• Anonym (TS)

Ska vi försöka igen?

Medlemsgrupp?
    Hur känner vi för det? Finns det behov av det?
    Är det några som känner att de orkar axla ansvaret för att vara admins?
    (Tror nog att man måste vara fler än två).
    Vad ska gruppen heta i sådana fall? 

• Svar på tråden Ska vi försöka igen?
  • nattregn

det finns ett behov.

Förstår inte riktigt det stora problemet med anonymiteten. Är det ett problem så skapa två olika konton på fl? Ett som du använder i den slutna gruppen och ett ute i det öppna forumet? 

• SupersurasunkSara
    nattregn skrev 2013-05-09 22:23:54 följande:
    det finns ett behov.

Förstår inte riktigt det stora problemet med anonymiteten. Är det ett problem så skapa två olika konton på fl? Ett som du använder i den slutna gruppen och ett ute i det öppna forumet? 
    Nej, inget problem, men inte tillåtet. Och iaf jag vill ju kunna vara jag osvsett, men vill inte att sånt jag skriver i ett medlemsforum sprids utanför av idioter. Vad det verkar så sög sig någon in i den förra gruppen som inte alls var en bonusförälder utan enkom ville förstöra och det var ju sånt de som startade gruppen ville slippa.
  • nattregn
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-11 17:45:55 följande:
    Nej, inget problem, men inte tillåtet. Och iaf jag vill ju kunna vara jag osvsett, men vill inte att sånt jag skriver i ett medlemsforum sprids utanför av idioter. Vad det verkar så sög sig någon in i den förra gruppen som inte alls var en bonusförälder utan enkom ville förstöra och det var ju sånt de som startade gruppen ville slippa.
    jag förstår att det som hände är ngt man vill undvika, det jag menar är att om man har 2 olika nick så är det mkt mindre sannolikhet att man blir ihop kopplad med det man skrivit i den slutna gruppen.
  • SupersurasunkSara
    nattregn skrev 2013-05-12 16:29:07 följande:
    jag förstår att det som hände är ngt man vill undvika, det jag menar är att om man har 2 olika nick så är det mkt mindre sannolikhet att man blir ihop kopplad med det man skrivit i den slutna gruppen.

Sant, men kommer det fram blir man ju avstängd.
  • Aneia

Hmm.. jag hann också bara vara med en liten stund och tyckte det var väldigt skönt att kunna uttycka vad man känner utan att bli påhoppad & faktiskt förstådd! :)  Kan man inte starta en grupp någon annanstans?

• SupersurasunkSara
    Aneia skrev 2013-05-14 14:47:39 följande:
    Hmm.. jag hann också bara vara med en liten stund och tyckte det var väldigt skönt att kunna uttycka vad man känner utan att bli påhoppad & faktiskt förstådd! :)  Kan man inte starta en grupp någon annanstans?

Kan ju vara en idé och så bjuds de på FL in som man 'vet' vilka de är till den gruppen. Nackdelen är ju då de som alltid är anonyma, de blir ju utanför men det får väl bli så då...
  • Aneia
    SupersurasunkSara skrev 2013-05-14 16:24:24 följande:

Kan ju vara en idé och så bjuds de på FL in som man 'vet' vilka de är till den gruppen. Nackdelen är ju då de som alltid är anonyma, de blir ju utanför men det får väl bli så då...
    - ja , är man anonym hela tiden får man väl stå sitt kast, liksom... ?
  • SupersurasunkSara
    Aneia skrev 2013-05-15 07:11:34 följande:
    - ja , är man anonym hela tiden får man väl stå sitt kast, liksom... ?
    Lite så ja.
  • Anonym (o)

Nu är det ju så att vi befinner oss i Känsliga rummet, en plats i Familjelivs forum med möjlighet att vara anonym. Oavsett vilken anledning man har till att vilja vara anonym så har man rätt att vara det och jag tycker inte att man ska diskutera det i form av att "man får stå sitt kast". Alla kan vi ha olika anledningar till att vara anonyma. Jag för min del vill inte "etablera" mig på det öppna forumet.
    Bara i den här tråden är det väl ungefär hälften som är anonyma och hälften som inte är det. Behovet av ett slutet forum finns oavsett.
    Jag fortsättet gärna att diskutera olika lösningar på hur det kan gå till. Att man ska kunna söka medlemskap tycker jag är givet.

