lässvårigheter, och de tendenserna han uppvisar att sakta mala sig igenom en text utan att ha förstått vad han läst visar inte min grabb. Till det har jag ofta läst högt för barnen sen de var två år ungefär, så det är inte den biten som saknas heller. Vad jag har hört ska det vara vanligt att barn som aldrig får lyssna på högläsning automatiskt blir ointresserade av att läsa själv.
Så, in med era bästa tips!