• area

tvååring son vknar på natten och skriker/pratar i sömnen och ska upp???

Som rubriken, vår tvååring har de sneaste fyra nätterna vaknat efter ca tre timmar sömn och skrikit/pratat i sömnen och vill gå upp?! Han somnar efter mycket om och men om i famnen, men vaknar igen direkt när man lägger ner honom...och så börjar det om...efter ca två timmar går det över och han sover lugnt resten av natten, brevid någon av oss...vaknar sen på morgonen, lika pigg och glad som vanligt, märks inget dagtid.

Vad är detta? Sömnbrist och påfrestande för oss vuxna! Tänder, växtvärk, nattskräck? Ingen aning?

• Svar på tråden tvååring son vknar på natten och skriker/pratar i sömnen och ska upp???
  • Whitetrash86

en fas?

Dottern hade så runt 2, fick sova inne hos oss den perioden ca 2 veckor.. sen sov hon inne hos sig igen och gör det än idag vid 4,5.
    Väntar på att sonen ska börja med detsamma sen...

• läkarstudent

Min son brukade också vakna sådär när han var i tvåårsåldern och liksom vara helt förvirrad. För oss funkade det att väcka honom en stund innan han själv brukade vakna (vilket alltid skedde vid samma tid) och sedan söva om honom. Då var det som att han vaknade till ordentligt och insåg att han skulle sova, istället för att halvvakna och tro att han skulle gå upp. Kan ju vara värt ett försök, kanske.

• Jkpg Deluxe

Vår son sov i sin lilla säng jämte mig mellan ca 24-26 mån just pga att detta började hända då han fyllde 2 år!
    Så så fort han "vaknade" la jag snabbt en hand på hans mage och viskade "mamma är här", så blev han tyst å sov igen...! 

• Sillan3

Nattskräck .. kallar läkaren vi träffade, detta "fenomen" som uppkommer under de olika utvecklingsperioder barn går igenom.  Vår son är nu 10 år och har haft detta i perioder under hela sitt liv.

"Väck inte barnet.. den lille sover men hjärnan är fullt igång och beter sig som om den var vaken. Prata lugnt och rör försiktigt... håll inte i om han/hon inte vill bli kramad". Fick vi som tipps när vi sökte för problemet. Han skriker och springer omkring men är som sagt inte vaken. Ögonen är öppna så det kan vara svårt att förstå.   

Vi får helt enkelt gå runt och försöka begränsa möjligheten att skada sig för den lille, men inte väcka utan vänta ut.. superjobbigt! måste jag tillägga..  men när han väl vaknar själv och lugnar ner sig somnar han direkt. Jag brukar leda honom till toaletten och sen ge honom lite att dricka innan jag stoppar om honom  igen. han sover resten av natten som en stock o kommer inte ihåg något av detta på morgonen..

ja.. det är vad jag har fått veta om detta..Flört      

• Little Ms Chatterbox

Låter som nattskräck. 
    Mina barn blev "botade" när jag dom Omega. Det räckte med Omega-3 men många av de sorterna som finns med kombinerat  Omega-3 och Omega-6 i funkar också bra, eller bättre eftersom Omega-6 även hjälper till med att få en bättre sömn över lag. 

Läs gärna tråden som jag länkar till i min sidfot. Det är till en tråd här på FL om Omega. Jag svarar gärna om du har några frågor.

Svar på tråden tvååring son vknar på natten och skriker/pratar i sömnen och ska upp???