• 0fia

Behöver att tips jag kan få! Hur jag skall få mitt barn att äta?

Hej!

Har en dotter på 9 mån som inte äter. Nu har hon inte gått upp i vikt på 2 mån men den troligaste orsaken är att jag inte får i henne mat. Hennes storasyster var lite likadan men inte riktigt så här illa.

Jag ammar fortfarande men jag har inte så mycket mjölk kvar och den jag har är inte så fet längre så den räcker inte på långa vägar. Dottern tar inte flaska och gillar inte välling och inte gröt. Ger henne ibland på spruta och kan då i bästa fall få i henne 5 ml. Ibland kan jag få i henne en hel burk med 6-månaders mat. Mat med bitar i funkar inte alls. Hon gillar inte fruktpureerna heller. Hon kan tycka att det är kul att plocka i sig mat själv men den mat hon får i sig räcker inte. Varje gång jag ger henne mat blandar jag i smör.

Vi skall kämpa på ett tag till för att se om det vänder innan vi kopplar in barnläkare och dietist (till 10-månaderskontollen med extra vägningar varje vecka).

Nu behöver jag hjälp med hur jag skall få i  henne mat. Vill förstås undvika att blanda i socker och så (har fått det tipset). Hjälp mig!

/Fia0 
  • Svar på tråden Behöver att tips jag kan få! Hur jag skall få mitt barn att äta?
  • skogsvitter
    Rani skrev 2013-04-23 12:14:04 följande:

Som ts skrev så hade hon inte tillräckligt med mjölk för att flickan skulle gå upp i vikt?

Amning är ju liksom ingen magisk lösning på allt.
    Fast det har man om man ammar fritt. Bröstmjölken tar liksom inte bara slut helt plötsligt, eller börjar minska.
  • Maddiogora

Åh , har kämpat med mat på vår minsta i en evighet .... Men nu äntligen vid tre har det vänt. Se till att tillsätta extra fett i de burkar du får i henne. Här var ellas kitchen mat påsar räddningen, särskilt morgonmums påsarna har du testat dem ? Kan vara värt att prova , om hon inte gillar bitar kör på småbarnsmaten ett tag till är ju ingen skillnad bara mindre bitar. Smörgås rån och majskrokar så hon får upp intresset för mat med lite tuggmotstånd i.

• skogsvitter
    0fia skrev 2013-04-23 12:23:25 följande:
    Jag ammar henne fortfarande många gånger om dagen och på natten så jag har inte tagit bort amningen utan lagt till mat (försökt).

Skogsvitter - än så länge så ökar hon på längden men hon är ingen lång tjej. Mjölkproteinallergi tror jag inte på eftersom hon inte ar diarré.

Lingonbär - har du förslag på lämplig sked att använda? Är majsvälling godare än bröstmjölk? Hn dricker inte ens bröstmjölk på flaska....... 
    Ökar hon på längden så är det ju inte brist på mat som är problemet, längdtillväxten är det viktiga. Däremot behöver de givetvis inte alls ha diarré för att vara mjölkproteinallergiska, varför tror du det? Inte heller andra allergier behöver visa sig i diarré. Att de bara tappar på viktkurvan och inte längdkurvan är ett positivt tecken och visar att det inte rör sig om något allvarligt.

Tar inte bebisen flaska så kan man testa med pipmugg istället, det fungerar väldigt bra för de flesta!
  • skogsvitter

Dock som sagt det i särklass vanligaste symptomet för födoämnesallergier, att de tappar på viktkurvan.

• Rani
    skogsvitter skrev 2013-04-23 12:43:09 följande:
    Fast det har man om man ammar fritt. Bröstmjölken tar liksom inte bara slut helt plötsligt, eller börjar minska.

