• lageza

Rätt klona neanderthalare?

En Harwardprofessor har nyligen gjort ett uttalande om att det inom kort kommer vara möjligt att klona en neanderthalare (googla!)

Anser du att det vore rätt att klona neanderthalare, och skulle du själv kunna tänka dig att agera surrogatmamma åt en neanderthalare?

• Svar på tråden Rätt klona neanderthalare?
  • Djursonen
    södertälje skrev 2013-05-15 14:48:11 följande:
    Hur kan det vara samma logik??? Neandertalarna är försvunna sen länge sedan. Är väl ändå skillnad på att återskapa och bota. 

Därför att människan är ett sjukt djur. Neanderthalaren är inte lika sjuk som människan. Ju närmre djuren och skogen vi kommer, desto bättre.
  • södertälje
    Djursonen skrev 2013-05-15 15:09:55 följande:

Därför att människan är ett sjukt djur. Neanderthalaren är inte lika sjuk som människan. Ju närmre djuren och skogen vi kommer, desto bättre.

Men vad har det med bota sjukdomar att göra???????
  • Djursonen
    södertälje skrev 2013-05-15 18:03:11 följande:
    Men vad har det med bota sjukdomar att göra???????

Det är samma sak som att inte vilja bota sjukdomar, eftersom neanderthalaren är friskare än homo sapiens. Att inte vilja bota sjukdomar, att inte vilja ha tillbaka neanderthalaren - sak samma.
  • lageza
    Djursonen skrev 2013-05-15 20:03:16 följande:

Det är samma sak som att inte vilja bota sjukdomar, eftersom neanderthalaren är friskare än homo sapiens. Att inte vilja bota sjukdomar, att inte vilja ha tillbaka neanderthalaren - sak samma.
    Jag gillar ditt sätt att tänka, djursonen. Du verkar vara en intelligent och klarsynt människa. Jag såg något citat från en fängelsepräst på din blogg. Sitter du i fängelse eller kanske arbetar på ett?

Vi tänker ofta på naturen som primitiv, men faktum är att naturen inkluderar alla levande varelser, från amöbor till de högsta mest avancerade varelserna i universum på främmande planeter långt borta. Men människan är sjuk, psykotisk i den mening att hon inbillat sig att hon inte längre är en del av naturen, bara för att hon flugit till månen och utrotat ekosystem. Skogen i sig är en ordning av perfekt harmoni, något vi bör försöka inlemma i vårt samhälle. Ett sätt att göra det är att bejaka kroppens självläkande kraft, och stärka denna genom rätt kost i stället för att använda en massa mediciner. Många människor idag dricker kranvatten som är förorenat med en massa kemiska restprodukter, när naturligt, rent och levande vatten finns fritt i olika källor i naturen.  Själv dricker jag bara vatten som jag hämtat från olika källor i naturen.
  • Djursonen
    lageza skrev 2013-05-16 04:46:55 följande:
    Jag gillar ditt sätt att tänka, djursonen. Du verkar vara en intelligent och klarsynt människa. Jag såg något citat från en fängelsepräst på din blogg. Sitter du i fängelse eller kanske arbetar på ett? Vi tänker ofta på naturen som primitiv, men faktum är att naturen inkluderar alla levande varelser, från amöbor till de högsta mest avancerade varelserna i universum på främmande planeter långt borta. Men människan är sjuk, psykotisk i den mening att hon inbillat sig att hon inte längre är en del av naturen, bara för att hon flugit till månen och utrotat ekosystem. Skogen i sig är en ordning av perfekt harmoni, något vi bör försöka inlemma i vårt samhälle. Ett sätt att göra det är att bejaka kroppens självläkande kraft, och stärka denna genom rätt kost i stället för att använda en massa mediciner. Många människor idag dricker kranvatten som är förorenat med en massa kemiska restprodukter, när naturligt, rent och levande vatten finns fritt i olika källor i naturen.  Själv dricker jag bara vatten som jag hämtat från olika källor i naturen.

Tack detsamma! Du har verkligen insett hur det ligger till. Få är så nära skogen som du och det glädjer mig. Ja, jag sitter i fängelse.
  • södertälje

Själv använder jag alternativ medicinering,men inser att inte alla kan medicineras med det,är emot djurförsök och användning av pälsar,odlar det jag kan.Försöker så gott det går att endast använda ekologiskt

• Djursonen
    södertälje skrev 2013-05-16 17:36:35 följande:
    Själv använder jag alternativ medicinering,men inser att inte alla kan medicineras med det,är emot djurförsök och användning av pälsar,odlar det jag kan.Försöker så gott det går att endast använda ekologiskt

Jaha, vad menar du med det?
  • silvergirl

Men var ni inte på lektionerna i skolan eller? Neanderthalarna var människor och dom var intelligenta, inte djur!

