• 1990amanda

Hon har ingen Ro till att sova själv!

Har en dotter på 5 veckor. helammar och hon tar inte napp. Hon somnar ofta på mig sen kan jag knappt lägga ner henne för hon vaknar och blir ofta klar vaken, spelar ingen roll hur försiktigt jag lägger ner henne..

Någon som har tips på hur man kan få hennes till att vilja ligga ner och sova själv.. jobbgt att ha hennes sovande på mig!

Samma sak i vagnen, vi kan vara ute och gå och hon sover gott, men vaknar ibland av kupp tex, och sen när man stannar vagnen så den står stilla kan hon mx sov ca 15 min sen vaknar hon!..

Vet inte hur länge en 5 veckors baby ska sova, men hon sover ca 30min i sträck, sen vaknar hon äter lite, sen somnar igen, ca 30min.. sen vaken ngn timme. det är sällan hon sover ngn timme, timmar på dagen ..

hon kommer aldrig in i en Djup sömn känns de som!.. Sen har jag en 3 åring som självklart gör de svårare, då han har svårt att vaar tyst och gör höga och oväntade ljud så hon bli rädd.. har tv/radion på hela tiden för att de ska vaar lite ljud, men hon kan tex reagera på att de blir annan reklam med högre ljud eller ngt konstig ljud..

finns det ngt man kan hitta på så hon sover bättre!

Men å andra sidan sover hon istort sätt hela natten, frå n kl  23-7 äter ca 1-2 gggr under den tiden..

glad för alla möjlig fakta och tips :)

• Svar på tråden Hon har ingen Ro till att sova själv!
  • Natulcien

Men hon är ju så liten...bara 5 veckor, och har just lämnat din livmoder. Då vill de ofta vara nära, och i famnen. Har du ingen bra bärsele eller bärsjal du kan ha henne i på dagarna?
    Vi hade en Manduca bärsele som var en stor hjälp när sonen var spädis.

För övrigt sover hon ju jättebra!
    Vår son var likadan. Sov korta, korta sovpass på dagen, alltifrån 15-45 min. Sällan längre. Men på natten sov han jättebra. Var glad att hon sover så bra på natten! Glad

• skogsvitter

Men.. hon är ju bara fem veckor!? Jag trodde tråden gällde ett betydligt äldre barn... när de är så här små så har man liksom inget val, det är så här spädbarn beter sig. De växer ju och mognar, det kommer förändras snart. Men just nu är ju deras absolut främsta behov den fysiska närheten från en trygg förälder! Det är tom viktigare än mat för dem!!

Dessutom har nyfödda nästan ingen djupsömn alls, när de blir äldre får de lite mer djupsömn men nästan all sömn hos nyfödda är ytlig sömn. Förövrigt låter det som att din dotter sover väldigt bra, mycket bättre än mina två

Skaffa ett bärverktyg som sagt, om hon behöver vara nära mycket, inte vill vara i vagnen osv. Det underlättar enormt!

• lillansmam2012

Jag håller med de andra, hon är ju såå liten och vill bara ha närhet!! Och varför ska hon inte få det..? Min lilla är nu fem månader men jag känner igen allt du skriver, min lilla var likadan men sov inte alls så länge på natten. När min lilla kom till världen så var det iskall november och en babybjörn eller annan bärsele utomhus var ej möjligt men det kan du ju testa ..? Även inne är det toppen med sele - min lilla sover gärna i babybjörnen inomhus och somnat oftast när vi går ut till närIca mm, mkt smidigt:)

• skogsvitter

Vill bara inflika att man inte ska använda de vanliga babybjörn till nyfödda, och man får bara bära mycket korta stunder i dem. Det är mycket bättre med en ergonomisk sele, eller varför inte en bärsjal? I de vanliga babybjörn sitter bebisen inte i en bra position och bäckenet belastas felaktigt, även den vuxne får ofta ont i ryggen av att bära i babybjörn pga dess konstruktion. Numera har även babybjörn en ergonomisk sele (obs bara en enda modell) men den är svindyr och det finns många andra alternativ som är billigare.

Det finns också överdrag man kan köpa om man bär vintertid, många knäpper också en stor jacka runt både sig själv och bebisen. Jag bar en hel vinter utan några som helst problem Min äldsta föddes i Okt. Började använda vagnen mer och mer från typ april-maj och framåt.

• 1990amanda

jaha okej. tack så mkt för era tips och åsikter!

har en baby björn bärsele men som "skogsvitter" skriver så tycker jag inte att jag får henne till att sitta skönt i den!.. hon känns för lite om man säger så...

Får väl inskaffa mig en sjal och hopas de funkar.. dock tycker ja de känns läskigt at bara ha en sjal att lägga in henne i.. tänk om man knyterr fel och den åker upp....