• SupersurasunkSara
    Anonym (o) skrev 2013-05-15 18:50:01 följande:
    Nu är det ju så att vi befinner oss i Känsliga rummet, en plats i Familjelivs forum med möjlighet att vara anonym. Oavsett vilken anledning man har till att vilja vara anonym så har man rätt att vara det och jag tycker inte att man ska diskutera det i form av att "man får stå sitt kast". Alla kan vi ha olika anledningar till att vara anonyma. Jag för min del vill inte "etablera" mig på det öppna forumet.
    Bara i den här tråden är det väl ungefär hälften som är anonyma och hälften som inte är det. Behovet av ett slutet forum finns oavsett.
    Jag fortsättet gärna att diskutera olika lösningar på hur det kan gå till. Att man ska kunna söka medlemskap tycker jag är givet.
    Jo, fast om man nu vill undvika fejkare så måste man ju ha någon slags 'säkerhet', annars kan man ju lika gärna lägga ner innan man börjat eller riskera samma som hände sist. Jag påpekade att det är svårt om man inte vet vem en person är om denne alltid är anonym, lite svårt då.. Om man alltid använder samma signatur som anonym så är det lite lättare men det görs ju sällan vad jag vet.

Personligen är jag inte intresserad att vara med någonstans där jag ändå inte vågar vara öppen för risken att fejkare utnyttjar infon om mig på det öppna forumet.
  • Anonym (o)

Men även om jag skulle använda mitt nick här så är det ju inget som säger att jag skulle bli inbjuden, så jag hoppas i alla fall på att det ska skapas en grupp som man kan söka till.

Hur var det egentligen med den förra gruppen, var det lätt att komma med? Var det svårt att hålla koll på vem som var falsk? Jag vet för lite om vad som hände för att kunna bedöma hur det var. Finns det något man kan lära sig från förra gruppen?

Jag håller med om att det är meningslöst att ha en grupp om man ändå inte kan känna sig trygg. Men jag som alltid väljer att vara anonym i öppna forumet, jag berättar gärna om mig själv när jag söker till en sådan grupp. Det som jag tyckte var svårt när jag sökte var att jag inte visste vad jag skulle berätta och för vem jag berättade.

Gruppen införde ju en motprestation, det tycker jag kan vara rimligt, men jag skulle gärna se ett annat upplägg. De som inte utförde motprestationen skulle rensas bort, men det hann aldrig komma dithän innan gruppen stängdes för gott. Så det finns väl några saker man skulle kunna göra för att få viss utgallring.

• SupersurasunkSara
    Anonym (o) skrev 2013-05-15 22:36:45 följande:
    Men även om jag skulle använda mitt nick här så är det ju inget som säger att jag skulle bli inbjuden, så jag hoppas i alla fall på att det ska skapas en grupp som man kan söka till.

Hur var det egentligen med den förra gruppen, var det lätt att komma med? Var det svårt att hålla koll på vem som var falsk? Jag vet för lite om vad som hände för att kunna bedöma hur det var. Finns det något man kan lära sig från förra gruppen?

Jag håller med om att det är meningslöst att ha en grupp om man ändå inte kan känna sig trygg. Men jag som alltid väljer att vara anonym i öppna forumet, jag berättar gärna om mig själv när jag söker till en sådan grupp. Det som jag tyckte var svårt när jag sökte var att jag inte visste vad jag skulle berätta och för vem jag berättade.

Gruppen införde ju en motprestation, det tycker jag kan vara rimligt, men jag skulle gärna se ett annat upplägg. De som inte utförde motprestationen skulle rensas bort, men det hann aldrig komma dithän innan gruppen stängdes för gott. Så det finns väl några saker man skulle kunna göra för att få viss utgallring.
    Jag var inte administratör för förra gruppen så jag vet inte hur det gick till, men ingen som inte hade en ordentlig presentation på sin sida fick gå med och jag tror att de ville veta lite om i vilka trådar personen skrivit innan osv, och jo, alla blev bortrensade och fick söka på nytt och då komma med en motprestation, att skriva om sig själv i en tråd där i gruppen, inte alla gjorde det och sen så stängdes gruppen efter att det läckt ut mer saker än första gången.
  • Anonym (o)

Fast riktigt så gick det inte till när jag kom med. Jag kom med efter den stora utrensningen. Jag skrev om mig själv i den där tråden, men det var ju lite sådär, man kände sig inte helt trygg, något hade hänt, någon hade använt info, men jag visste inte vad för info, det var obehagligt, så det var inte så att jag skrev så värst mycket om mig själv.

Jag förstår för övrigt inte vad det var för mening för någon att nästla sig in, det var ju inget extremt som skrevs vad jag kunde se. Meningen med ett slutet forum, som jag ser det, är att veta vilken målgrupp man skriver till, att slippa förklara sig för folk som egentligen ändå inte är intresserade av att veta hur det är att leva i styvfamilj.

• SupersurasunkSara
    Anonym (o) skrev 2013-05-15 22:58:26 följande:
    Fast riktigt så gick det inte till när jag kom med. Jag kom med efter den stora utrensningen. Jag skrev om mig själv i den där tråden, men det var ju lite sådär, man kände sig inte helt trygg, något hade hänt, någon hade använt info, men jag visste inte vad för info, det var obehagligt, så det var inte så att jag skrev så värst mycket om mig själv.