Det är vad du tror. Jag som har erfarenhet av att behöva tilläggsmata ett barn för att bröstmjölken inte räckte till försökte komma med ett konstruktivt tips till ts.
  • skogsvitter
    Rani skrev 2013-04-23 13:07:53 följande:

Det är vad du tror. Jag som har erfarenhet av att behöva tilläggsmata ett barn för att bröstmjölken inte räckte till försökte komma med ett konstruktivt tips till ts.
    Ja givetvis kan det finnas faktorer till otillräcklig produktion, men då börjar det ju oftast inte hux flux efter många månader, utan märks oftast tidigt. Stress, fel grepp, hormonella faktorer osv kan störa balansen. Men jag tror inte, jag vet att bröstmjölken inte bara plötsligt blir otillräcklig, näringsfattig eller mindre fet bara för att bebisen kommit över 6-månadersgränsen. Det finns gott om studier där man gjort mätningar på bröstmjölken hos mammor med äldre barn.
  • Rani
    skogsvitter skrev 2013-04-23 15:18:36 följande:
    Ja givetvis kan det finnas faktorer till otillräcklig produktion, men då börjar det ju oftast inte hux flux efter många månader, utan märks oftast tidigt. Stress, fel grepp, hormonella faktorer osv kan störa balansen. Men jag tror inte, jag vet att bröstmjölken inte bara plötsligt blir otillräcklig, näringsfattig eller mindre fet bara för att bebisen kommit över 6-månadersgränsen. Det finns gott om studier där man gjort mätningar på bröstmjölken hos mammor med äldre barn.

Det är bra och fint att du läst studier. Men nu blir ju ts bebis inte mätt och går inte upp i vikt trots diger amning. Då måste man ju fundera på någon annan lösning än amning. 
  • skogsvitter
    Rani skrev 2013-04-23 19:11:44 följande:

Det är bra och fint att du läst studier. Men nu blir ju ts bebis inte mätt och går inte upp i vikt trots diger amning. Då måste man ju fundera på någon annan lösning än amning. 
    Exakt, och det är ju därför jag försöker förklara att det rimliga är att det finns andra orsaker. Det är extremt långsökt att få för sig att bröstmjölken plötsligt skulle sina så oerhört drastiskt, och framförallt okunnigt att tro att näringshalt och fetthalt minskar. Det känns då rätt relevant att hänvisa till fakta för att förklara att det är en missuppfattning att det blir så.
  • Rani
    skogsvitter skrev 2013-04-23 19:17:23 följande:
    Exakt, och det är ju därför jag försöker förklara att det rimliga är att det finns andra orsaker. Det är extremt långsökt att få för sig att bröstmjölken plötsligt skulle sina så oerhört drastiskt, och framförallt okunnigt att tro att näringshalt och fetthalt minskar. Det känns då rätt relevant att hänvisa till fakta för att förklara att det är en missuppfattning att det blir så.
    Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma? Förutom att du vill påvisa att andra är okunniga.
    HUR tycker du ts ska lösa sin situation? HUR ska hon få barnet att öka i vikt? Förutom amning då (som ju inte hjälper) 
  • skogsvitter
    Rani skrev 2013-04-23 19:22:51 följande:
    Jag förstår faktiskt inte vart du vill komma? Förutom att du vill påvisa att andra är okunniga.
    HUR tycker du ts ska lösa sin situation? HUR ska hon få barnet att öka i vikt? Förutom amning då (som ju inte hjälper) 
    Menar du att du verkligen inte fattar? Det första man måste göra är givetvis att utesluta allergier eftersom det är så pass vanligt förekommande och plötslig viktnedgång i synnerhet i samband med introduktion av fast föda, är ju det absolut tydligaste tecknet på allergi som man öht kan få! Jag har redan skrivit detta, sedan om du inte fattar är en annan sak...
  • Rani
    skogsvitter skrev 2013-04-23 19:40:05 följande:
    Menar du att du verkligen inte fattar? Det första man måste göra är givetvis att utesluta allergier eftersom det är så pass vanligt förekommande och plötslig viktnedgång i synnerhet i samband med introduktion av fast föda, är ju det absolut tydligaste tecknet på allergi som man öht kan få! Jag har redan skrivit detta, sedan om du inte fattar är en annan sak...