• Klycka

Oj, min son är snart 11 månader och sover fortfarande bara på oss eller i sjal och vi räknar åtminstone med nåt år till tills han över huvudtaget skulle ha ro till att sova själv mellan oss, han har precis lärt sig att vara själv på golvet i vaket tillstånd i 10-15 minuter utan att blir helt hysterisk. Alla barn är olika och har olika behov och signalerar de närhet så är det närhet de behöver - svårare än så är det inte

• lillansmam2012

Ja absolut sjal eller omlott-tröjor(önskar jag hade en sån tröja verkar så bekväma) finns ju när de är så små- glömde bort en sekund att din lilla bara var några veckor. Min dotter har ju börjat använda babyBjörnen nu sista månaderna!
    Och jag håller med Klycka- det kan vara många många månader tills er lilla sover ensam och har ro all leka själv:)

• skogsvitter
    1990amanda skrev 2013-04-23 13:00:09 följande:
    jaha okej. tack så mkt för era tips och åsikter!

har en baby björn bärsele men som "skogsvitter" skriver så tycker jag inte att jag får henne till att sitta skönt i den!.. hon känns för lite om man säger så...

Får väl inskaffa mig en sjal och hopas de funkar.. dock tycker ja de känns läskigt at bara ha en sjal att lägga in henne i.. tänk om man knyterr fel och den åker upp....
    Den åker inte upp, du kommer känna att de sitter mycket mer fast än en sele tom
    Men du kan givetvis välja en sele istället om du hellre vill det, ergonomiska selar finns väldigt billigt både på blocket och tradera. Men förstår att det inte känns ok i babybjörnen. Hur mycket väger bebisen?
  • keron

Våran kille är snart 10 månader och han sover fortfarande all sin dagssömn på oss eller i sjalen.  Förr eller senare kommer han ju att växa ifrån det tänker jag Glad Han sover dock bra i vår säng när han lagt sig för natten.

Jag skulle inte heller använda en babybjörn, den är inte bra för barnet då den hänger från grenen. Man får som bärare också ont i axlar och rygg av den.

• lillansmam2012

Keron
    Måste på riktigt fråga nu.. Ska babybjörnen vara skadlig för våra barn..? Visst när de e för små men ni kan ju inte mena att Babybjörnen inte är noga testad..?

• keron

Jag menar att babybjörn är oergonomisk. Barnet bör sitta i grodställning, inte hänga från grenen. Och för den vuxne hamnar all tyngd på axlar och övre rygg, istället för höfterna.

• skogsvitter
    lillansmam2012 skrev 2013-04-24 10:46:37 följande:
    Keron
    Måste på riktigt fråga nu.. Ska babybjörnen vara skadlig för våra barn..? Visst när de e för små men ni kan ju inte mena att Babybjörnen inte är noga testad..?
    Tyvärr är det så att man länge vetat att denna position inte är bra för spädbarnet, hur stor skada det egentligen gör är omdiskuterat men det finns en hel del forskare och experter numera som menar att babybjörn helt ska undvikas till spädbarn vars rygg ännu inte utvecklats färdigt. Problemet är ju givetvis pengar. Det rör sig om ett vinstdrivande företag, och det har nu tagit ca 20 år av kritik innan de ens lyckats få fram en  sele som faktiskt är ergonomisk och det lär ta minst lika lång tid innan de skadligare selarna helt försvinner från marknaden. Att de först nu lyckats få fram en ergonomisk sele är pinsamt dåligt och visar att de inte bryr sig ett dugg om spädbarnets hälsa utan bara om pengar, nu handlar det ju med största sannolikhet om att de märker av en förlorad vinst pga att så många andra märken börjat ta över marknaden med sina ergonomiska selar.

Restriktioner och rekommenationer som begränsar användandet av babybjörns selar har funnits i åratal, att inte bära mer än korta stunder åt gången tex, så man har absolut vetat om riskerna med selarna men ändå fortsatt sälja dem. När det gäller ergonomiska selar finns inga tidsgränser, inga åldersgränser eller viktgränser. Man kan bära precis hur länge man vill utan minsta risk för spädbarnets kropp. Varför ens sälja en sele som man inte får bära bebisen i längre än tex en kvart, eller en halvtimme? Det är egentligen bara så dumt, men pengarna styr ju tyvärr.

Några länkar om detta:
    www.bobafamily.com/research/strollers-baby-carriers-and-infant-stress/
    www.continuum-concept.org/reading/spinalStress.html
    ladydahmer.alltforforaldrar.se/2011/october/baby-bjorn-vs-ergonomiska-barselar.html
    www.truehealthct.com/2012/baby-carriers-good-for-spine/
  • lillansmam2012

Skogsvitter
    Tack för all bra info! Nu är jag mkt glad över att jag inte hade ngn Babybjörn när min lilla var spädbarn för då hade jag använt den..! :/
    Nu köpte vi en jättebilligt på Blocket som jag bara har min 5månaders tjej i kort stund till Ica och liknande. Hon somnar ju så hon verkar inte alls obekväm .. Men tack för goda råd!

Svar på tråden Hon har ingen Ro till att sova själv!