Erfarenheter av Ritalin - adhd
Hej!
Har en son på 7,5 år som nyligen fick adhd-diagnos. Han ska snart börja äta Ritalin. Jag vill jättegärna höra erfarenheter från andra föräldrar om denna medicin.
Hej!
Har en son på 7,5 år som nyligen fick adhd-diagnos. Han ska snart börja äta Ritalin. Jag vill jättegärna höra erfarenheter från andra föräldrar om denna medicin.
Har en dotter på 6,5 med autism och ADHD som ätit Ritalin i ganska precis ett år. Nåt särskilt du undrar över..?
Vår son (fyller 13 i höst) fick Ritalin när han fick diagnosen hösten -08. Han blev "djävulen från helvetet" av Ritalin.
Har provat en del mediciner........nu har han Medikinet, Risperidon & Melatonin och det funkar bra.
Sonen, nu 11 år har haft Strattera sen diagnos vid 7 års ålder.
Efter några år kompletterade vi med Ritalin, först direktverkande sen gick vi över till långtidsverkande. Sen i höstas har vi även lagt till en direktverkande Ritalin på lunchen, 10 mg på de dagarna som han har långdag i skolan. Han tar 30 mg på morgonen.
Läkaren gav tillåtelse för att vi kunde ge den extra lunch tabletten även andra dagar, om det var släktträff, eller man ska i till stan och handla kläder och sånt.
1 gånger har jag råkat göra fel på morgonen och han har tagit båda tabletterna samtidigt (30+10mg) och sen 10 mg till lunchen också och de har varit riktiga gulddagar i skolan. Enligt läkaren skulle han kunna ta medicinen på det sättet alltid, 40 mg (+ ev lunchtabletten) det är ok för hans vikt men vi backar lite, än så länge. Får se hur det blir framöver, när han börjar 5:an eller så.
Lärarna märker tydligt på eftermiddagen att han behöver lunchtabletten, blir den bortglömd är det omöjligt att genomföra lektioner för honom.
Han har inte direkt talat om hur det blir eller känns i kroppen när medicinen verkar men han kan koncentrera sig bättre, upplever inte att allt är så jobbigt och blir inte så irriterad lika lätt, helt enkelt bara en gladare kille.
I början tappade han matlusten totalt, gick ner ca 7 kg på bara några veckor men han hade övervikt så han blev bara normalviktig.
Nu är aptiten normal igen. När medicinen går ur kroppen märks det ibland lite "rebound" då behöver han en stund för sig själv att hämta ikapp och varva ner.
Vad innebär rebound som ni pratar om?
Rebound är den kroppsliga reaktionen på att medicinen går ur kroppen. Det kan bli oroligt då, jobbigt. Bättre om det kommer tex på kvällen när man har lugn och ro omkring sig än mitt under eftermiddagen då det är full fart. Då kan man möta det på ett annat sätt. För vissa blir det ett problem man får lösa, för andra märks det inte av i stort sett.
Min son är 7,5 och fick sin ADHD diagnos i vintras. Eftersom hans liv var fullständigt kaos bestämde vi snabbt att prova Ritalin. I skolan har de märkt stora framsteg. Dels orkar han med skolarbetet bättre men den största vinningen är nog ändå att han blivit intresserad av att leka tillsammans med andra barn igen. I skolan säger de att han är en helt annan kille numera. Med det inte sagt att alla problem försvunnit.
Från att ha blivit tokstressad pga koncentrationssvårigheterna när vi gjorde läxor kan han numera göra läxorna utan större problem.
När jag frågade sonen om något känns annorlunda sedan han fick medicinen sa han "det känns liksom lugnare".
Han får 10mg på morgonen och 10mg strax innan lunch igen. I början fick han svårt att somna på kvällen och sämre aptit men nu är det mycket bättre även på de fronterna. Han har ätit medicinen sedan mars så det har stabiliserats snabbt.
Vi hade många tankar om vi verkligen skulle medicinera honom innan men efter att ha sett hur bra Ritalinet hjälpt honom på bara 1,5 månad är jag glad att vi provade.