Vet du vad?

Jag tycker du ska fundera över hur du bemöter människor i trådarna. Du har mycket fakta och kan mycket. Men du verkar trivas med att läxa upp och tala om för andra att de är korkade. Men jag är varken korkad eller icke läskunnig. Andra än du kan också ha saker att tillföra.

• Rani
    Rani skrev 2013-04-23 19:53:35 följande:

Vet du vad?

Jag tycker du ska fundera över hur du bemöter människor i trådarna. Du har mycket fakta och kan mycket. Men du verkar trivas med att läxa upp och tala om för andra att de är korkade. Men jag är varken korkad eller icke läskunnig. Andra än du kan också ha saker att tillföra.

Förlåt ts för Off topic.
    Jag tycker du fått några riktigt bra förslag här i tråden.
    Framförallt tycker jag du ska samtala med bvc om hur du ska gå vidare.   
  • Kasihi

Och jag som upplever att Skogsvitter alltid lägger fram sin kunskap på ett bra och trevligt sätt.

• MammaJohanna1

Mina har börjat äta mat vid 8-9 månader. Min lilla var inte alls förtjust i puréer utan började äta först när hon fick "riktig" mat, alltså precis samma som vi åt, men utan salt. Första gången hon verkligen åt mer än någon sked var när hon fick indisk tikka masalagryta som vi hade gjort själva. De puréer som gick bäst (minst dåligt...) var helt släta puréer.

• k girl

Jag har en matvägrare. Hon är ett och helammades i princip under en lång sjukdomsperiod. Hon ökade produktionen så mycket att jag fick mastit! Vid nio månader åt hon inga jättemängder- max en halv liten burk - det gör hon fortfarande inte.

Jag håller med Skogsvitter, jag tycker att steg ett borde vara att göra en allergiutredning, inte att koppla in dietist. :-/

• k girl

Hursomhelst, det tips jag kan komma med är plockmat, det ratas minst av all mat av min tjej. Även om hon periodvis bara slängt på golvet. Somliga barn klarar av plockmat men inte blandade konsistenser.

• kara84
    Rani skrev 2013-04-23 19:53:35 följande:

Vet du vad?

• elinson

Jag jobbar som Dietist och har träffat en hel mammor som du.
    Jag förespråkar absolut amning (om man kan) och gärna länge om man önskar, men när barnen blir äldre efter ca 6-7 månader ökar behovet av energi och det är inte alla barn som klarar att dricka de mängderna bröstmjölk som behövs, inte alla barn har ro i kroppen att ligga vid bröstet, inte alla mammor får till att öka produktionen (inte ens med fri amning), behovet för järn ökar också eftersom depåerna i kroppen börjar sjunka. Amma på med gärna som extra tillskott och inte exklusiv amning om barnet inte ökar normalt i vikt.

Har du provat pumpa ur  (eller ersättning om hon dricker det) och blanda maten med bröstmjölk, potatismos på bröstmjölk, välling på bröstmjölk, bananmos med bröstmjölk osv. Det kan göra övergången mildare. Kör på med fin konsistens om det är det som fungerar, ta en sak i taget, konsistensen kan man vänja sig vid senare.

En del barn hoppar över pure konsistensen medan andra vägrar bitar långt över året, man kan kanske påverka lite som förälder men inte allt. Alla barn är olika!

Om du är orolig så sök hjälp i tid, be om en ordentlig utredning, få hjälp kanske med näringsprodukter för att få lite hjälp på traven. 

Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • Jkpg Deluxe

Jag smulade ofta i extra kryddor i burkmaten....det borde du kunna testa i 6-mån burkarna?? :)

Svar på tråden Behöver att tips jag kan få! Hur jag skall få mitt barn att äta?