• YummyMami
    silvergirl skrev 2013-05-17 12:25:32 följande:
    Men var ni inte på lektionerna i skolan eller? Neanderthalarna var människor och dom var intelligenta, inte djur!

Jag var med på lektionerna, höll att få underkänt i arkeologin pga att jag trodde på att människan och neandertalare kunde ha blandats. Detta var 2005 och inte 1705.
    År 46 fyrasex.blogspot.se (läs äldst först)
  • södertälje
    Djursonen skrev 2013-05-17 12:17:22 följande:

Jaha, vad menar du med det?

Att jag lever nära naturen

Människans staplande första steg i evulationen var i naturen.

Och hur sjuk Neandertalaren var är det väl ingen som vet,dom dog ju ut pga en anledning 
  • YummyMami
    södertälje skrev 2013-05-17 15:10:38 följande:
    Att jag lever nära naturen

Människans staplande första steg i evulationen var i naturen.

Och hur sjuk Neandertalaren var är det väl ingen som vet,dom dog ju ut pga en anledning 

de dog inte ut, de blandades med homo sapiens.
    År 46 fyrasex.blogspot.se (läs äldst först)
  • lennartsdotter
    Djursonen skrev 2013-05-15 15:09:55 följande:

Neanderthalaren är utdöd, att påstå att den är friskare blir lite märkligt. Det närmsta vi kan komma för att undersöka om det påståendet stämmer är att kolla om de människor som härstammar från delvis neanderthalare är friskare än de som inte gör det och vad jag vet har man inte upptäckt någon sådan koppling.
  • Djursonen
    lennartsdotter skrev 2013-05-22 11:06:05 följande:
    Neanderthalaren är utdöd, att påstå att den är friskare blir lite märkligt. Det närmsta vi kan komma för att undersöka om det påståendet stämmer är att kolla om de människor som härstammar från delvis neanderthalare är friskare än de som inte gör det och vad jag vet har man inte upptäckt någon sådan koppling.

Friskare mentalt sett. De bör ha varit det. Jag har inga bevis. Ju närmare djuren, desto friskare.
  • lennartsdotter
    Djursonen skrev 2013-05-22 11:09:48 följande:

Friskare mentalt sett. De bör ha varit det. Jag har inga bevis. Ju närmare djuren, desto friskare.
    Varför bör de ha varit det? Även om de var det, vad är det som säger att de skulle vara mentalt friskare än oss i dagens samhälle?
  • Apopan

Egentligen så känner jag att det är fel fel fel. Men jag kan samtidigt inte låta bli att tycka det är fantastiskt häftigt och något vi borde göra bara för att vi kan. Tänk vad mycket vi skulle kunna lära oss av det.

• Dompans mamma
    Apopan skrev 2013-05-22 12:01:19 följande:
    Egentligen så känner jag att det är fel fel fel. Men jag kan samtidigt inte låta bli att tycka det är fantastiskt häftigt och något vi borde göra bara för att vi kan. Tänk vad mycket vi skulle kunna lära oss av det.
  • lageza

Anledningen till att djur är friskare mentalt sett beror i stor utsträckning på att de har en lägre grad av abstraktionsförmåga. Många saker som gör oss människor deprimerade eller psykiskt sjuka är illusioner vi skapar i vårt huvud, snarare än verkliga, fysiska saker. För att kunna göra detta krävs en välutvecklad abstraktionsförmåga. Ta t.ex. japanerna. De har en av världens högsta genomsnittliga rumslig intelligens, vilket ofta sammanfaller väl med abstraktionsförmåga. Samtidigt har de en av världens högsta antal självmord.

• lageza

I neanderthalarnas fall tror jag dock att de skulla kunna vara friskare därför att de har ett mer holistiskt tänkande, tänker mer med höger hjärnhalva, och därför inte lika lätt låter sig fångas av de illusioner som skapas av den vänstra hjärnhalvan. Detta är dock enbart min intuitiva gissning. Enligt forskarna har de inte haft ett lika välutvecklat språk som oss, så det är möjligt att de helt eller delvis kommunicerat telepatiskt. Detta kan också bidra till större mental friskhet, tror jag, eftersom ord är ett väl använt verktyg för att snärja människor och få dem att känna skuld och liknande.

Svar på tråden Rätt klona neanderthalare?