• Sommarljus

Hur tillreder ni ersättning?

Hur gör ni under dagen/natten med ersättning, hur tillreder ni?

Det här med att koka och ha i termos, hur mycket kyler ni vattnet då? Hur kyler ni det?
    Har hört att vissa har en termos varmt + en termos kokt kallt, hur kyler ni det kalla smidigast?

Ska börja ge flaska och det finns ju en djungel av saker att tänka på och olika sätt att göra...

• Svar på tråden Hur tillreder ni ersättning?
  • Aili

Lite OT men alltså det där med att micra vatten (och annat också för den delen) Såg nyss en bild på ett vetenskapsprojekt som hade utförts i USA. Två likadan växter, en vattnades med vanligt vatten och den andra med micrat vatten. Rätt osugen på att värma saker i micron och till mina barn efter att ha sett detta. Kokar hellre upp vatten i vattenkokare el på spisen.

• Grodan83
    Philippa skrev 2013-04-24 09:28:34 följande:
    Man behöver inte koka vattnet om man har kommunens vatten. Du kan ta kallt vatten och värma i micron, det gjorde vi....

Philippa skrev 2013-04-24 09:28:34 följande:
    Man behöver inte koka vattnet om man har kommunens vatten. Du kan ta kallt vatten och värma i micron, det gjorde vi....

Man använder kokhett eller minst 70 c varmt vatten pga bakterierisken i pulvret, inte vattnet i första hand. Sen kan man ju blanda med hälften hett först o sen fylla upp till rätt nivå med kallt vatten. Det går också fort att kyla ner flaskan under rinnande vatten eller i en bunke. Ha alltid tetra med i vagnen om du måste fixa mat snabbt ute på stan ; den kan ätas som den är! Lycka till!
  • chrissepisse

Med första barnet kokade jag nytt vatten varje måltid och var jättenoga med att slänga rester. När jag sedan låg på BB med tvåan så hade de färdigblandad ersättning i kylen som man fick ta av och värma o micron. Jag frågade personalen och de sade att de alltid gör så, både på vanliga BB och på neonatal och att det inte är farligt. Jag tänkte som så att kan man blanda ersättning och förvara i kylen på universitetssjukhuset i Sveriges tredje största stad, så kan jag göra det hemma. Till både tvåan och trean har jag därför kokt upp vatten, låtit det svalna och blandat en halvliter åt gången som jag förvarar i en kanna i kylen.

• Isola88

Hej jag har precis börjat med ersättning till min grabb på snart 4 månader eftersom han blev sjuk och inte orkade amma längre. Jag har gjort så att jag kokar vatten på morgonen och har i kylen, sen kokar jag vatten i vattenkokare och blandar med de kalla och pulvret till rätt ät temperatur när de e dags för mat

• EllisBell

Aili: Samma sak händer om du använder vatten kokat på spisen. Det är alltså inte mikron som påverkar växterna utan uppvärmning i sig. Växter vill inte ha steriliserat vatten, oavsett om det kokats i micro eller kastrull. Med människor är det en annan sak.

• EllisBell

Att det skulle finnas bakterier i pulvret är för övrigt också en MYT. Enligt tillverkarna skall pulvret blandas med 40-gradigt vatten, inte kokande.

• surfacing

Vattenkokare är en gudagåva. Vi kokar vatten, häller i glasflaskor, svalna, in i kylen. Så när det är dags för mat knäpper man igång vattenkokaren, häller i kallt vatten flaskan, i med varmvatten så det är lite varmare än ät temperatur, öppna doseringsburken och töm i flaskan, skaka runt en stund.
    Jag tycker det är smidigast att blanda kallt och varmt vatten, och ha doseringsburken "laddad" hela tiden. Har en liten tös som INTE gillar att vänta på maten, så snabbt ska det gå.

• Aili
    EllisBell skrev 2013-04-30 05:44:36 följande:
    Aili: Samma sak händer om du använder vatten kokat på spisen. Det är alltså inte mikron som påverkar växterna utan uppvärmning i sig. Växter vill inte ha steriliserat vatten, oavsett om det kokats i micro eller kastrull. Med människor är det en annan sak.
    Spännande, det måste jag prova!! (Alltså vattna med "spiskokat" vatten Glad)
  • Grodan83
    EllisBell skrev 2013-04-30 05:46:39 följande:
    Att det skulle finnas bakterier i pulvret är för övrigt också en MYT. Enligt tillverkarna skall pulvret blandas med 40-gradigt vatten, inte kokande.

Kolla igen på baksidan där tillverkarens instruktioner står; ja du kan koka vatten och förvara i i kylen men vid blandning måste ersättningen återigen hettas till minst 70 grader... varför tror du? Risken för bakterier finns alltid, och när bebisar är små och inte har byggt upp immunförsvaret än vill man nog ta det säkra före det osäkra eller...? Det är enligt tillverkarens egna instruktioner, inget påhitt... läs så ser du. Myt eller ej, när det gäller livsmedel finns risken alltid. Jag chansar inte i alla fall!
  • purple box
    Grodan83 skrev 2013-05-08 21:29:26 följande:

Kolla igen på baksidan där tillverkarens instruktioner står; ja du kan koka vatten och förvara i i kylen men vid blandning måste ersättningen återigen hettas till minst 70 grader... varför tror du? Risken för bakterier finns alltid, och när bebisar är små och inte har byggt upp immunförsvaret än vill man nog ta det säkra före det osäkra eller...? Det är enligt tillverkarens egna instruktioner, inget påhitt... läs så ser du. Myt eller ej, när det gäller livsmedel finns risken alltid. Jag chansar inte i alla fall!
    Om du tittar på NAN och Hipp nästa gång du handlar ser du att det bara är Babysemp som skriver att det ska upp till 70 grader vid blandning.  På NAN och Hipp står oftast inte hur man ens gör vid uppvärmning av kyld blandad ersättning.
  • Airhostess

NAN HA skulle blandas I 70 grad vatten, då borde väl det vara sama för Nan. Men jag har för mig att jag senare blandat I 40 grad vatten när man inte behövde koka och sterilisera längre.

• Airhostess
    purple box skrev 2013-06-18 21:48:28 följande:
    Hos Nan Pro dör ju de goda pro-bakterierna över 50 grader..

Va det så med gamla Nan också?
  • purple box
    Airhostess skrev 2013-06-18 21:58:26 följande:

Va det så med gamla Nan också?
    Jag har glömt. Vill minnas att det var runt 50-60 grader men kan ha stått 70. 
Svar på tråden Hur tillreder ni ersättning?