• Lilla i

Tips på gratis smultronställen i Sverige.

Hej!

Jag har en hemsida där jag samlar ihop trevliga platser/aktiviteter som man kan besöka med barnen som inte kostar en förmögenhet. Det kan tex vara museer, bra lekplatser, 4-H gårdar osv. 
    Nu söker jag nya tips som jag kan lägga in på min sida. Så kom med nya roliga tips snälla Nu när sommaren börjar komma tänkte jag försöka lägga in trevliga bad också så kom gärna med tips på fina badstränder. 
    Mitt enda krav är att aktiviteterna är gratis för barnen. Ibland tar bla museer en avgift för vuxna och dessa har jag tagit med.

Söker ni tips får ni självklart gå in och kika:
    www.gratismedbarn.se 

Tack på förhand!!

• Svar på tråden Tips på gratis smultronställen i Sverige.
  • anyXX

Östergötland: valla i Linköping. Dr är en stor lekplats och många smådjur som getter osv. Dessutom gammal bymiljö( gamla Linköping) gratis. I södra österögtland kan man ta färjan över till Torpön i sjön sommen (gratis om man inte tar med bilen) och besöka naturum (litet museum där man kan lära sinom naturen). Gratis. Naturum finns även vid tåkern i ödeshögs kommun där man kan lära sig om sjön tåkerns fåglar.

flicka 2008 & pojke 2010
  • daimstrut

Mariebergsskogen i Karlstad, gratis för alla! Lekparker, badstrand, Lillskogen med många djur, Naturrum Värmland. Det självklara valet för en barnfamilj på besök i Värmland

• Loth

Åh det är sådant här man ständigt letar efter i sista minuten men aldrig finner på. Vilken bra idé :)

• Marlean

Själv tycker jag Tiveden är jättevackert, men det är kanske inte så barnvänligt, beroende på hur man är som förälder.

• Gladskit

Skälby gård i Kalmar!
    Där finns en jättestor lekpark med gott om yta för picknick, samt en liten 4H-gård där man kan klappa djur och fika. I ena hörnan finns också ett utegym om föräldrarna också vill röra lite på sig. Reser man kollektivt tar man bussen till hållplats Skälby Allé.

• Lilla i

Supertack för alla fina tips!!!! Har lagt in nästan alla, tiveden var ett supertips som jag kommer att få jobba på ett tag (Är själv uppvuxen i trakterna så jag fick härliga nostalgiminnen) Underbara badställen!!
    Nya tips montages självklart!! Superkul att se alla härliga gratisställen som finns  

• aprilmamma44

Hembygdsparken i Ängelholm!! Zoo, lekplats, karusell och trollskog. Gratis för alla!

• Disco

Vilken bra idé!!!

Har ett par tips, Blekinge: Marinmuseum i Karlskrona. Lekplatsen vid Blekinge museum mitt i stan, bra och rolig lekplats med annorlunda upplägg; måste provas!! Heter Grevagrundet. 

Västergötland Alingsås, Nolhagaparken! Mysig och trevlig. Lekpark, djur och stora ytor att springa på, utsiktstorn mm. Om man geocachar finns här flera att hitta....   

• Lilla i

Supertack igen. Nu har Blekinge kommit med också Härligt att se att vi har så många fina gratisplatser i Sverige!!!

Återigen, mer tips mottages tacksamt.  

• MalinEddie
    anyXX skrev 2013-04-27 17:37:02 följande:
    Östergötland: valla i Linköping. Dr är en stor lekplats och många smådjur som getter osv. Dessutom gammal bymiljö( gamla Linköping) gratis. I södra österögtland kan man ta färjan över till Torpön i sjön sommen (gratis om man inte tar med bilen) och besöka naturum (litet museum där man kan lära sinom naturen). Gratis. Naturum finns även vid tåkern i ödeshögs kommun där man kan lära sig om sjön tåkerns fåglar.
    Vadstena vill jag tillägga. En tur på slottet. I stan. I parken. Otroligt vackert.
    Var bor du?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Emsan87

Luleå finns kyrkbyn/hägnan som är väldigt välbesökt. Hägnan har även djur som man får kika på :).
    Eller en tur ut i skärgårdarna, osäker om det kostar för barn.

Piteå havsbad har en stor och fin lekplats samtidigt som man kan passa på att bada i havet vid en lång grund strand

• Västanfors hembygdsgård

Hej.

Det här är en bra idé! Lycka till med hemsidan.

I Fagersta i norra Västmanland finns Västanfors hembygdsgård som har öppet 364 dagar om året (inte julafton). Det är ett barnvänligt ställe med stora ytor att springa på, en hönsgård, en lekpark med en "minikanal", en stor trähäst, en lekstuga som är öppen varje dag på sommaren då det även finns en utställning med tävling för barnen på våning tre i Handelsboden.
    Här kan man på somrarna hyra kanot eller eka för en tur på Strömsholms kanal.
    I kaffestugan finns micro att värma välling och barnmat i och naturligtvis finns det skötbord på toaletten.
    Leksaker som styltor och tunnband kan lånas mot en pant i den sommaröppna turistbyrån. 

Även föräldrar och mor- och farföräldrar brukar tycka om det vackra området. Barnen kan springa omkring innanför gärdesgården under uppsikt av de vuxna som kan ta igen sig på en bänk ute eller gå och titta i butiken medan barnen ser på utställningen.  

10 och 17 juli 2013 är hembygdsgården dessutom med i projektet Barnens Bergslag, så då är det lite extra aktiviteter för barnen: Bergsmansstugan och Skomakerimuseet har öppet och där får barnen sätta på sig huckle eller keps, förkläde eller väst och bli 1800-talsbarn!

En del av Barnens Bergslags-aktiviteterna är gratis, andra kostar några kronor: barnen kan gå på styltor, kasta känga, gå en tipspromenad, göra en ordlek - och de minsta kan knyta en rosett! Guiderna berättar om hur barnen hade det förr och pratar med barnen om hur många skor de har - och hur många barnen hade förr i tiden. Hur man lekte och arbetade förr, vad man kunde och visste och vad man gjorde på kvällarna när det inte fanns någon tv!

Hembygdsgårdens hemsida: www.hembygdsgarden.nu

Barnens Bergslags hemsida: www.barnensbergslag.se   

• daimstrut

I Karlstad kan man åka sk båtbussar på älven och i Vänern under juni-augusti. Vuxen betalar som en vanlig biljett, 2 medföljande barn under sju gratis. 23 kr för en mycket fin båttur om du betalar med sms Rabatterat pris för vuxen med barnvagn mellan 10-14. Se mer på karlstadsbuss.se.

Svar på tråden Tips på gratis smultronställen i Sverige.