Jag förstår för övrigt inte vad det var för mening för någon att nästla sig in, det var ju inget extremt som skrevs vad jag kunde se. Meningen med ett slutet forum, som jag ser det, är att veta vilken målgrupp man skriver till, att slippa förklara sig för folk som egentligen ändå inte är intresserade av att veta hur det är att leva i styvfamilj.
    Det finns människor vars liv går ut på att jävlas vet du, de mår nog inget vidare skulle jag tro.

För mig var det skönt att kunna få skriva tex: Fy fasen vad jobbig bonus var idag! Utan att för den skull få höra att jag är vidrig, jag borde dö, fatta att jag visste vad jag gav mig in på (det vet man aldrig!) och att för barnets bästa skulle jag lämna min man osv när det i själva verket handlade om att jag behövde få ur mig lite frustration som inte går ut över barnet. Eller maken för den delen. Barn ÄR jobbiga ibland, och om jag skriver att mina egna är jobbiga någon gång så får man i stort sett bara uppmuntranden och goda råd. Bonusbarn får man tydligen inte tycka är jobbiga även fast man från dem inte har de där goa bebisminnena/småbarnsminnena som man kan falla tillbaka på när de är jobbiga som man kan med sina egna.  
  • nattregn

okej. Vi är överens om att det behövs. men vi kan inte använda dubbla namn här... vilket inte kan säkra upp att infon inte läcker ut på det allmänna forumet. ska man skapa en grupp någon annanstans där man kan rega ett annat namn? finns det någon liknande site som vi kan använda oss av? 

• Anonym (o)

Fast ärligt talat, kan man någonsin friskriva sig från idioter? Jag för min del hade önskat att den grupp som fanns hade kunnat fortsätta, men de två (jag tror det var två) admin orkade inte fortsätta. De kände ett ansvar de inte kunde fullfölja, så  tolkar jag det. Men att någon har nästlat sig in en gång, betyder inte att vi måste se oss själva som värsta hemligklubben som måste göra allt för att dölja oss själva, våra intentioner, osv. För min del är jag alltid noga med att dölja mig av respekt för min familj. Så tror jag det kan vara för många av oss. Andra saker handlar om tabun, och det finns det många av i det här ämnet. För mig personligen är tabufrågorna mest intressanta då jag rent generellt är intresserad av hur vi är som människor.
    Jag vill gärna att det finns ett slutet forum, inte för att jag ska snacka skit om mitt styvbarn, inte heller dess mamma, så vad f-n finns det egentligen att vilja veta för någon utomstående. Mer än att jag behöver förklara varje gång, vem jag är, vad jag har för bakgrund, att jag inte hatar min bonus, inte heller hens mamma, osv osv... Vi som befinner oss i situation "bonusmamma", vi vet att det finns så mycket mer att fundera på än huruvida vi hatar någon eller inte. Men i det öppna forumet måste man vara på sin vakt, där dyker det in snabbtyckare och antingen får man välja att inte svara, eller så får man ägna x antal minuter att svara någon som ändå inte kommer att fatta, och som förmodligen ändå inte bryr sig.

• nattregn
    Anonym (o) skrev 2013-05-29 22:32:03 följande:
    Fast ärligt talat, kan man någonsin friskriva sig från idioter? Jag för min del hade önskat att den grupp som fanns hade kunnat fortsätta, men de två (jag tror det var två) admin orkade inte fortsätta. De kände ett ansvar de inte kunde fullfölja, så  tolkar jag det. Men att någon har nästlat sig in en gång, betyder inte att vi måste se oss själva som värsta hemligklubben som måste göra allt för att dölja oss själva, våra intentioner, osv. För min del är jag alltid noga med att dölja mig av respekt för min familj. Så tror jag det kan vara för många av oss. Andra saker handlar om tabun, och det finns det många av i det här ämnet. För mig personligen är tabufrågorna mest intressanta då jag rent generellt är intresserad av hur vi är som människor.
    Jag vill gärna att det finns ett slutet forum, inte för att jag ska snacka skit om mitt styvbarn, inte heller dess mamma, så vad f-n finns det egentligen att vilja veta för någon utomstående. Mer än att jag behöver förklara varje gång, vem jag är, vad jag har för bakgrund, att jag inte hatar min bonus, inte heller hens mamma, osv osv... Vi som befinner oss i situation "bonusmamma", vi vet att det finns så mycket mer att fundera på än huruvida vi hatar någon eller inte. Men i det öppna forumet måste man vara på sin vakt, +där dyker det in snabbtyckare och antingen får man välja att inte svara, eller så får man ägna x antal minuter att svara någon som ändå inte kommer att fatta, och som förmodligen ändå inte bryr sig.
    så är du sugen på att starta upp igen?
Svar på tråden Ska vi försöka igen?